Aktuální vydání magazínu Forbes

Kniha jako offline terapie. Jak v Praze vyrostla oáza klidu s vybranými tituly

Pošli to dál

Malý světlem zalitý prostor a velmi tlumená podmanivá hudba. Na jedné straně Frank Lloyd Wright, o polici nad ním David Bowie. Z druhé strany je pozoruje Quentin Tarantino a na konci místnosti se schovává bible italské kuchyně nebo bestseller reklamního mága Paula Ardena.

Od pokladního pultu se kromě pozdravu neozve jediné slovo. Nechci s ničím pomoct ani nehledám nic konkrétního. Trápí mě jen, že nevím, kterou knihu otevřít dříve.

Zhruba tak může probíhat návštěva Book Therapy, jedinečného knihkupectví na pražských Vinohradech, za nímž stojí manželé Jiří a Petra Caudrovi. On pracuje jako šéf globálního marketingu v Zootu, ona je majitelkou eventové agentury Select Agency.

K Book Therapy je přitom přivedla naprostá náhoda, když hledali prostor pro svůj první projekt – originální české suvenýry značky Lípa (psali jsme zde). „Místo nás okouzlilo natolik, že jsme začali vymýšlet, co bychom v něm mohli otevřít,“ vzpomíná Caudr.

Během pár dní tak přišli na knihkupectví. „Mělo být malé, ale zároveň prostorné, zařízené v minimalistickém designu a plné světla. Každou knihu jsme chtěli osobně vybrat, dát jí náležitý prostor a knihy prezentovat úplně jiným stylem než klasická knihkupectví,“ vysvětluje.

Čtěte také: Unikátní vozík z Vysočiny. Proč se vyplatí dát výpověď a začít podnikat

Caudrovi hodně sázejí na kurátorský výběr a od počátku věděli, že ke kamenné prodejně nechtějí e-shop, kterým by se údajně celá sofistikovaná idea narušila.

Jejich představa by se tak možná na první pohled dala považovat za solidní návod na to, jak se svým byznysem neuspět snadno a rychle. Přece jen žijeme v časech, kdy kamenné retaily čelí nemalému tlaku ze stran e-shopů.

„Nezní to jako vítězná strategie, ale věřili jsme tomu. Knihy jako forma offline terapie, takový koncept nám v dnešní době dával smysl. Z cest po západní Evropě víme, že snad v každé metropoli takový podnik funguje. Neviděli jsme důvod, proč by to v Praze mělo být jinak.“

Majitel onoho prostoru, který při procházce náhodou objevili, si přál, aby se budoucí nájemce pokusil okolí místa trochu pozvednout, čímž si s párem padl do noty. Domluvili se tedy poměrně rychle a pustili se do díla.

„Žádný výzkum, žádné ověřování záměru, žádné analýzy. Pouze jednoduchý business case se základními čísly, abychom nebyli překvapeni,“ popisuje Caudr a dodává, že vstupní investice se pohybovala v řádech stovek tisíců.

Po měsíci na konci listopadu roku 2016 Book Therapy otevřeli.

A i přes skvělou lokalitu v srdci Vinohrad, kde je po levé straně vyhlášené burger bistro a po pravé straně ikonická japonská kavárna, na náhodné kolemjdoucí spoléhat nemohli a nechtěli.

„Už naše otevření bylo kombinací silné kampaně na sociálních sítích. Na začátku se jednalo hlavně o Facebook a přesné cílení,“ popisuje marketingovou strategii Caudr a doplňuje, že následně začali více budovat Instagram a posilovat svou pozici na Tripadvisoru.

Celoroční nejen digitální práce nakonec přinesla své ovoce. „Tržby před Vánocemi byly skvělé, udělali jsme rekordní obrat, což nám pomohlo dostat se po roce k break-even. Mnozí lidé zvyklí kupovat na Vánoce knihy zamířili k nám,“ pochvaluje si.

Pro část čtenářů zkrátka představuje Book Therapy lepší alternativu než klasická knihkupectví, která Caudr přirovnává spíše ke skladům. Podle něj jsou nepřehledná a plná „plevelu“. „Dobré tituly tam samozřejmě najdete, ale musíte se hodně snažit a investovat nemálo svého času. Lidé u nás oceňují právě ten předvýběr.“

Již během úspěšné předvánoční doby Caudrovi trochu bilancovali a uvědomili si, že na značce, v jejímž názvu je „terapie“, mohou vystavět celou řadu produktů. Nikde není napsáno, že by knihkupectví muselo pouze prodávat knihy.

Ještě před koncem roku tak přišli s novým nápadem – VIP terapií.

„Když si ji objednáte, tak vás po zavíračce pustíme do obchodu, nachystáme lahev kvalitního vína a necháme vás po počátečním představení a navigaci na 3,5 hodiny samotné mezi knihami,“ popisuje Caudr s tím, že odezva je prý skvělá.

Prodej funguje přes Airbnb experiences (zážitky, které ve svém městě organizují Airbnb hostitelé, pozn. red.), což celou věc otevírá zahraniční klientele.

V podobném duchu plánuje pár svůj byznys rozvíjet i v rámci B2B. „V hlavě, ale už i na papíře se nám rýsuje představa, v níž teambuilding neznamená stolní tenis a grilování. Přeneseme renesanci knih i do firem.“

Ačkoli je projekt pořád relativně na začátku, nebojí se Caudr tvrdit, že obdobný přístup k retailu je aplikovatelný na celou řadu byznysů.

„Můžete takto prodávat parfémy, oblečení, ale i potraviny. V některých případech se již tak děje. V 21. století není zbraní kamenných obchodů množství v regálech, ale zážitek, který si zákazník odnáší.“

Čtěte také