Aktuální vydání magazínu Forbes

Když chcete vydělat více peněz, rozšiřte si hřiště. Anebo realitu

Pošli to dál

Asi nikoho nepřekvapí, že chytré telefony jako takové jsou již etablovaným produktem. Zákazníci je znají, vědí, co od nich mají očekávat, a zároveň neočekávají zásadní změny. Drobné vylepšení ano, ale ne nic zásadního.

Chytré telefony se pomalu dostaly do situace jako přenosné počítače před pár lety. Jsou to dospělé produkty. A problém dospělého produktu je v tom, že již neroste v prodejích tak rychle jako kdysi. Proto výrobci hledají nové způsoby využití. A tím pravděpodobně nejnadějnějším je nyní rozšířená realita (AR).

Čtěte také: Víme, kdo vyhraje. Forbes Next Podcast o digitální Tour de France

Je téměř nulová šance, že byste minuli mánii Pokémon Go, že byste si v posledních dvou letech nevšimli hráčů, kteří postávají někde okolo, koukají do svých telefonů namířených k zemi a zaujatě cosi loví.

Ano, hra Pokémon Go byla pravděpodobně klíčovým prvkem pro větší rozmach rozšířené reality, kdy si i největší hráči na trhu uvědomili, že se tady děje něco nového. Něco, co nechtějí minout a co může v budoucnu přinést nové příjmy.

Ale abychom úplně neohýbali realitu  první zmínky o AR se datují už do dob prvního Terminátora. Přesně tak, Arnold už v roce 1984 v roli T-800 používal rozšířenou realitu v rámci snahy zlikvidovat matku Johna Connora… (S její pomocí byl schopen získat více relevantních informací o lidech, které míjel, a především o tom, zda daný člověk není právě John.)

A stejně jako tenkrát AR nepomohla dokončit jeho misi, nepodařilo se ani Google Glass o rovných 30 let později prorazit s AR jako řešením, které by přesvědčilo masy o své užitečnosti. Až rok 2017 vypadá jako okamžik, kdy se AR konečně dostane z rukou „early adopters“ k běžným zákazníkům.

Jedním z klíčových důvodů je bezpochyby snaha společnosti Apple protlačit vlastní vývojářský nástroj ARKit, který ve zkratce umožňuje vývojářům jednoduše kombinovat realitu s další 3D vrstvou bez toho, aby museli celé prostředí sami programovat.

Díky tomu můžete vzít do ruky iPhone, zapnout aplikaci Ikea a na displeji si prohlédnout, jak ten nový gauč bude vypadat ve vašem obývacím pokoji. Apple zde má velkou výhodu nízké fragmentace produktů a uživatelské základny, která celkem pravidelně aktualizuje operační systém. iOS 11 má více než polovina majitelů iPhonů na celém světě, a pokud vlastní novější telefon (iPhone 6s a novější), mohou výhody AR okamžitě začít využívat.

Ale Google samozřejmě nespí  nabízí vlastní framework ARCore, který skýtá podobný benefit pro vývojáře jako ARKit, ale Android zde řeší především výzvu s roztříštěnou uživatelskou základnou, která nemá nejaktuálnější OS nebo dostatečně výkonný hardware. Na druhou stranu silnou stránkou je široká uživatelská základna. Přesto je zřejmé, že nové pole pro porovnání iOS vs. Android bude právě AR.

Cook, CEO Applu, vnímá AR jako nový „App Store“, novou platformu (mimochodem, App Store za posledních devět let od spuštění vygeneroval částku 50 miliard dolarů pro vývojáře), která rozšíří způsob používání iPhonu. A podobně jako očekáváme, že e-shop bude mít vlastní aplikaci, možná za dva roky budeme očekávat AR jako běžný doplněk aplikací, ale třeba i kamenných obchodů. Způsobů využití je totiž celá řada.

Co je možná ještě zajímavější než prohlídky nábytku v Ikey, je to, že Amazon začal nabízet stejnou technologii pro otestování svých produktů v rámci domácího prostředí.

Chcete si koupit luxusní reprosoustavu a nevíte, jak se bude vyjímat v obývacím pokoji a zda chcete stříbrnou, nebo zlatou barvu? Využijte AR. Vedle doplňku do retailu má AR velký potenciál i v podobě podpory zákazníků.

Zajímavé řešení má společnost Vuforia Chalk, která dokáže propojit kameru uživatelova telefonu s telefonem podpory na druhém konci světa. Podpora je pak schopna doslova kreslit do obrazovky zákazníkova telefonu. Pokud to zní příliš složitě, podívejte se raději na přiložené video:

Další hezkou ukázku má společnost Hyundai, která na konferenci CES 2016 prezentovala AR v rámci vlastní aplikace jako náhradu papírového manuálu. Prostě namíříte kameru na motor nebo ovládací prvky uvnitř vozu a displej telefonu vás už navede. Pomocí infografiky, obrázků či videa.

Chcete si koupit brýle online, ale nevíte, jak vám budou slušet? Společnost Warby Parker má řešení již dnes  kombinuje rozšířenou realitu s TrueDepth kamerou nového iPhonu X, abyste si výsledný look nemuseli představovat. Prostě ho uvidíte.

Na zmíněném největším světovém technologickém veletrhu CES v Las Vegas bude tento rok vidět řada nových řešení zaměřených jak na AR, tak třeba na mixovanou realitu či holografické displeje  například Kino-mo s vlastním holografickým řešení, Royole s ohebnými displeji tloušťky papíru či Carl Zeiss snažící se vytěžit své know-how na poli kvalitní optiky v rámci VR.

A co můžeme čekat dál? Vedle dalších a dalších aplikací, které budou AR podporovat, je pravděpodobně dalším logickým krokem něco, co společnost Google již vyzkoušela. AR brýle. Těšíte se?

Čtěte také