Aktuální vydání magazínu Forbes

jajsembest_sajt
sejkora uvod

Jakub Sejkora tak dlouho snil o vlastním dronu, až je začal vyrábět

Pošli to dál

Od mala rád si rád hrál s kamerou a neustále hledal způsoby, jakými by mohl své natáčení zdokonalit. Pak asi před pěti lety narazil Jakub Sejkora na YouTube na video, které zachycovalo americké mini vrtulníky na dálkové ovládání vhodné pro natáčení z výšek. Taky chtěl takový. Jenže, co uděláte, když u nás žádný neseženete a ty zahraniční jsou příliš drahé?

Dvaadvacetiletý rodák z Jablonce se tehdy společně se svým otcem a konstruktérem Lukášem Kostkou rozhodl pro vlastní výrobu šestivrtulových multikoptér. A teď to vypadá na byznys se slibnou budoucností – během pěti měsíců jich jejich firma Flydeo prodala už 60, i přesto, že jeden stojí stejně jako nová Škoda Fabia, tj. 300 tisíc korun.

Nápad roku - vyhlášení2 - vpredu zleva Jan Sejkora, Lukáš Kostka, vzdau Jakub Sejkora

Tým Flydeo – zleva Jan Sejkora, Lukáš Kostka a vzadu Jakub Sejkora.

Na jaře minulého roku vyhrála Flydeo Nápad roku, soutěž, která podporuje zajímavé podnikatelské nápady nebo startující projekty, a představila se na největším leteckém veletrhu v německém Friedrichshafenu, kde získala první objednávky od zahraničních klientů. U nás drony jejich výroby tak populární nejsou. Doposud tu prodaly pouze dva.

Podle Sejkory si české firmy multikoptéry zatím jen oťukávají. „Proto je nezbytné lidi vzdělávat a vysvětlovat jim, co vše je s nimi možné dělat,“ říká.

„Do vývoje jsme investovali vlastní naspořené peníze. Byly to miliony korun, protože samotná konstrukce strojů je dost náročná. Ale pořád jsme levnější než zahraniční konkurence,” tvrdí Jakub Sejkora, jehož firma nabízí klientům i leteckou instruktáž. Techniku ovládání na dálku si prý každý osvojí během pár hodin.

P1710219

Dron Flydeo v akci.

Aktuálně má Flydeo ve své nabídce jeden šestivrtulový dron. Na přelomu března a dubna se ale chystá představit nový osmivrtulový model s nosností až 25 kilo. Ten aktuální unese kilo pouze pět a s těmi dokáže letět přibližně půl hodiny, s lehkou pozorovací kamerou je však schopný až 70minutového letu.

„Musíme vyvíjet stále nové věci, protože nechceme, aby nás převálcovala konkurence,“ popisuje Sejkora a vysvětluje, že u nás mají pouze jednoho teoretického konkurenta, který se zabývá výrobou multikoptér pro obdobné použití. Zatímco ve světě jich je minimálně dvacet. Flydeo se liší hlavně tím, že jeho vývoj a výroba probíhá převážně v České republice.

A k čemu všemu jsou tyto drony u nás i ve světě užitečné? „Nejvíce je využívají fotografové a filmaři, kteří si na ně mohou zavěsit kamery. Dále je využívají bezpečnostní agentury k monitoringu budov, produktovodů a elektráren, záchranáři při hledání pohřešovaných osob pomocí zabudované termokamery, své velké využití ale drony najdou také v zemědělství,“ popisuje mladý podnikatel a dodává, že o většinou drahé příslušenství pro natáčení se nemusí pilot bát.

flydeo foto les

Je libo fotka z ptačí perspektivy?

Drony Flydeo mají totiž speciální padák, který se při poruše otevře a přístroj dopraví v bezpečí na zem. „V tom je naše další výhoda oproti konkurenci. Má ho totiž jen pár firem,“ říká a upřesňuje, že téměř všechny součástky jsou vyrobené v Česku kvůli zajištění potřebné kvality.

Největší brzdou pro novou firmu byla a je legislativa, která používání dronů upravuje. „Společnosti o drony mají zájem, ale jakmile nahlédnou hlouběji do problému spojených s legislativou, většinou couvnou a raději najmou specializovanou firmu pro pořízení záběrů, než aby dron kupovali,“ říká Sejkora a dovysvětluje, že tyto firmy potřebují povolení k létání od Úřadu pro civilní letectví – získání licence pro dron i pilota, povolení k leteckým pracem a také platné pojištění.

Doposud se smějí bezpilotní letouny legálně využívat minimálně 150 metrů od obydlených oblastí a létat mohou jen v dohledové vzdálenosti od pilota. Jsou tu i výjimky pro komerční účely, ale k těm je třeba získat další povolení. „Nejdříve jsme si mysleli, že je potřebovat nebudeme, že drony budeme jen vyrábět a prodávat, ale máme takových požadavků, abychom něco oblétali ať už s termokamerou, nebo profesionální filmovou kamerou, že jsme se tomu stejně nevyhnuli,” říká Sejkora. Zároveň dodává, že pro celý tento proces poskytují klientům 150stránkovou příručku – Jak postupovat při registraci.

Sám si natáčení s multikoptérou vyzkoušel například u videoklipu Zázrak od Paulie Garanda & Kenny Rougha, kde byly bezpilotní letouny Flydeo použité.

I přesto, že Jakuba Sejkoru práce na rozvoji firmy baví, rád by se opět vrátil ke svému koníčku – filmování. Tentokrát ale již na vyšší úrovni. „Snažím se dostat do oblasti profesionálního filmu. Nedávno jsem se vrátil z Los Angeles, kde jsem nasbíral důležité a cenné kontakty. Jsou tam natáčecí studia, se kterými jsme jednali a mohu říct, že spolupráce je na spadnutí,“ těší se na potencionální filmování s profíky v Hollywoodu.

„Vůbec bych se nebránil tomu se do L.A. třeba i přestěhovat,“ usměje se Sejkora, jehož snem je natáčet s drony filmové trháky. Tím ale nezavrhuje práci ve Flydeu. Obě tyto činnosti se prý dají skloubit dohromady a lze se jim věnovat současně. Flydeo je navíc jeho srdcová záležitost a těžko by ho prý úplně opustil.

Navíc, jak už vás asi napadlo, svou zálibu i byznys by Sejkora rád skloubil dohromady. Stotřicet centrimetrů dlouhé multikoptéry mají totiž oproti klasickým helikoptérám při natáčení několik výhod – dostanou se do míst, kam ty velké ne, nevíří prach a jejich provoz je levnější. „Jedna z mála nevýhod je rychlost. Multikoptéry dokáží letět maximální rychlostí 70 km/h, zatímco helikoptéra může letět i více než 300km/h,“ popisuje funkce letecké techniky při natáčení Jakub, který se společně s otcem ve svém volném čase věnuje závodění v minikárách.

jan-sejkora

Když Sejkorovým nevyjdou drony…

A jak jdou tyto dvě věci dohromady? Asi nijak, ale jedno je jisté, k oběma je potřeba kvalitní vybavení, které si vlastnoručně vyrábí ve své dílně. Možná proto se Sejkorům podařilo už několikrát vyhrát Mistrovství Evropy v minikárách. Chtějí mít totiž vše pod kontrolou a v Jablonci nad Nisou.

Čtěte také