Otočíte kohoutkem, voda neteče. K tomu bych přirovnal pocit, který v polovině března panoval v mnoha odvětvích. Opatření proti šíření koronaviru znenadání uzavřela restaurace a hospody, v přímé návaznosti se pak ze dne na den propadl k nule prodej sudového piva. Pro větší pivovary přišla těžká chvíle. Menší, po zimě „vyhládlí“ výrobci ovšem nezřídka řešili otázky další existence.

Po úvodním tápání provozovatelé něco málo rozvezli a prodali v lahvích nebo malých sudech, něco „udali“ přes výdejní okénka. Pivo se ale také muselo vylévat, zvláště když někdo nabízí živá nepasterovaná piva, což je typické právě pro menší pivovary. Nastala zcela nová, nečekaná, obtížná situace.

Minipivovarům jsme proto nabídli pomoc. Na rozjezd jsme jim dali zdarma jednu dodávku základní suroviny pro výrobu piva – pivovarské násadní kvasnice. Následně jsme nabídli také kvalitní humnový slad z naší sladovny v Rajhradě u Brna, rovněž bezplatně.

Přátelsky zatlačit do zad

Pojali jsme to jako přátelské zatlačení do zad při novém rozjezdu, jako impulz k restartu v době, kdy v pivovarech nebylo zrovna do tance. Bylo nutné začít se připravovat na hlavní sezonu. Nevědělo se, co bude dál, ale všichni jsme už doufali, že sevření bude povolovat a s příchodem teplejšího počasí budou mít pivovary možnost zase normálně fungovat.

Pro silnější firmy byla naše podpora milým gestem, pro řadu minipivovarů to byla hodnotná pomoc v nesnadné době. Zároveň jejich sládci dostali příležitost uvařit pivo ze stejných surovin, jako používá Rodinný pivovar Bernard.

Vyslechl jsem si, že jsme blázni, když vědomě podporujeme vlastní konkurenci. Ano, minipivovary jsou našimi konkurenty, ale také partnery. Jsou velmi důležitým prvkem na trhu, díky nim zákazníci mohou vybírat z úžasně pestré nabídky, snad každé město už má vlastní pivo. Individualita a přístup minipivovarů zároveň nutí velké pivovary, aby dbaly na kvalitu a pečovaly o zákazníky.

Jak se velcí bojí malých

„Malí se vždycky bojí velkých, ale stojí za úvahu, že velice velcí se skoro vždycky bojí nepatrných,“ poznamenal kdysi Jan Werich. Přesně takto se zalekl jeden z pivovarských gigantů, který v roce 2011 přestal minipivovarům dodávat kvasnice. Obratem jsme jim pomohli a nabídli kvasnice od nás. Dnes jsme partnery pětiny minipivovarů v ČR a několika v zahraničí.

Stanislav Bernard | Foto Bernard

V roce 1995 se mi podařilo prosadit diferencovanou spotřební daň, pomohla malým a středním průmyslovým pivovarům, následoval i boom minipivovarů, kterých je dnes asi pět stovek. Naše současná podpora je tedy logickým navázáním na to, s čím jsme začali před mnoha lety.

A co znamená krize pro restaurace a hospody? Doufám, že v konečném důsledku přínos. Víme, že restaurace mají dlouhodobě problém sehnat a zaplatit lidi, kteří mají zájem kvalitně pracovat. Současná situace může být v mnoha ohledech ozdravná a zrovna tento problém změnit k lepšímu.

V nouzi poznáš pálenku

Krizi vždy považuji za příležitost. Krize nás prověřuje a nezřídka dává možnost vzniknout novým myšlenkám a věcem. Ne pohodlí, ale překážky nás nutí vymýšlet, jak je překonat.

Ještě před několika měsíci náš pivovar jel naplno. Najednou jsme ale museli redukovat výrobu, počítat cash flow, krotit investice a nákupy a přemýšlet, jak nepřijít o zaměstnance. A pochopitelně jsme řešili, co provedeme s pivem, které by se dostalo na hranici trvanlivosti.

Byla to pro nás novinka, tématem expirace jsme se dosud prakticky nemuseli zabývat. Naše pivo velmi pečlivě ošetřujeme, i nepasterované vydrží kvalitní dlouho přes datum trvanlivosti. Především ale nikdy „nestihlo“ projít, protože ho naši zákazníci vypili.

Situace nás motivovala zkusit něco, o čem jsme dosud nepotřebovali přemýšlet. Zkusili jsme z piva udělat pálenku. Mnoho jsme od toho neočekávali, ale výsledek nás opravdu velmi mile překvapil. Nyní se těšíme na reakce zákazníků.

Nálada se zlepšuje, do ulic se vrací život, z pomyslného suchého kohoutku už zase teče pramenitá voda. To je dobře, ale rychle se zapomíná, co máme právě za sebou. Mnozí už mají touhu něco dohánět, jako by to mělo nějaký smysl. Za vhodnější považuji krizi přijmout jako skutečnost. A v té hledat nové inspirace a dobrá řešení.

Autor je spolumajitelem Rodinného pivovaru Bernard a.s.