Provázaný bílý nápis Coca-Cola na červeném povrchu dokáže identifikovat 94 procent populace, což z americké společnosti dělá nejrozpoznatelnější značku světa. Navíc slovo Coca-Cola je druhým globálně nejsrozumitelnějším výrazem, hned po „OK“. Přes svou univerzální čitelnost výrobce sladkých nápojů rád podporuje mýty, které kolem něj krouží. Podívejte se na 10 věcí, které jste o Coca-Cole možná nevěděli.

  • Mýty kolem receptu

Legenda říká, že recept na Coca-Colu je jak tajný, tak střežený. Prý ho zná jen pár lidí a nejodvážnější odhady dokonce tvrdí, že to jsou jen dva vysocí představitelé společnosti, přičemž každý zná jen část návodu. Ať už je to jakkoliv, koncentrát se vyrábí centrálně a následně se posílá do asi 900 stáčíren.

  • Ukradené obchodní tajemství

V roce 2006 ukradli tři bývalí zaměstnanci Coca-Coly její obchodní tajemství a následně se ho pokusili prodat největšímu rivalovi – společnosti Pepsi. Pepsi však na chování upozornila Coca-Colu a ta pak zase FBI. Tehdejší tiskový mluvčí Pepsi Dave DeCecco to komentoval: „Konkurence někdy může být tvrdá, musí být ale současně fér a legální.“

Čtěte také: Z černé bílá. Jak se Coca-Cola snaží udělat miliardový byznys z mléka

  • Coca-Cola měnila kabáty

Coca-Colu vytvořil veterán z americké občanské války závislý na morfiu jako bezpečnější náhradu své drogy. Ze začátku vystřídala hned několik funkcí: v roce 1885 byla registrovaná jako posilující lék na nervy, o rok později slibovala možné vyléčení třeba závislosti na morfiu, bolestí hlavy nebo třeba impotence.

  • Kampaň stažená pro obscénnost

Některé kampaně limonádového giganta zkrátka nemají dlouhou životnost. Taková „Feel the curves“ měla za úkol v Austrálii v osmdesátých letech podpořit znovuzavedení originálně tvarované lahve. Vydržela rok, pak si někdo všiml, že umělec, který kampaň navrhl, schoval do jedné z kostek ledu na plakátě sexuální scénku. Po odhalení ilustrátorova vtípku ho společnost zažalovala. Také stáhla všechny reklamní materiály a zničila je, a proto je dnes těžké nějaký takový plakát sehnat.

  • Santa, jak ho známe dnes

Santa

Jestli si Santu Clause představujete jako bělovlasého dědečka s plnovousem a velkým, kulatým břichem, věřte, že za to do jisté míry může švédsko-americký ilustrátor Haddon Sundblom, který přesně takto symbol amerických Vánoc vyobrazil pro vánoční kampaň Coca-Coly ve třicátých letech. Tu společnost vymyslela, aby podpořila prodeje v sezoně nepříznivé pro chlazené nápoje. Pro své kresby se Sundblom inspiroval v básni „A Visit From St. Nicholas“ Clementa Clarka Moora z roku 1822.

Další mýtus kolem Coca-Coly tvrdí, že firma Santu Clause přímo vymyslela, když ho záměrně oblékla do „svých“ červeno-bílých barev. Pravdou ale je, že Santu takto nakreslili jiní už před Sundblomem. Coca-Cola s podobou Santy, jak ho známe dnes, sice nepřišla, ale rozhodně měla velký vliv na to, že se právě tento Santův vzhled stal obecně přijímaným.

  • Nešťastné Vánoce Coca-Coly

Loňské Vánoce však nebyly pro image značky moc šťastné a veselé. Nejdřív společnost stáhla online reklamu „Open your heart“, ve které skupina mladých bělošských lidí staví vánoční stromek a rozdává při tom plechovky Coca-Coly domorodým lidem v mexickém státě Oaxaca. Video si vysloužilo kritiku jako kolonialistické a navíc necitlivé až urážlivé vzhledem k tomu, že právě mexická domorodá populace je výrazně postižena obezitou, na které má částečně zásluhy právě jejich láska k limonádám (Coca-Cola prodá nejvíce svých nápojů právě v Mexiku). Společnost nakonec video stáhla a omluvila se s tím, že jeho zamýšlené vyznění prý bylo špatně vyloženo. „Záměr videa bylo poselství pospolitosti, nechtěli jsme nikoho urazit nebo podceňovat,“ hájil mluvčí mexické Coca-Coly Diego Bracamontes.

