Aktuální vydání magazínu Forbes

▶ Nový byznys Krále Jiřího. Jak český youtuber úspěšně vykročil do offlinu

Pošli to dál

Ve třetím patře pražského obchodního domu Kotva je rušno a slyšet nadšené dětské hlasy. Před obrazovkami sedí jeden dva školáci, další čekají na velkých kostkách za nimi, zaujatě sledují dění na obrazovce a netrpělivě čekají, až hra skončí a na řadu přijdou oni.

Vypadá to, jako když čekáte na výdej zboží. Cílem ale není přepážka pro vyzvednutí zboží, ale joysticky a jiné ovladače s cílem následného „paření her“.

Čtěte také: Youtuber pro dospělé. Casey Neistat točí svůj dobrodružný život a láme rekordy

To vše je prostor Zetko, který loni 17. listopadu rozjel jeden z neoblíbenějších českých youtuberů Jirka Král. Název Zetko odkazuje na mladou generaci Z, která youtuberskému šílenství propadá nejvíce.

Mohou si zde nejen zahrát nové hry, ale i sledovat Jirku při natáčení jeho videí, koupit si tričko s jeho logem a během toho se občerstvit v kavárně. „Chodí sem ale všichni,“ říká Jirka u stolu kavárny s výhledem na Náměstí republiky a poukáže na čtyřicátníka za svými zády, který u kávy řeší pracovní záležitosti.

photo_by_jan_schejbal_4083 kopie

Jirka Král ve svém novém království – prostoru Zetko. Foto: Jan Schejbal

„S bráchou jsme původně potřebovali kancelář a externí studio,“ vrací se Král do doby před půl rokem. „A i když jsme to primárně nehledali, teď tu máme kavárnu, natáčecí studio, herní koutek a prodejnu s merchandisem. A ta kancelář stále chybí,“ směje se sedmadvacetiletý blonďák, který se dostal do loňského výběru Forbes 30 pod 30 a obsadil 1. místo v žebříčku nejvlivnějších Čechů na sociálních sítích.

Jirka, jehož videa na Youtube odebírá přes 831 tisíc lidí, rozjel Zetko v tandemu se svým bratrem Petrem pod hlavičkou firmy Blue Milk. Petr se stará hlavně o obchodní věci a sortiment zboží, Jirka o akce pořádané v Kotvě a o sponzory. A nutno dodat, že to byl pro oba velký krok do neznáma.

Jirka je totiž prvním a jediným z českých, ale zřejmě i světových youtuberů, který se odvážil vykročit do světa offlinu. „Zpočátku mě od toho všichni odrazovali. Říkali mi, ať si nemyslím, že když jsem populární v onlinu, že tomu tak bude i v offlinu. To jsem si nemyslel, ale chtěl jsem to zkusit,“ říká.

Teď už všem pochybovačům může říct, že se „oflajnová mise“ povedla. Prostor, který je financovaný jen z prodeje kavárny a reklamního zboží Jirky Krále a dalších českých youtuberů, si na svůj provoz už dokáže vydělat.

photo_by_jan_schejbal_3889 kopie

V Zetku je i studio, kde Jirka (i jiní youtubeři) často natáčí. Foto: Jan Schejbal

„Dnes je všední den, tak je to tu docela klidné, ale o víkendových dnech se tady otočí vyšší stovky lidí,“ vypočítává Jirka, který se dostal do povědomí širší veřejnosti poprvé díky reality show Farma. „Už proto nemusím řešit, jak sem nalákat lidi. Spíš chci řešit to, co udělat pro ty, kteří už sem chodí,“ vysvětluje youtuber.

Možná byste proto čekali, že celý prostor bude ověšen logy sponzorských značek, které Král propaguje. Není tomu tak, i když obchodní spolupráce i tady probíhá. „Všechny spolupráce vedu formou produktové exkluzivity,“ popisuje svou filozofii.

Čtěte také: Proč a jak hrát dobře Minecraft: 10 rad Jirky Krále pro začátečníky

Proto si v Zetku zahrajete ty nejnovější hry na Xboxu od Microsoftu, najdete tu Playstation od Sony a chystají se třeba i headsety pro virtuální realitu. Zetko se stalo taky prvním a jediným místem na světě, kde můžete spatřit prototyp čtyřmateriálové tiskárny Original Prusa i3 MK2 od podnikatele Josefa Průši.

„Baví mě technologické novinky. Plánuju, že je tady budeme veřejnosti ukazovat s předstihem a zadarmo, včetně her,“ odhaluje Jirka plány pro letošní rok. Veřejnosti chce ale nabídnout taky testování mobilních telefonů nebo aby si mohli osahat novinky z módy. Vždyť Králova slabost pro boty je každému, kdo jej sleduje, dobře známá.

„Občas by se zde určité prémiové věci mohly objevit vystavené, aby se na ně lidé mohli podívat. Není to ale o tom, že bychom je tu museli prodávat,“ říká k tomu.

photo_by_jan_schejbal_4032 kopie

Foto: Jan Schejbal

V prodejním koutku Zetka pak kromě oblečení a doplňků nejen s Jirkovým logem, ale i dalších českých a slovenských youtuberů, seženete i všechny díly jeho komiksu pojmenovaného Jirka. „Chystáme už jedenácté číslo, máme tisíce pravidelných odběratelů a současný náklad je 40 tisíc kusů,“ vypočítává úspěšné statistiky.

Jirkovi se tak podařilo uspět i v offlinu, což potvrzuje i fakt, že hned po otevření prostoru se začala ozývat jiná obchodní centra a města s nabídkou přemístění či otevření dalšího nového youtuberského místa. To ale zatím není na pořadu dne. „Nejdřív chci pořádně zaběhnout Zetko, navíc spolupráce s Kotvou je bezproblémová,“ pochvaluje si Jirka.

A možná si chce taky pořídit vůz, jehož koupi už dvakrát odložil. „Prvně, když jsem si chtěl koupit auto, tak jsem peníze nakonec investoval do komiksu. Podruhé přišlo Zetko. Takže jsem furt bez auta a proto doufám, že už mě nic dalšího nenapadne,“ usmívá se a odchází natáčet další video. Pro čtenáře Forbesu:


 

Čtěte také