Aktuální vydání magazínu Forbes

Kdo ovládá Facebook a Instagram? Českým sociálním sítím kraluje Kvitová

Pošli to dál

Petra Kvitová sice v US Open nepokračuje, jedno vítězství si však v září připíše i tak. Tenisová šampionka je podle žebříčku, který Forbes sestavuje už třetí rok ve spolupráci s pražským startupem Socialbakers, nejvlivnější Češkou na sociálních sítích.

Na druhém místě je youtuberka Teri, třetí fotbalista Petr Čech. Loňský vítěz Jirka Král je pátý.

V rámci žebříčku monitorujeme český Facebook, Twitter, Instagram, YouTube. Pokud chtějí influenceři v žebříčku uspět, musí mít na těchto sítích hodně fanoušků a musí tu publikovat obsah, který online publikum zaujme a donutí reagovat. Pro úspěch v žebříčku je nutné být mimořádně populární a aktivní minimálně na dvou z těchto sítí.

Kvitová je nejsilnější ve facebookové a twitterové hře, na první zmíněné síti ji sleduje přes 660 tisíc lidí. Šampionce pomáhá fakt, že na platformách zdatně komunikuje v angličtině a během úspěšné kariéry stihla nasbírat spoustu fanoušků ze zahraničí. Sílu jejím příspěvkům dodává i comeback po loupežném přepadení v loňském prosinci, ze kterého Kvitová vyvázla se zraněním všech pěti prstů levé ruky.

V pořadí tenistku následuje youtuberka Teri a fotbalový brankář Petr Čech. V žebříčku ovšem nad tradičními celebritami typu sportovci, zpěváci, herci zastoupením jasně převažují influenceři, kteří na sociálních sítích „vyrostli“ a proslavili se právě díky nim. Zobrazit žebříček » „Z dat a z celkového trendu na sociálních sítích je jasně vidět, že se každý rok zvětšuje vliv social media celebrit typu Jirky Krále,“ komentuje výsledky zakladatel Socialbakers Jan Řežáb.

„Social media celebritou bych nazval někoho, kdo vyloženě začal přímo na sociálních sítích. Přestože se tradiční celebrity ze showbyznysu nebo sportu už také více snaží a dohánějí, tak kdybych měl vybrat pro podporu mého byznysu Jirku Krále nebo nějakého top sportovce (pokud nejsem nutně sportovní značka), dám svůj rozpočet na Krále. Příklad tady je třeba spolupráce Jirky Krále a McDonalds, která byla dobře promyšlená a zpracovaná,“ zmiňuje Řežáb jednu z nejviditelnějších českých kampaní se zapojením youtuberů v letošním roce.

V letošním roce poprvé sestavujeme i jednotlivé žebříčky pro top 30 nejvlivnějších na jednotlivých monitorovaných sítích: Facebooku, Twitteru, Instagramu a YouTube.


Celý žebříček, reportáž o změnách v milionových výdělcích youtuberů a nový pohled na byznys Kazmy, skokana letošního žebříčku, čtěte v novém Forbesu. Vychází 7. září!

Čtěte také