Aktuální vydání magazínu Forbes

Komentář: Proč Tesla nezkrachuje, i když by měla

Pošli to dál

I v Česku máme borce, kteří umí pálit peníze investorů rychlostí, že by i druhá nejrychlejší tiskárna peněz světa a její guvernér měli problém je tak rychle produkovat. Ale i pálení peněz investorů má svoje výkonnostní třídy. A kdyby v tom existovala olympiáda, Elon Musk by ji pravděpodobně vyhrál.

Čtěte také: I autoveteráni podléhají módě aneb Je vhodný čas investovat do aut?

Musk je bezesporu vizionář. Očima finančníka jsou ale jeho současné projekty zatím jedna velká katastrofa.

Samotný projekt elektromobilu pálí osm tisíc dolarů každou minutu a není zatím schopen vyrábět auta se ziskem ani v situaci, kdy na trhu prakticky neexistuje konkurence.

Tesla disponuje hotovostí od investorů zhruba na tři další čtvrtletí. Přesto je její dnešní tržní kapitalizace více než 53 miliard dolarů při tržbách 7 miliard dolarů v roce 2016.

Pokud investorem nejste, nemusí vás tohle všechno trápit, mejdan přece platí někdo jiný. A Muskovi nesporné úspěchy na poli výzkumu a vývoje přece nikdo nemůže upřít. Ani kdyby zkrachoval.

Jsem přesvědčený, že u každého investora nebo podnikatele se časem dá vysledovat jeho osobní styl, nebo rukopis, chcete-li. Určitý vzorec, který je inherentně otisknutý do všech jeho podnikatelských aktivit. A připadá mi, že společným jmenovatelem aktivit Elona Muska je následující úvaha.

O úspěšnosti elektromobilů, raket, hyperloopu nebo gigantických baterií nebudou rozhodovat zákazníci, a už vůbec ne investoři, ale státy. Vlastně vlády. Dominantním zákazníkem pro rakety budou ještě dlouho státy. A ke konkurenceschopnosti elektromobilů vedou minimálně dvě cesty.

Ta složitá je vyvinout kvalitní a přitom dostatečně levný a konkurenceschopný produkt. Ta jednoduchá je zakázat zítra veškeré automobily se spalovacím motorem. Okamžitě je elektromotor nejefektivnějším a nejlevnějším pohonem aut.

Hodně fanoušků na Facebooku rovná se hodně voličů. A tak kdo má hodně fanoušků, dokáže získávat podporu vlád. A proto Tesla nemůže zkrachovat. Rakety, elektromobily i baterie nakonec zachrání státní zakázky a subvence. Špatná zpráva je, že to také znamená, že na ten mejdan budeme jednou muset přispět všichni bez ohledu na to, jestli jsme investovali.

Nebude to poprvé ani naposledy a přiznám se, že v tomto konkrétním případě mi to vlastně ani tolik nevadí. Tak si to pojďme alespoň užít, když už to platíme.

Čtěte také