Aktuální vydání magazínu Forbes

Komentář: Nejpodivnější obchod roku. Petr Kellner kupuje plzeňskou Škodu

Pošli to dál

Plzeňská Škoda získala po 15 letech jasného vlastníka. Skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera oznámila, že koupila 100 % Škody Transportation, což je poslední velký pohrobek neprůhledné privatizace firem z let 2002 a 2003 se značkou Škoda.

O společnost, nad níž se vždy vznášel stín jejího bývalého šéfa a později předsedy představenstva ČEZ a člena dozorčí rady Českých drah Martina Romana, v posledních měsících měli přitom zájem především čínští investoři CRRC. Teprve nedávno se objevila informace o tom, že by ji mohl převzít šéf a majitel EPH Daniel Křetínský.

To, co nejprve vypadalo jako zvyšování tlaku na čínskou stranu ze strany majitelů Škody Transportation, ať už kvůli ceně či dlouhému váhání Číňanů, se nakonec přetavilo ve vstup Petra Kellnera. Od něj tedy poputují peníze především k dosavadním prokazatelným hlavním postavám plzeňské firmy, jimiž jsou Tomáš Krsek, Michal Korecký, Jiří Diviš a Marek Čmejla s rodinami.

Čtěte víc: Nadace Kellnerových píše Babišovi: Neříkejte nepravdy o naší charitě!

Znamená to, že se finančník Petr Kellner, jenž se po roce 2000 od strojírenství a klasického průmyslu s výjimkou energetiky držel striktně stranou, stane továrníkem? Navíc ve firmě, jejíž byznys je hodně navázán na polostátní společnosti (rozuměj železnice a dopravní podniky) nejen v Česku, ale po celé Evropě? Vyloučené to samozřejmě není.

Jeho majetek stále roste, investičních příležitostí, jako je Škoda Transportation, není mnoho a fabrika, byť její byznys klesá a potřebuje teď více zakázek i financování, může mít pod PPF, která umí byznys také v Rusku a v Asii, dobrou budoucnost.

Stejně tak ale může být o dalším osudu plzeňské Škody rozhodnuto jinak. Opatrným Číňanům s akciemi na burze nemusel úplně vyhovovat obchod s dost neprůhlednou stranou (nebo příliš zohledňovali tento fakt v ceně).

Čtěte víc: Světoví miliardáři zchudli, Kellner se vrátil do stovky nejbohatších

Stačí si připomenout, že Diviš s Čmejlou byli nepravomocně odsouzeni ve Švýcarsku za jinou privatizaci – Mosteckou uhelnou společnost (MUS) – a obžaloba padla také v Česku. Z toho by mohly hrozit do budoucna problémy, protože firma Appian, která ovládla MUS, privatizovala později také Škodu. Skupina PPF může být odvážnější. Už jen díky tomu, že pochází z Česka a příběh Škody Transportation podstatně lépe zná. A po naleštění firmy může přistoupit k tomu, že plzeňskou strojírnu pošle zase dál.

Psát teď rovnou, že do rukou čínské CRRC, která je nepřímo navázána na čínskou vládu, a získala by tak firmu od bezpečného partnera, by bylo hodně odvážné a předčasné. Ale je dobré si připomenout, že nejvýznamnější část majetku Petra Kellnera leží právě v Číně a nese značku tamního Home Creditu. Pro něj potřebuje enormní množství peněz na další půjčování a jeho budoucnost potřebuje na tamním trhu co nejvíce ochraňovat.

Vždy se mu tak může hodit mít v rukou aktivum, o které tamní investoři evidentně stojí. Může to být cukr i bič do příštích jednání a dealů, které budou mít opět více společného s tím, v čem je nejbohatší Čech doma: s financemi a splátkovým byznysem.

Čtěte také