„Technologie je něco, co by nám mělo sloužit, a ne nás brzdit,“ řekla nedávno architektka Eva Jiřičná. Není na tom nic objevného, to by přece měla být samozřejmost. Jenže není. Podle aktuální studie Microsoftu české firmy v digitalizaci za zbytkem Evropy výrazně kulhají. Buď technologie vůbec nemají, nebo je sice nakoupily, ale neumějí je využít.

České firmy vykazují výrazně nižší úroveň při adopci moderních technologií. Oproti evropskému průměru téměř o 20 procent.

O trendech, jako jsou analýza dat, umělá inteligence, přesun dat a služeb do cloudu nebo flexibilní práce odkudkoli, se hodně mluví, hodně píše a v řadě firem se novými zaklínadly rádi chlubí. Skutečný potenciál pro svůj byznys ale stále využívá jen zlomek z nich.

Microsoft v průzkumu oslovil 20 tisíc lidí v 21 evropských zemích, včetně Česka. Ukázalo se, že jen 8 procent zaměstnanců českých firem má pocit, že jsou skutečně výkonní, sotva pětina z nich si myslí, že jsou inovativní a že firmě přinášejí významnou strategickou hodnotu.

Přitom přesně tohle od zavedení moderních trendů každá firma očekává. Že dá lidem nástroje, aby byli efektivnější a posouvali firemní byznys, ať už jde o malý obchod, výrobu nebo služby.

Video: jak technologie posunuly dopředu výrobce porcelánu Fishs Eddy

Výhody digitalizace jsou jasné. Bezpapírová komunikace nahradí diáře, šanony a kartotéky, zjednoduší nekonečné porady. Cloudová řešení usnadní kompletní účetnictví, koordinaci zakázek, dodávek a doplňování skladů. Rychlá analýza dat umožňuje bleskovou reakci na požadavky zákazníků i vyhodnocení rizik a investičních příležitostí. Díky sdílení je možné mít kdykoli a odkudkoli přehled o všem, co se ve firmě děje. To všechno má šetřit náklady a zrychlit růst.

To přece už všichni dobře známe. Tak v čem je problém? Technologie samy o sobě konkurenční výhodu nepřinesou. Čísla, která získal Microsoft, ukazují že tam, kde nefunguje symbióza mezi technologiemi a lidmi, s aplikacemi neumějí pracovat nebo je prostě nepoužívají.

Inovujete pomocí technologií svůj byznys? Podělte se o své zkušenosti a vyhrajte notebook a příběh na Forbes.cz!

„Bez technologií jen těžko budete dlouhodobě úspěšní,“ říká Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoftu Česko a Slovensko. „Ale jen nakoupit technologie nestačí. Musíte hlavně ‚nakoupit‘ svoje zaměstnance, protože digitální transformace je o lidech.“

Digitálně je třeba přemýšlet

Pojmy, jako jsou digitální a firemní kultura, mohou znít abstraktně, ale jejich reálný dopad je obrovský.

Průzkum Microsoftu ukázal, že digitální kultura je klíčovým předpokladem pro to, aby moderní technologie firmě opravdu pomohly zvýšit produktivitu a efektivitu zaměstnanců.

Digitalizace může být úspěšná, jen když má firma jasnou představu, jak chce software, aplikace a zařízení využívat a čeho chce dosáhnout. A umí to vysvětlit svým lidem, aby vůbec uměli a chtěli s technologiemi pracovat.

A někdy je potřeba zkostnatělé procesy úplně změnit a začít jinak. „Rozhodli jsme se změnit myšlení. Kromě přístupu k lidem jsme změnili i fungování procesů uvnitř firmy – měli jsme vlastní web, vlastní intranet plný vlastních přizpůsobených modulů. Vznikaly tabulky, ve kterých jsme se začali ztrácet, e-mailové konverzace bobtnaly do nepřehledných rozměrů. Řekli jsme si, že musíme ty věci zjednodušit, osekat až na dřeň a co nejvíc se otevřít i směrem k zákazníkům. Až v tu chvíli nám všechno začalo fungovat tak, jak jsme potřebovali,“ popisuje Martin Novák, obchodní ředitel společnosti DATASYS.

Tam, kde je silná digitální kultura, zaměstnanci vědí, proč dělají svou práci a nebojí se přicházet s novými nápady. „Technologie musí přerůst hranice IT oddělení. Lidem v českých firmách často chybí příklad ze strany vedení, nejsou proškolení a nemají dostatečnou technickou podporu,“ říká Petr Váša, manažer divize Office, Microsoft Česko a Slovensko.

Video: jak módní návrhářka využívá moderní technologie, které jí šetří čas

 

V Česku podle studie opravdu umí digitálně přemýšlet jen pětina firem. A ty vykazují nárůst ve všech sledovaných oblastech. Zaměstnanci mohou vyjádřit svůj názor, mají prostor pro vlastní iniciativu a pocit, že to, co dělají, má skutečný a konkrétní dopad. Nechodí si jen odsedět svoji „osmičku“. A jsou spokojenější. Zdaleka se to netýká jen mileniálů.

Ve firmách se silnou digitální kulturou:

  • se počet neproduktivních lidí 3x snížil (na 6 procent),
  • počet lidí, kteří nepřemýšlí o inovacích, klesl 6x (na 4 procenta),
  • počet lidí, kteří nepřinášejí strategickou hodnotu, spadl 13x (na 4 procenta).

Pokud nefungují vztahy, nefungují technologie

Digitální kultura přímo souvisí s firemní kulturou jako takovou. Při zavádění technologií se projeví, jak jsou nastavené vztahy mezi managementem a zaměstnanci, mezi jednotlivými týmy, jak funguje komunikace a jaká je důvěra v lidi při flexibilní a samostatné práci ve stylu home officu. Právě to je slabé místo řady firem.

Dnes může jakoukoli firmou – i celým odvětvím – otřást chytrý nápad studenta gymnázia. Agilní a inovativní firma tak nemůže firemní kulturu stavět na přísné hierarchii, direktivní kontrole a sledování počtu odpracovaných hodin.

V českém i evropském měřítku má jen necelá pětina podniků opravdu silnou firemní kulturu.

Řada firem investuje do technologií, chtějí mít moderní prostředí plné kreativních zasedaček a relaxačních zón, ale do svého týmu už neinvestují. Digitalizaci berou jako samozřejmý vývoj a s lidmi nepracují.

„Často se objevuje názor, že v kanceláři by se měl člověk cítit jako doma. Já s tím moc nesouhlasím. Který domov je vhodný pro to, aby tam člověk pracoval? To, že má člověk kolem sebe pohovky, koberec na zemi, kočku na polštáři a fotku babičky na zdi, přece nevytváří správné podmínky pro práci,“ říká architektka Eva Jiřičná.

„Důležitý není pořádek, ale to, že lidé jsou schopni spolupracovat, neskrývají před sebou, na čem právě dělají, a rádi si vzájemně pomohou,“ dodává svou představu o fungující firmě.