Manažeři mají zodpovědnost za některou oblast a ti nejvyšší za celou firmu. Musí se často soustředit, aby mohli přijít s řešením problému nebo brilantní strategií, která firmu za několik let vynese „to the moon“.

Proto je důležité, aby měli dobré prostředí pro svou práci. Nestačí samostatná místnost a drahý nábytek. Radek Mašinda pracuje jako šéfdesignér ve firmě U1, která navrhovala kanceláře pro IBM, AVG nebo Moravia IT. Se čtenáři Forbesu se nyní dělí o pět tipů, které pomohou vylepšit manažerskou kancelář, aby se v ní dobře pracovalo, jednalo a sdílely informace se zbytkem firmy.


Jednáte často u svého stolu s kolegy a partnery? Přizpůsobte tomu své pracoviště

Pokud za vámi často chodí kolegové něco probrat a není to na pár minut, měli byste k tomu mít správné podmínky vy i vaši návštěvníci. Manažerský stůl a jednací místa do „téčka“ jsou minulostí.

Dnešní práce je rychlejší a pospolitější. Manažer už často nebývá v nadřazené pozici, ale sdílí ruch pracovního života s těmi, kteří za ním chodí. Místo samostatného jednacího stolu, nebo dokonce jednací místnosti je namístě zvážit multifunkční pracovně-jednací stůl.

Je to efektivní a praktické: získáte velký pracovní prostor, který můžete dle potřeby měnit na jednací nebo i sdíleně pracovní. To znamená, že ušetříte čas. Má to i další výhodu, a tou je vizuální efekt i prostorová skromnost. Stůl působí prostorově dominantně a výrazně, ale vaši kolegové a další návštěvy se u něj budou cítit lépe, protože jej s nimi budete sdílet.

Máte stejnou nebo podobnou agendu s kolegou? Co takhle společná kancelář?

Lidé ve vedení firem spolu často úzce spolupracují a potřebují řešit věci rychle, proto se společná kancelář může hodit. Místnost můžete rozdělit například na tři zóny: dvě samostatné pracovní a jednu společnou jednací. Tím je zajištěno pracovní soukromí a klid, ale zároveň prostor pro sdílení informací.

Toto řešení kromě toho, že pomáhá zefektivnit komunikaci a ušetřit čas, může zároveň zabránit reálnému nebo pocitovému odtržení od zbytku firmy. Nebudete zkrátka sami a mimo dění a stejně se na to může dívat i zbytek firmy.

Lounge prostor v kanceláři naruší stereotyp

Pokud vás nudí stále pracovat u stolu a chcete mít méně formální místo pro setkávání s ostatními, vytvořte ve své kanceláři lounge prostor. Jde o paralelní pracovní prostor:

  • Člověku nesvědčí dlouhé sezení na jednom místě. Dostaví se fyzická i psychická nepohoda. Lounge zóna narušuje stereotyp, protože doplňuje klasické pracoviště a dává možnost změnit prostředí.
  • Je uvolněnější, a proto prospívá kreativním činnostem.
  • Poskytuje neutrální půdu. Neformálnější sezení smazává rozdíl mezi hostitelem a návštěvou.
  • Lounge zóna jako místo k práci snese projekční obrazovku, přípojná místa s elektřinou a další vybavení usnadňující život v kanceláři.

Designově zajímavá křesla vytvářejí pozitivní atmosféru k jednání, na snímku model Myplace od laCividina.

Kancelář v rohu budovy je fajn, má ale svá úskalí

První dojem z prázdné rohové kanceláře je dostatek světla a pěkný výhled. Kdo by v takové místnosti nechtěl mít kancelář? Tento na první pohled nejluxusnější prostor v celém interiéru ale při navrhování kanceláře skrývá pár překážek.

Potíž je třeba s orientací manažerského pracoviště. Výhled z oken je do dvou stran a vstup bývá v protilehlém rohu místnosti. Jak umístit stůl? Ponechat si výhled z oken, ale být zády nebo bokem ke vstupním dveřím? Nebo být čelem ke vstupním dveřím, ale zády k některému oknu, a přijít tak o výhled, a navíc se vystavit nebezpečí svícení slunce do monitoru počítače? Tyhle místnosti jsou zkrátka méně praktické a spíše se do nich hodí zasedačka.

Už jsme zažili, že architekt rohovou místnost zpracoval s ohledem na tento problém a místnost navrhl s okny pouze v jedné stěně. Na to ale nelze spoléhat. Jak to tedy řešit? Dobrý designér interiéru má tato rizika předvídat a řešit je. Příkladem, kde se to povedlo, je kancelář ředitele společnosti Neocity. Stůl je zády k oknu, ale pomáhá odstup pracoviště od oken a stínění žaluziemi.

V rohové manažerské kanceláři společnosti Neocity umístění stolu pomohlo vylepšit několik faktorů: stínění žaluziemi a větší odstup od oken.

Chcete být v přímém kontaktu s kolegy a být u dění ve firmě? Nemějte manažerskou kancelář!

Takto „radikální“ řešení se uplatňuje zejména u menších společností s plochou organizační strukturou, ale prosazuje se i u nadnárodních kolosů. V takovém nastavení se výrazně smazává fyzická i psychická hradba mezi managementem a zbytkem firmy. Zlepšuje to komunikaci a pocit sounáležitosti.

Kdokoli může být v přímé komunikaci s kýmkoli bez ohledu na jeho pozici. Jsou firmy, kde tato snaha vychází od zakladatelů a funguje to: „Sezení mezi našimi kolegy nám vyhovuje a osvědčilo se to. Neexistují žádné dveře ani jiné bariéry,“ říká Tomáš Páral, spoluzakladatel softwarové společnosti MoroSystems.

V podobných případech je vhodné nastavit kancelář, aby poskytovala dostatek otevřenosti, ale i soukromí se zvláštními jednacími prostory, které mohou dočasně nahradit uzavřenou kancelář.

V kanceláři MoroSystems sedí všichni pohromadě, včetně vedení. K jednání mohou používat oddělené zasedačky.