Aktuální vydání magazínu Forbes

Komentář: Největší dobrodružství Ivo Lukačoviče míří na vaše obrazovky

Pošli to dál

Bylo to loni v srpnu. Ivo Lukačovič na poradě nejvyššího vedení rozhodl, že se Seznam pustí do zatím největšího dobrodružství od chvíle, kdy ho on sám v půlce 90. let spustil z pokojíčku u svých rodičů.

Seznam, český internetový hegemon, v pátek startuje vlastní televizní vysílání. Žádný internetový stream, ale plnotučnou stanici v celoplošném pokrytí. Bude nabízet – nebo to aspoň tvrdí – kvalitní informace a zábavu. Takže kdo se těší na Šídla, Hoška, Mádla, Rubeše či Tondu Blaníka na dosah televizního ovladače, ať zvedne ruku. Já.

Čtěte také: Seznam chce dobýt televizi. Tady je plán, jak se do ní dostat levně a snadno

Jenže pro samotný Seznam to nebude taková legrace. Z internetového katalogu po vzoru Yahoo! (kdo z vás ho ještě zná?) se postupně zrodil internetový obr, kde Češi mají e-mailovou schránku, hledají v mapách a firmách, vybírají auta a byty, čtou a sledují zprávy nebo taky Kazmovy ptákoviny. Prakticky všechno, na co Seznam sáhl, se podařilo. A je v tom u nás jednička.

Komentátor Jindřich Šídlo, jedna z hlavních tváří Seznam TV.

Jenže televizní vysílání, to je jiná liga. Tady už se vyjednává o multiplexech, jsou tu legislativní rámce a normy, je tu Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a měření sledovanosti, jsou tu jiné reklamní budgety a oproti internetu nepoměrně silnější konkurence.

I když se do ničeho odvážnějšího Seznam za dobu své existence nepustil, není důvod si myslet, že by tady neuspěl. Lukačovičova společnost má takový obchodní i uživatelský výtlak, že nepochybně rozkročení na televizní trh ustojí, i když to je a nějakou dobu bude po výrobní stránce trošku punk.

Seznam loni své finanční výsledky nezveřejnil (škoda, prý byly rekordní ), ale podle všeho překročily 3,5 miliardy korun na tržbách a 1,3 miliardy na provozním zisku.

A počet Čechů, kteří jeho služby využívají? Téměř čtyři miliony reálných uživatelů každý den. Seznamu se na českém internetu skoro nedá vyhnout – takže stále platí statistika, že 9 z 10 Čechů minimálně jednou za měsíc nějakou službu Seznamu využije.

Čtrnáctý nejbohatší Čech, jehož jmění odhadujeme na 15 miliard korun, videu věří. A to hodně. „Domnívám se, že lidí, kteří konzumují obsah v podobě videa, bude čím dál víc. Nastane doba, kdy lidé nebudou schopní konzumovat obsah v podobě textu. Budou tak málo číst, že je čtení bude unavovat. Mozek je sval jako každý jiný, a když ho netrénujete, tak vás jeho používání bolí,“ říkal Lukačovič v loňském rozhovoru pro Forbes.


Velký rozhovor se zakladatelem Seznamu Ivo Lukačovičem jsme přinesli v loňském lednovém čísle 01/2017. Objednat si jej můžete na mailu publisher@forbes.cz.

V něm také tvrdil, že když Seznam postaví kvalitní videoserver, bude zase v něčem první a největší. Tehdy měl za sebou rozjezd internetového projektu Seznam Zprávy a říkal: „Videoreklama na internetu je mnohem účinnější než reklama v televizi. V ní mentálně reklamní blok odblokujete nebo rovnou přepnete.“

Čtěte také: Lukačovič: Na svůj nový projekt jsem pyšnější než na Seznam

Jenže „aktivní“ internetoví konzumenti jsou jedna věc a televizní „pasivní“ druhá. Seznam chce mít všechny Čechy, takže nezbývalo nic jiného než jim skrz televizní obrazovku vyrazit naproti. Když už jednou videoobsah vyrábí pro internet, tak proč by ho k vám nemohl poslat i přes anténu, že?

Peníze v tomto směru nejsou problém – viz výše zmíněný provozní zisk. Na Seznamu všechno funguje díky reklamě a Seznam Zprávy i samotný televizní projekt nejsou výjimkou. První už si na sebe vydělává a o druhém Pavel Zima, místopředseda představenstva, dnes prohlásil, že není důvod k obavám, že by tomu nebylo zanedlouho stejně. Už teď má v zádech velké inzerenty jako Česká spořitelna, Pilsner Urquell či KKCG.

Role Lukačoviče v tomto projektu je každopádně dost okrajová. On sám v rozhovoru pro Forbes tvrdil, že zprávy vůbec nesleduje a v centrále Seznamu se vyskytuje jednou začas. Baví se svými startupovými projekty a snowkitingem a lidé znalí situace se shodují, že od toho srpnového rozhodnutí televizní projekt neřešil.

Ani nemusí. Tahle firma šlape i bez něho. Tak ať závada není na vašem přijímači.

Čtěte také