Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
sedadlo

Končí éra luxusu v kůži? Autosedačky teď budou z ananasu či hedvábí

Pošli to dál

Usadíte se a cítíte se zase jako v křesle doma v obýváku. Kožená sedačka chladí a motor se pomalu zahřívá. To všechno se teď možná změní. Jestliže luxusní autosedačky bývají obvykle vyrobeny z kůže, koženky, keprové tkaniny nebo vzácně z veluru, dnes automobilky vyvíjejí nové textilie, které jsou lehčí, pevnější a především levnější než pravá kůže.

„Před rokem 1938 byl veškerý materiál, který jsme užívali, založen na obnovitelných přírodních zdrojích,“ říká pro BBC Sam Hudson, expert na materiály z North Carolina State University College of Textiles. To se však právě tímto rokem změnilo a došlo ke komercializaci nylonu. „Což bylo vůbec první syntetické petrochemické vlákno.“

Navzdory široké škále možností je nejobvyklejší volbou potahu autosedaček stále kůže. „Zatímco nylon a jiné umělé textilie nabízejí všestrannost a pohodlí, jako symbol luxusu vnímají lidé kůži,“ uvědomuje si i Hudson. Nyní se ovšem vkus začíná měnit. Kůže je totiž dnes v autech tak obvyklá, že přestává být exkluzivní.

Navíc stále více zákazníků vyznává veganský styl života a společně s tím narůstá povědomí o praktikách s hospodářskými zvířaty a péče o životní prostředí, což vyvolává zájem o alternativu k živočišnému produktu. Dokonce i Rolls-Royce, který obvykle využívá hovězích kůží, nedávno odhalil koncept automobilu, jehož sedadla jsou pokryta vlnou slonovinové barvy a hedvábným čalouněním.

Čtěte také: Nakoukněte do světa supersportů: Od Aston Martin DB2 po elektrický Rimac Concept One

Sam Hudson je součástí rozrůstající se skupiny vědců vyvíjejících materiály, které se snaží o opětovný návrat k obnovitelným zdrojům. Vznikající textilie zvolna opouštějí laboratoře a přesouvají se do fáze komercializace, takže jednoho dne na ně nejspíš narazíte u svého prodejce aut. Protože věda dnes umí už opravdu luxusní syntetické látky.

Umělá kůže
Vinyl a podobné umělé kůže si mezi zákazníky udržují reputaci velice levného materiálu autopotahů – tedy něčeho, co je spíše trpěno, než že by z toho měl člověk nějaký požitek. Tyto materiály mají podobné vlastnosti jako kůže – v zimě jsou chladné, v létě lepkavé a lehce zapáchající. Ovšem jak vzrůstá zájem o alternativy kůže, jsou výrobci automobilů chytřejší. SofTex, tedy materiál Toyoty, schne rychleji než kůže a je i trvanlivější. Také Mercedes, BMW a Volkswagen nabízejí své imitace, které vypadají překvapivě stejně jako kůže, ovšem výkonnostně ji hravě překonávají. A jsou navíc mnohem levnější.

Uhlíková tkanina
Jedná se o konstrukční materiál často využívaný výrobci superaut, a to pro jeho nízkou hmotnost a maximální pevnost. Jedním z takových výrobců je Lamborghini. To v roce 2012 posunulo svůj uhlíkový fetiš na novou úroveň a vybavilo kokpit svého jedinečného roadsteru Aventador J uhlíkovou tkaninou nazývanou CarbonSkin. Ta je ultralehká, silná a prozatím také nadpozemsky drahá.

Falešný semiš z ananasového vlákna
Každý rok svět vyprodukuje okolo 25 milionů tun ananasů. Ukázalo se, že jejich listy, které by normálně byly odpadním produktem, obsahují silné a pružné vlákno, ze kterého může být vyrobena imitace semiše. Tato imitace je o čtvrtinu lehčí a o třetinu levnější než pravá kůže. Výrobce tento materiál pojmenoval Pinatex. Listy pocházejí z Filipín, kde jsou separovány na vlákna (a dále na tkaninu) a biomasu (využitelnou třeba jako umělé hnojivo).

Hedvábí
Hovězí kůže už není chápána jako luxusní materiál vzhledem k tomu, že ji najdete i v nejlevnějších automobilech. Ovšem hedvábí exkluzivním materiálem rozhodně je. Najdete jej například v Maserati. Navzdory svému jemnému vzhledu je velice odolné. Historicky se hedvábí využívalo k výrobě oblečení, ale i padáků a je pohodlné za jakékoliv teploty.

Vlna
Vlna vyráběná ze zvířecí srsti nebo chlupů možná nezní dvakrát vábně. Ovšem designéři o moderní aplikaci této tkaniny už delší dobu uvažují. Například švýcarská textilka Climatex spřádá do vlny umělá vlákna takovým způsobem, že na konci životnosti mohou být obě složky ze vzniklé látky opět separovány a zvlášť recyklovány. Díky vlně materiál dokáže regulovat teplotu, zatímco syntetická vlákna prodlužují jeho životnost. Umělá vlákna mohou být téměř jakékoliv kvality, takže například dokážou dát sedadlům barvu, která dlouho vydrží, nebo příjemnou texturu. Americká textilka Lantal už vyrábí tento materiál pro autobusy.

„Příroda zdokonalila mnoho materiálů jako hedvábí nebo celulózu,“ vysvětluje Sam Hudson. „Jenom si nejsem jistý, že to, co dnes vytváříme, bude udržitelné i po příštích 10 tisíc let bez nějakých zásadních změn.“

Čtěte také