Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
Vanhara

Investor John Vanhara: 4 kroky, jak jsem vydělal svůj první milion

Pošli to dál

Na Forbes.cz se ptáme úspěšných Čechů, co bylo rozhodující v začátcích jejich podnikání, tedy než vydělali svůj první milion. Zkrátka co přesně je k úspěchu dovedlo a jaké rady by dali ostatním. Svou cestu k úspěchu popisuje John Vanhara, který si doslova a do písmene prožil svůj americký sen.

Rodák z Brna, dnes žijící v USA (původním jménem Jan Vaňhara), vydělal svůj první milion v reklamě. Poté svůj byznys v Česku prodal, odstěhoval se do Spojených států, kde vybudoval firmu Shipito, která Evropanům usnadňovala zasílání zboží ze zámoří. Tu prodal v roce 2015 a nyní se se svou další firmou IncParadise věnuje zakládání nových společností. Mezitím se ale začal zabývat také investováním do nadějných projektů, pamatovat si jej tak můžete i z pořadu České televize Den D.


Býval jsem umělcem, který maloval obrazy. Ale zjistil jsem, že se tím moc neuživím. Přesedlal jsem tedy do oboru reklamy a využil toho, co jsem uměl. Maloval jsem reklamy na fasády domů pro zákazníky jako třeba Coca-Cola. Bylo mně 23 let a se svou firmou na malování reklam jsem vydělal svůj první milion.

Vanhara_reklama

Krok první: Nápad není důležitý

Většina lidí se zasekne na samotném nápadu. Přemýšlejí, co dělat. Vše různě analyzují. Jenže já si myslím, že u takového uvažování mají špatný přístup. Třeba člověk bez zkušeností s podnikáním vymyslí nápad, který není sám schopen nikdy zrealizovat. Vymyslí tedy něco, na co potřebuje strašně velké peníze od investorů nebo odborné zkušenosti, které nemá.

Osobně se vždy, když přemýšlím nad novým podnikáním, dívám na své vlastní schopnosti a nedostatky. A podle toho zvažuji, jestli něco mohu zrealizovat, nebo ne. Musí to být dostatečně jednoduché. Musím jasně vidět, jak na tom budu vydělávat.

Krok druhý: Realizace je nejdůležitější

Přímo u realizace nápadu okamžitě zjišťuji, jestli mé podnikání někam povede, nebo ne. Vše realizuji s minimálními náklady, co nejrychleji a nejsnadněji. A velmi brzy vidím, jestli mé domněnky mají v realitě opodstatnění. Když mám zákazníky, kteří jsou ochotni platit a skutečně platí, tak je to pro mě dobré znamení.

Čtěte také: Radim Jančura: 5 kroků, jak jsem vydělal svůj první milion

Když jsem začínal s IncParadise.com (společnost na zakládání firem v USA), tak jsem investoval jen do domény, hosting webu jsem měl zdarma. Vytvořil jsem si úplně primitivní web a čekal, jestli přijde objednávka. Kdyby nepřišla, tak ten byznys dál nedělám. Ale objednávky chodily a podnikání jsem pak jen dál vylepšoval.

Krok třetí: Nelpět na plánu

Málokdy se stane, že vás nejdřív napadne skvělá myšlenka, kterou pak přesně zrealizujete. Většinou ty nejlepší nápady přicházejí, až když něco skutečně děláte. Když vám samotný zákazník dá určitou zpětnou vazbu. Nebo najednou vidíte, co jste dřív neviděli. Protože tím, že podnikání děláte, mu poté rozumíte čím dál lépe a najednou uvidíte nové příležitosti. Je tedy potřeba mít neustále otevřené oči. Přemýšlet, kam dál podnikání směrovat. A klidně ten směr změnit.

Když jsem začínal s IncParadise a zakládal firmy pro zákazníky, tak někteří žádali, ať jim i přeposílám poštu. V Nevadě totiž při založení firmy nemusíte uvádět sídlo. Klienti ale samozřejmě chtěli mít adresu, kam jim bude chodit pošta, na druhou stranu nechtěli uvádět adresu svého bydliště. Mně se to nechtělo dělat, protože jsem měl pocit, že je na tomto trhu moc konkurence a nedá se na tom moc vydělat. Navíc jsem také podnikal z domu, takže jsem takovou službu ani nabízet nemohl. Kdybych ji chtěl nabízet, musel bych si zaplatit kancelář.

Jenže klienti byli neodbytní. A někteří i bez mého povolení začali mou adresu používat na přeposílání pošty. To mě donutilo kancelář zařídit a během roku se z tohoto přeposílání stala má nejziskovější služba.

Krok čtvrtý: Delegovat

Podnikání je velmi psychicky náročná činnost. Je dobré vidět realitu a přesně vidět, co je na firmě dobré i špatné. Kdykoliv si budete myslet, ze všechno šlape nádherně, tak si buďte jisti, že je velmi blízko nový problém.

Osobně chci mít tu flexibilitu, abych mohl kdykoliv řešit, co je potřeba. Takže jsem vždy delegoval, aby firma šlapala i beze mě. Najít a vychovat si lidi ve firmě je jedna z nejtěžších, ale taky nejuspokojivějších věcí v podnikání. Když umíte delegovat, je podnikání o moc snazší.

… a chyba, kterou bych dnes neudělal

Zaměstnávat ve vlastní firmě kamarády nebo někoho z rodiny. Ve firmě platí jiná pravidla. Musí se přemýšlet, jak dosadit na správná místa ty správné lidi, aby firma fungovala co nejlépe. A tohle je pak pro ty blízké velmi těžko pochopitelné, protože hodně lidí má o sobě úplně jiné mínění, než jaká je realita. A pak se to přátelství rozpadne.

Čtěte také