Zatímco řada obchodů se minulý pátek během svátku nákupního šílenství Black Friday předháněla slevami na své zboží, jedna firma prodala víc než 11 tisícům lidem doslova nic po pěti dolarech za „kus“. Čtete správně.

Legendární karetní hra Cards Against Humanity, kterou znáte v Česku pod názvem Karty proti lidskosti, se tímhle neotřelým způsobem rozhodla bojkotovat konzumní horečku a místo své obvyklé podoby se toho dne zobrazila na webu pouze černá stránka s drzou výzvou „Dejte Kartám proti lidskosti 5 dolarů“ a formulářem pro platbu kreditní kartou.

blackscreen

Pro ty, kteří by snad její „úžasné“ nabídce nerozuměli, pověsila firma, která sama sebe nazývá „společenskou hrou pro příšerné lidi“, na web i výmluvné FAQ:

Když vám dám 5 dolarů, dostanu za to vlastně něco?
Velmi nás těší, že se ptáte! Ne.

Proč prodáváte nic?
Na Černý pátek každý něco prodává. Jsme jediná společnost, která v tento den nabízí mimořádný zážitek zakoupit si nic.

Ale vážně, něco dostanu, ne?
Ne, vždyť od vás ani nepožadujeme dodací adresu. Vše, co můžeme nabídnout, je nic.

Ale já si právě teď potřebuju koupit vaši hru.
Koupit nic je někdy lepší než koupit Karty proti lidskosti. Tohle je jedna z těch chvílí.

Když vám dám 5 dolarů, co uděláte s penězi?
To je na nás, abychom to věděli, a na vás, abyste to zjistili. Brzy učiníme veřejné prohlášení.

Proč by někdo dal jen tak 5 dolarů?
Protože vůbec nejlepší dárek na Černý pátek je koupit nic. Nabízíme vám ho za neuvěřitelnou cenu 5 dolarů. Jak si můžete dovolit NEvyužít téhle úžasné šance?

Společnosti se tak podařilo za nulové náklady získat celkem 71 145 dolarů (v přepočtu asi 1,8 milionu korun), přičemž asi 1200 lidí zaplatilo dobrovolně víc než požadovaných pět dolarů a jeden z nich poslal dokonce celou stovku.

„Ta promoce byla obrovský risk – netušili jsme, jestli dostaneme pozitivní či negativní reakci, nebo vůbec nějakou,“ řekl spoluzakladatel hry Max Temkin serveru Business Insider. Provoz na webové stránce byl nicméně podle něj o víkendu „velmi zdravý“.

 

enhanced-16854-1448749125-1

O tom, co se stalo s výdělkem, se samozřejmě vyrojilo spoustu spekulací, protože společnost má za sebou dlouhou historii charitativních počinů. Faktem ale je, že většinu zisku si tentokrát zaměstnanci rozdělili sobecky mezi sebe – každý ze 17 dostal „kapesné“ ve výši 4185 dolarů, a neváhali se ani pochlubit, co si za to pořídili, včetně 24-karátového zlatého vibrátoru, 16leté skotské whisky nebo Playstation 4.

Řada z nich také koupila dárky, v jednom případě auto za tisíc dolarů, nebo splatila studentské půjčky. Třetina peněz šla nicméně i tentokrát na charitu. „Tyhle druhy vtípků děláme už několik let a myslím, že hlavní věcí, kterou jsme se naučili, je věřit sami sobě o trochu víc, než je obvyklé. Když nás něco rozesměje, pravděpodobně to osloví i další lidi,“ dodává Temkin.