Čtěte také: Znáte bílou colu? Americký výrobce ji vyvinul pro komunistického maršála

Další průšvih na sebe nenechal dlouho čekat. Když na populární ruské síti VKontakte Coca-Cola zveřejnila vánoční přání s mapou Ruska, vyvolala stížnosti kvůli nezahrnutí tří oblastí, které si Rusko nárokuje, včetně Krymu. Společnost s omluvou vydala novou mapu, která pro změnu strhla ukrajinské protesty. Ve svém prohlášení pak společnost uvedla: „Jako firma nepodporujeme politická hnutí. Obrázek jsme stáhli a omlouváme se za vzniklou situaci.“ Coca-Cola prodává ve více zemích, než kolik má OSN členů a na takovém hřišti je dost dobře nemožné zavděčit se všem.

  • Coca-Colu si nekoupíte ve dvou zemích světa. Zatím

Dnes si můžete Cola-Colu koupit takřka ve všech zemích světa, nepochodíte jen v Severní Korei a na Kubě. Ve druhém případě se to ale může brzy změnit. Jestli budou Spojené státy americké a Kuba i dále pokračovat ve zlepšování vztahů a USA zruší embargo, na karibských ostrovech si budete moct vychutnat Cuba Libre, které dostalo svůj název v Havaně začátkem minulého tisíciletí, když si američtí vojáci připíjeli na svobodu Kuby drinkem do té doby známým jako kola s rumem.

cuba

„Oteplování vztahů znamená, že v budoucnu – a my doufáme, že v brzkém budoucnu – se budeme moci na ostrově znovu etablovat,“ řekl koncem února viceprezident Coca-Coly pro Latinskou Ameriku Rafael Fernández Quirós.

  • Má smlouvu s jediným legálním dovozcem kokainu do USA

Současná Coca-Cola sice už kokain neobsahuje, pořád je ale dochucována nenarkotickým výtažkem z listů koky, ze kterých se kokain vyrábí. Společnost najímá laboratoř Stepan Company, která má monopol na dovoz kokainu do USA z Peru a Bolívie. Stepan Company extrahuje dochucovací část pro Coca-Colu a kokain pak posílá farmaceutické firmě Mallinckrodt, která ho používá pro lékařské účely. „Vše probíhá pod přísným dohledem regulačních orgánů,“ vysvětloval mluvčí Coca-Coly v roce 1988, když deník New York Times spolupráci zveřejnil.

  • Martin Luther King vyzval k jejímu bojkotu

Bojovník za lidská práva Martin Luther King den před svou smrtí vyzval k bojkotu Coca-Coly v projevu „Byl jsem na vrcholku hory“, ve kterém prosazuje ekonomickou rovnoprávnost Američanů tmavé pleti a zároveň dává návrhy, jak jí dosáhnout: „Řekněte svým sousedům a známým, ať v Memphisu nekupují Coca-Colu.“ King vyzval k bojkotu i dalších firem, které podle něj diskriminovaly černošské uchazeče o místo: „Vybral jsem tyhle firmy, protože nehrály fér v náboru zaměstnanců. A vybral jsem je, protože můžou začít proces, ve kterém dají najevo, že se chystají podpořit potřeby a práva bojkotujících.“

  • Vyhlásila válku vodě

Coca-Cola vyhlásila na konci minulého tisícileté válku vodě z kohoutku v amerických restauracích. Rozjela program, v rámci nějž vyučovala personál restaurací třeba to, jak sugestivně nabízet zákazníkům nápoje, na kterých se dá vydělat (tedy ne kohoutkovou vodu). Kampaň se nikdy neměla dostat na veřejnost, ovšem jeden grafický designér náhodou v online portálu Coca-Coly narazil na článek, který popisoval úspěchy programu a praktiky v oblíbeném americkém řetězci Olive Garden a jeho objevu se chytila významná média.