Aktuální vydání magazínu Forbes

Když byznys rychle roste aneb Majitel, který musí brzdit prudký rozvoj firmy

Pošli to dál

Vysoký růst vlastní firmy je snem snad každého podnikatele. Ovšem pokud se vymyká kontrole, vůbec nemusí jít o příjemnou záležitost. Své o tom ví Petr Mahdalíček, zakladatel a majitel firmy Simplity, mrštně se pohybující na poli velkých dat hlavně u bankovních institucí.

„Loni jsme museli provést restrukturalizaci. Zastavili jsme přibírání nových obchodních aktivit, abychom firmu mohli připravit na další růst,“ vypráví původem stavař, který se ale celou svou kariéru pohybuje v IT a dnes se svou firmou, která loni vygenerovala téměř stomilionový obrat, pomáhá bankám vyznat se v jejich datech. Přitom svou kariéru začínal v Povodí Labe.

Čtěte také: Data plná příběhů. Jak český „šelmostroj“ mění řízení velkých firem

„Hledali člověka, který je schopen vrtat se v databázích a datech. Vzali mě bez jakýchkoliv zkušeností, protože za 11,5 tisíce korun měsíčně to nikdo kvalifikovaný dělat nechtěl,“ vrací se do doby před 16 lety.

Státní podnik mu nakonec dal zkušenosti, které potřeboval. Během dvou let se naučil a pochopil práci s daty i databázemi, a proto se rozhodl, že zkusí své štěstí i za hranicemi. Ostatně jej to tam vždy táhlo. V roce 2003 se objevila příležitost jít pracovat do německé divize amerického giganta Oracle, které se logicky chopil.

Cesta do zahraničí

V té době také začal studovat informatiku, ale nakonec ji ve druhém ročníku vysoké školy opustil, jelikož „teorie se příliš neprolínala s praxí“. Z Oraclu šel zpět do Česka do Accenture a poté se přesunul opět k našim sousedům, tentokrát ale do Rakouska. Tam už jako freelancer spolupracoval s bankovní skupinou Erste, což – aniž by to v tu dobu věděl – významně ovlivnilo jeho budoucnost.

Pro Erste v Rakousku, a později též v Rumunsku, kam byl následně převelen, několik let ladil architekturu jejích bankovních IT systémů. „Po pár letech jsem si uvědomil, že jako freelancer toho sice umím hodně dokázat, ale s vlastní firmou by toho šlo dokázat ještě víc. A dostal jsem taky velkou chuť začít věci dělat jinak,“ vysvětluje, proč se v roce 2010 rozhodl založit Simplity.

Vyplatilo se. Firma se předloni stala nejrychleji rostoucí technologickou firmou střední a východní Evropy v žebříčku Deloitte Technology Fast 50, sám Mahdalíček byl pak taky oceněn společností EY jako začínající podnikatel roku 2014.

„Navrhujeme a stavíme datové mrakodrapy, děláme stavební dozor při jejich realizaci a následně provádíme jejich údržbu. Samotné cihly ale zatím nepálíme,“ použil před dvěma lety příměr v odpovědi na otázku Forbesu, jak by svůj vcelku dost abstraktní byznys co nejjednodušeji popsal.

Simplity dnes už ale pálí i ty cihly, v tomto případě tedy programuje vlastní software. „Fungujeme už jako dodavatel end-to-end řešení,“ potvrzuje sedmatřicetiletý podnikatel. Nástroje české společnosti pomáhají firmám zorientovat se v jejich datech a zjistit, které faktory (vnitřní či vnější) stály za současným stavem (např. růst prodejů firmy).

„Dnes v oblasti velkých dat není problém s analytikou, ale je čím dál větší problém si uvědomit, odkud data přicházejí, co znamenají, a přiřadit jim tak správný význam,“ říká Mahdalíček. To, že firmy podobné služby opravdu potřebují, dokazuje i růst firmy. „Letos máme plány obrovského rozvoje, na lidech chceme trojnásobně vyrůst a na příjmech ještě víc,“ vypočítává.

Expanze do USA

Simplity, která se za dobu své existence usadila kvůli nedostatku lidí zejména ve východní Evropě, by na to měla být připravená. Loňský rok totiž zbrzdila rozvoj svých obchodních aktivit, soustředila se na stabilizaci a na vývoj svého produktu, s nímž chce nyní prorazit ve Spojených státech.

„Musíme to ale udělat na první dobrou. Mám pocit, že druhou šanci už nedostaneme,“ říká majitel Simplity, která už v USA velkého zákazníka má, a to operátora Sprint. „Razantně vstoupit tam ale chceme až v polovině roku.“ Podle Mahdalíčka by pak ke kredibilitě firmy před americkými zákazníky pomohl i investor v podobě některého z větších venture kapitálových fondů.

Čtěte také: Smysly internetu. Nový operátor v Česku sází na chytrou budoucnost

Simplity měla loňské příjmy kolem 3,5 milionu eur (v přepočtu zhruba 95 milionů korun), letos by už měly vyrůst trojnásobně. „Loni šlo 80 procent investic do stabilizace a do produktu a přitom jsme růst příjmů měli na 40 procentech. Takže věřím, že se naše píle vyplatí,“ vysvětluje Mahdalíček. K růstu by pak měl přispět i první asijský klient, kterým je United Overseas Bank. „Je to menší asijská banka, ale i tak je větší než Erste Group a RaiffeisenGroup dohromady,“ srovnává.

Hledání talentů

Možná se taky zeptáte, kde Simplity v rámci svého růstu sežene tolik lidí. V posledních několika letech je jich totiž na trhu nedostatek a firmy se o ně přetahují. Vlastně i kvůli tomu česká firma vstupuje do USA až letos. Dříve plánovaný americký nájezd byla nucena kvůli nedostatku personálu odložit. „Když chcete dělat věci pořádně, potřebujete schopné lidi.“

I proto vznikla dceřiná firma Iconity, která má za cíl Simplity shánět vhodné zaměstnance. „Zjistili jsme však, že nábor talentů nefunguje dobře, pokud jde o interní proces,“ vysvětluje Mahdalíček.

Iconity ale nakonec nebude dělat nábory jen pro Simplity, protože ne každý se do firmy dostane. Personální služby nabídne i třetím stranám a letos se z České republiky rozšíří do Rakouska a Rumunska, následovat pak bude celoevropská expanze. „I díky Iconity jsme dnes velmi pozitivně naladěni,“ libuje si Mahdalíček.

Čtěte také