Aktuální vydání magazínu Forbes

Jak vytvořit LGBT friendly prostředí a proč se to firmám vyplatí

Pošli to dál

Patřit k LGBT, to stále není na pracovištích nic záviděníhodného. Až 40 procent leseb, gayů či bisexuálů zažilo na pracovišti diskriminaci, obtěžování či špatné zacházení. U transgender osob jde dokonce o 90 procent.

Zajistit tolerantní a přátelské prostředí se přitom firmám vyplácí. Začíná to už u jednotlivců. Pokud se ve firmě necítí kvůli své sexuální orientaci dobře, zvyšuje se u nich úzkost a stres, což vede ke zdravotním problémům a více stížnostem v práci.

Zato u LGBT friendly pracovišť tento problém odpadá, zaměstnanci jsou zdravější, spokojenější, lépe vycházejí s kolegy a nadřízenými a cítí k firmě mnohem větší loajalitu.

Čtěte také: Svátek odlišnosti začal. Znáte 10 nejvlivnějších LGBT světového byznysu?

Z toho pochopitelně těží celá společnost. Ať už z lepšího zdraví, lepších výkonů, pochopitelně i z menšího množství žalob kvůli diskriminaci. Především se otevřeností vůči LGBT firmy nepřipravují o talentované lidi jen kvůli tomu, že patří k jedné ze zmíněných menšin.

Jak tedy dosáhnout toho, aby pracoviště bylo co nejvíc LGBT friendly?

Pro příklad se není třeba dívat daleko do zahraničí, dává ho třeba český Vodafone, který také získal hlavní cenu „LGBT Friendly Employer“ na červnové konferenci Pride Business Forum.

Benefity pro všechny

Svým zaměstnancům firma sladila benefity tak, aby z nich netěžily jen heterosexuální páry, ale i gayové a lesby. Mají stejný nárok na volno, jaké mají sezdané páry při událostech typu svatby či pohřbu. Homosexuální páry mají také nárok na 10 dnů volna po narození či osvojení potomka.

Zapojení ostatních

Podpora by neměla přicházet jen shora. Zaměstnanci (jakékoli sexuální orientace) by se měli cítit v kolektivu bezpečně a vítaně. Tak proč ty, kteří se hlásí k LGBT, nepodpořit třeba během týdne Prague Pride? Zorganizujte v práci skupinu, která se připojí k průvodu.

Nulová tolerance k diskriminaci

Platí to i pro hloupé vtipy a narážky. V roce 2018 už pro ně není místo. 

Posloužit může firmám i pozvání nějakého LGBT řečníka, aby o tématu promluvil, případně uspořádání pride party či vytvoření podpůrných skupin.

Rovněž se vyplatí potenciálním zaměstnancům hned od začátku ukázat, že se v nové práci nemusí bát se svou orientací vyjít najevo – nejlépe tím, že jim představíte politiku vůči LGBT osobám hned při přijímacím pohovoru.

Doba pokročila. Ještě před 11 lety musel lord Browne, šéf BP, rezignovat, když vyšlo najevo, že je gay. Dnes už se coming outu nebojí třeba ani Tim Cook, šéf Applu. V inkluzi LGBT zaměstnanců však ještě stále (některé) firmy čeká dlouhá cesta.

Čtěte také