Pokud jste fanoušky dobrého alkoholu, nemusíme vám vysvětlovat, že japonská whisky je ve světě dobrého pití pojem. Jenže právě to se jí teď nepěkně vymstilo.

Suntory, jeden ze dvou největších a nejrespektovanějších japonských výrobců whisky, oznámil, že během nadcházejících měsíců přestane prodávat dvě ze svých nejoblíbenějších šarží – dvanáctiletou whisky Hakushu a sedmnáctiletou Hibiki, na kterou se snažil dělat reklamu i Bill Murray ve filmu Ztraceno v překladu.

Počínaje zářím 2018 Hibiki 17 zmizí ze základní nabídky a přestane se i vyrábět.

Není to navíc poprvé, kdy to musela japonská distilerie udělat. Už v roce 2015 skončila kvůli nedostatku vyrobeného alkoholu s prodejem dvanáctileté Hibiki. A problémy má i její hlavní konkurent, palírna Nikka. Ta pro změnu zavádí přísné kvóty na nákupy ze zahraničí.

A důvod? Prázdné sklady. Zájem o japonskou whisky v posledních letech totiž raketově stoupá.

Zdroj: Atlas

Na mezinárodním poli jí pomáhá to, že sbírá jedno ocenění kvality za druhým. Světově nejznámějším představitelem japonských destilátů je zřejmě jednadvacetiletá Hibiki, která už pětkrát získala ocenění World’s Best Blended Whisky na World Whiskies Awards. 

Domácí poptávku pak nabudil zejména seriál The Massan, který vypráví rodinnou ságu zakladatelů Nikky a který měl na Japonce stejný dopad jako seriál Mad Men na milovníky klasických koktejlů v Americe.

Čtěte také: Investice do whisky, nebo do akcií? Souboj vyhrává alkohol, ale s riziky

Kořeny současného nedostatku je třeba hledat někdy kolem roku 2000. Popularita japonské whisky se tehdy teprve začínala pomalu rozjíždět a její výrobci fungovali v zajetých kolejích.

To znamená, že do sudů, v nichž musí pití příslušný počet let zrát, dávali množství, které dnes, kdy je whisky hotová, nestačí.

Není se proto co divit tomu, že CEO Suntory mluví o tom, že současná krize bude trvat několik let. Cestu z ní chce nejen on najít v tom, že jeho distilérka začne více propagovat „non-aged“ varianty svých pokladů.