Nenacházíte na českém trhu zboží, které chcete? Buďte první. I tento fakt může vést k tomu, že člověk začne podnikat. A z tohoto důvodu jsme se v roce 2014 s kamarády pod značkou Gentleport pustili do prodeje anglických pánských doplňků, kosmetiky a oblečení v Česku.

Přestože začátky podnikání nebyly jednoduché, díky podobné vizi nám partnerství v podnikání funguje. Nedá se však říct, že by úspěch přišel sám od sebe. Při studiu vysoké školy mě doslova školil a školí život sám.

Co jsem se zatím naučil?

Stále se učte. To, že dokážete rozjet svůj byznys a začne se vám dařit, ještě neznamená, že víte a znáte všechno. Naopak. Tak jako v normálním životě se i v podnikání člověk musí neustále vzdělávat, získávat zkušenosti od jiných.

Neustále se potkávám s o generaci staršími majiteli různých dodavatelských firem, bank a dalšími obchodními partnery. Od nich je dobré se učit osvědčené postupy a principy, které nás mladší mohou v podnikání posunout rychleji a dál.

Nemyslete si, že jste chytřejší než všichni ostatní. Důležité je si i přes počáteční úspěchy, které vás nakopnou, zachovat zdravou dávku pokory. Ta je v podnikání důležitá. Člověk nesmí být ani příliš introvertní, ani moc sebevědomý.

Čtěte také: Koho zaměstnat ve startupu? Do týmu vyberte stěžovatele i naivky

Musí mít respekt nejen k podnikání samotnému, ale i k širokému okolí. Respektujte nejen svoje zákazníky, které považujete za zdroj obživy, ale i ty, se kterými přicházíte do kontaktu a kteří pomáhají tvořit váš byznys.

Nebojte se začít jednat. Prodejte svůj nápad, svoji značku, své vize a strategie. Není důležité, jak velká firma jste. Je důležité, že věříte tomu, co děláte, stojíte za svojí prací a produkty, a jste schopní je dobře prezentovat. Přestože nejste gigantem o řádech stovek zaměstnanců, můžete být pro obchodní partnery zajímaví. Ze začátku měla naše firma v podstatě nulovou kredibilitu. Dokázali jsme ale dobře prezentovat své vize a strategie.

Přesvědčili jsme tak firmy a dostali jsme šanci spolupracovat i s partnery, o kterých se nám ani nesnilo. Když jsme jeli poprvé do Londýna dojednat partnerství s vyhlášenou britskou značkou, majitel společnosti byl při pohledu na 22letého kluka v kavárně, jemně řečeno, zaskočený. Po tom, co dostal kompletní prezentaci společnosti, a poslechl si náš plán rozvoje, jsem z jednání odcházel s perfektní dohodou a partnerstvím, které trvá dodnes.

Bořte předsudky. Dnes je moderní prezentovat svoje podnikání jako zábavu, kterou se jednotlivci často neziskově realizují. My ale k podnikání přistupujeme postaru. Je to naše hlavní obživa, proto nechceme, aby si naši partneři mysleli, že si pouze hrajeme. Chceme zbořit tento předsudek. Nemáme náš byznys na háku, bereme ho vážně. Neděláme ho pro naši slávu, ani pro celospolečenský prospěch. Chceme poctivě podnikat, nabízet kvalitní zboží zákazníkům. Chtějte to i vy. A hraní přenechte raději svým dětem, pokud už je máte.

Čtěte také: Jak nás kompromis při výběru manažera stál 30 milionů korun

Buďte pozitivní. Důležitý je také pozitivní přístup jak k životu, tak ke svému okolí. A v byznysu platí totéž. Buďte milí a vstřícní nejen k zákazníkům, ale i ke všem ostatním, se kterými přicházíte do kontaktu. Myslete pozitivně, i pokud jde o jednotlivé strategie a stanovené cíle. S negativním přístupem a náladou velkých věcí nedosáhnete.

Banka je váš kamarád, ne nepřítel. Od toho by se měl odvíjet váš přístup při jednáních. Správně navržené financování a finanční plánování slouží jako motor růstu pro vaši firmu. Díky maximálnímu využití finančních produktů banky můžete zvětšovat svůj byznys při rozumné míře rizika. Neberte tedy banku jako negativní součást vašeho podnikání, využijte ji jako prostředníka k uskutečnění svých podnikatelských cílů a záměrů.

Neodkládejte nepříjemná rozhodnutí a kroky. Udělejte je co nejdříve, přestože zpočátku k jejich vykonání budete mít odpor. Ukončování vztahů s dodavateli není příjemné, často ale nevyhnutelné. Pokud chcete zachovat zdravou a výkonnou firmu, musíte občas ukončit i dlouhá partnerství, kde může docházet k osobní rovině vztahů.