Očekávání jsou obří součástkou kultury jakékoliv organizace. Každý správný manažer by měl vědět, že není ztrátou času, když si sedne s podřízenými a společně si vyjasní, jaká ta očekávání to jsou. Protože věřte, že není důležitějšího tématu pro poradu.

Matka příroda je v tomto tou nejlepší učitelkou – pokud své zaměstnance přetížíte, odejdou. A ti nejlepší půjdou jako první!

Pokud se tomu chcete vyhnout, měli byste slevit ze svých manažerských nároků. Nutit zaměstnance trávit víc hodin v práci nepovede k tomu, že budou produktivnější. Naopak se u nich bude nabalovat únava, klesne kvalita práce a taky důvěra mezi nimi a firmou.

Čtěte také: Prokletí pružné pracovní doby. Proč se cítíte provinile?

Pokud se mě lidé ptají, kolik hodin by měl zaměstnanec odpracovat, odpovídám: Přesně tolik, kolik je potřeba k dokončení daného úkolu. Klidně až 45 hodin. Pokud úkol vyžaduje 55 nebo 60 hodin, pak je špatně nastaven. Pokud ho někteří dokončí za 25 hodin, gratulujte si, že takové lidi máte.

Cílem šéfů nemá být ze zaměstnanců dostat co nejvíce práce. Nejsou to krávy, aby je mohli dojit. Jsou to buď skvělí lidé, nebo vy špatní manažeři. Pokud šéf najde geniálního kreativce, nenaloží na něj extra úkoly jen proto, že může. Na paměti by manažeři měli mít taky to, že nad svým týmem mají méně kontroly, než si myslí; nespokojení lidé odejdou, kdykoliv se rozhodnou.

Spolupráce, zápal a chuť inovovat se vynoří přirozeně, pokud vytvoříte zdravé pracovní prostředí, ale jsou takřka nedosažitelné, pokud tak neučiníte. Pokud jsou lidé zažraní do své práce, nemusíte se strachovat o jejich pracovní hodiny. Jejich práce je přenosná, jde všude s nimi, přemýšlejí o ní v posteli i ve frontě v samoobsluze.

Čtěte také: Proč by každý zaměstnanec měl mít neomezenou dovolenou

Pokud pro vás není problém otevřeně mluvit o množství práce, hodinách a očekáváních, nabijete svůj tým energií. A každý zaměstnanec si v takové debatě zaslouží prostor k vyjádření. Protože není na manažerech určovat, kolik hodin týdně by měl zaměstnanec odpracovat. V opačném případě je strach hlavním motivátorem k práci a to je přesně opak toho, co asi každý chce.

Když otevřeně rozeberete téma „V kolik hodin může zaměstnanec domů?“, pak šéf sám i každý z jeho lidí ve své misi povyroste. A přesně tak se rodí úspěch.

Autorka Liz Ryan je kariérní koučka.