Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
prace1

Jednoduché tipy, jak se hned teď zlepšit ve své práci

Pošli to dál

Mzdy rostou pomalu, uspějí jen výjimeční. Jednou z mála cest, jak brát víc, je být ve své práci lepší než ostatní a mít pro zaměstnavatele nepostradatelnou hodnotu.

Jak toho dosáhnout? Ve Forbesu už jsme publikovali mnoho příběhů a rad, které by vám mohly pomoct. Sedli jsme si společně s vedoucím editorem amerického vydání Forbesu Fredem Allanem a všechny články znovu prošli. Tady je náš výběr, jednoduché shrnutí základních rad. Díky těmto tipům můžete okamžitě zlepšit svou práci, což vám může pomoct k rozjezdu kariéry nebo vyššímu příjmu.

Zaprvé, buďte organizovaní. S náporem e-mailů, zpráv, tweetů a ostatních rozptylovačů je naše koncentrace daleko tomu, jak by mělo vypadat pracovní nasazení. Abychom se konstantně nerozptylovali, je praktické vymezit si čas pro kontrolu e-mailů, například každou půlhodinu nebo hodinu. S tímto postupem jsme schopni plně koncentrovaní dokončit náš úkol a až pak si projít poštu. Více najdete v tomto článku na americkém Forbesu.

Zadruhé, přestaňte dělat víc věcí najednou. Průzkum Stanfordovy univerzity z roku 2009 ukazuje, že lidé, kteří se snaží dělat více věcí najednou, přeskakují z jednoho e-mailu na druhý, zatímco prohlížejí nespočet webových stránek a do toho chatují, se nedokážou plně soustředit a věnovat se své hlavní činnosti. Jsou méně produktivní oproti těm, kteří využívají efektivnějších pracovních postupů. Více k tomuto tématu najdete během několika dnů na Forbes.cz ve speciálním článku psychologa Travise Bradberryho.

Zatřetí, nalaďte se na stejnou notu jako váš šéf. Jak se vyrovnat s nadřízeným, se kterým si úplně nesednete? Nejefektivnější strategie: Vžijte se do jeho role. Pokuste se myslet stejným stylem jako on/ona a představte si, co byste na jeho místě vyžadovali po svých podřízených vy. Zkrátka, pokuste se myslet jako váš nadřízený a být vždy o krok před ním. Pokud jste přesvědčení, že váš šéf svým špatným vedením potápí firmu, můžete se ho pokusit vystrnadit. Jak jsem ale napsala v tomto článku, jde to dost obtížně. Možná je lepší si v takovém případě najít jinou práci.

Začtvrté, budujte si přátelské vztahy i s kolegy, kteří pracují mimo vaše oddělení. Profesor Wharton Business School Stuart Diamond ve svém bestselleru Jak vyjednat víc: Dosáhněte svých cílů v práci i v soukromém životě říká: „V každé firmě může panovat politické klima a nezáleží na velikosti.“ Diamond doporučuje udržovat kontakt s užitečnými lidmi napříč zaměstnaneckým spektrem, což zahrnuje zaměstnance pracující ve firmě delší dobu, zaměstnance v HR, IT odborníky, ale i ostrahu či uklízečky, kteří mohou vědět o chodu firmy více, než si myslíte. Diamond to nazývá „vytváření si vlastní koalice“. Více o pracovních vztazích též v tomto článku.

Zapáté, začněte pracovat dřív. I 15 minut může znamenat rozdíl. Pokud máte možnost se do práce dostat dřív, zkuste to. Pokud chcete být o krok napřed před ostatními, tohle je ideální způsob. Pokud nakonec všechny úkoly v klidu stíháte, můžete se odměnit delší pauzou na oběd nebo odejít z práce dřív. Více o tom, co dělat v prvních minutách v práci, najdete v tomto článku.

Zašesté, dopřejte si volno. O nutnosti dovolené jsme psali už několikrát. Dovolená neznamená jen strávit čas mimo kancelář, ale i oproštění se od kontroly e-mailů či uvažování o budoucích projektech. Volno vám pomůže vybalancovat osobní život a práci a načerpat energii.

Zasedmé, buďte precizní ve všem, co děláte. A to třeba i v komunikaci. E-mail často přesně nevyjádří vše, co chcete říct. Zvedněte telefon nebo kolegu navštivte osobně.

Zaosmé, dobře se připravte. A to na každý důležitý úkol nebo poradu. Nezdržujte svého šéfa, dokud nejste dostatečně připravení. Před poradou si sesumírujte, co chcete říct a čeho chcete dosáhnout.

Zadeváté, buďte pokorní. Většina rad pro kariérní růst vybízí k sebevědomí, někdy až k přehnané sebechvále. Ale opak je možná v konečném důsledku lepší. Orviellle Pierson, autor knihy The Unwritten Rules of the Highly Effective Job Search (Nepsaná pravidla efektivního hledání práce), potvrzuje, že je lepší se vyhnout nafoukaným superlativům a raději své kvality popsat jednoduše, bez příkras.

Čtěte také