Aktuální vydání magazínu Forbes

Had z písku za 8 milionů. V Dubaji se zrodila formule pro závody v dunách

Pošli to dál

„Zrodil se v písku Arábie, ale může vyrazit kamkoliv do světa. Je to ovoce lásky k řízení a závodění,“ říká Muhammad Al Qadi k vozu SandRacer přezdívanému formule 1 písečných dun. Jméno offroadu je inspirované nejrychlejším hadem, na nějž můžete v poušti narazit – šípovcem africkým, kterému se v Arábii říká Zarooq.

Čtěte také: Ani Lamborghini, ani Bugatti. Z „nuly na sto“ je nejrychlejší Tesla

Další otcové projektu, spoluzakladatelé dubajského startupu Zarooq Iannis Mardell a bývalý závodník Brunoa Laffite, vytvořili ve Spojených arabských emirátech prototyp supervozu za 350 tisíc dolarů (v přepočtu zhruba 8,8 milionu korun). Oficiálně jej představí až během tohoto léta, ale už nyní vzbuzuje zájem milovníků aut po celém světě.

Třeba pořad Top Gear od BBC jej označil za „mutanta mezi BMW X6, Range Rover Evoque a offroadem z dakarské rallye“.

zqrooooq

Produkce pouštního sporťáku začne podle Al Qadiho brzy po jeho oficiálním představení veřejnosti. „Předpokládáme, že produkci zvedneme z deseti kusů v tomto roce na 50 kusů v příštím a na stovku v roce 2019,“ říká.

Al Qadi, fanoušek motorsportu a bývalý provozní ředitel okruhu Yas Marina v Abú Dhabí, kde se pravidelně konají soutěže Grand Prix, vysvětluje: „Stejně jako mnoho dalších podobných příběhů i nápad rozjet Zarooq vznikl před lety v depu během velké ceny formule 1.“

Čtěte také: Lak z drcených diamantů aneb Kde leží hranice luxusu na čtyřech kolech

Původní plán dubajského startupu, který je vůbec prvním takovým projektem na Středním východě, bylo vyvinout offroadového šampiona, který by podpořil rozvoj automobilových závodů v Emirátech. „Laffite chtěl organizovat jednorázové série závodů podobných těm, které existují v Evropě nebo Spojených státech. Já s Mardellem jsme snili o tom, přenést závody z asfaltu na písek.“

Jenže s tím, jak se nápad rozvíjel a realizoval, se brzy přišlo na to, že ani mezi prototypy vyvinutými pro Dakar, ani mezi evropskými či americkými offroady není auto vhodné pro řízení v poušti.

„Když auto našich snů neexistovalo, rozhodli jsme se ho postavit sami,“ uvedl Al Qadi s tím, že Zarooq je kromě pouští homologován i pro jízdu na běžné silnici.

mohamed-iannis

Muhammad Al Qadi (vlevo) se zakladatelem Zarooq Jannisem Mardellem.

Zatím existuje jen prototyp vozu, podle Al Qadiho je to kvůli investorům, aby se jej mohli dotknout. Zarooq ke svému rozjezdu dostal dva miliony dolarů, nyní jeho tým vyjednává o další finanční injekci ve výši 10 milionů dolarů.

„V našem regionu je velmi silná poptávka po luxusních offroadech,“ dodává Al Qadi. Vůz bude stát zmiňovaných 350 tisíc dolarů, speciální úprava pro Rallye Dakar pak bude ještě o 100 tisíc dolarů dražší.

Čtěte také: 5 rad, jak neusnout za volantem. Od kouče řidičů Rolls-Roycu

Pokud jde o budoucí plány, Zarooq se chystá vystavit továrny ve Spojených arabských emirátech i v Evropě, obchodní a distribuční kanály chce pak mít v USA, Evropě, Rusku a Číně. Al Qadi si ale uvědomuje, že ve světě jde zatím o hodně malý trh.

„Naším cílem není v prodejních číslech předehnat Porsche nebo Ferrari, naším současným cílem je růst trojciferným tempem,“ naznačil.


 

Čtěte také