Daniel Bartek se nedávno pustil do stavby rodinného domu. Se vším, co k tomu patří – tedy i se spoustou nervů, které vás čekají, když se vydáte na úřad pro stavební povolení.

Na tom by samozřejmě nebylo nic zvláštního, kdyby ovšem tohle setkání s byrokratickým aparátem třiapadesátiletého podnikatele nepřivedlo na nápad, který se teď proměnil v zajímavý byznys.

„Paní na úřadě obesílala účastníky stavebního řízení, kteří sousedí s mojí parcelou. Všechno muselo jít písemnou formou, na všechno tam mají šuplíky, takže to nebralo konce. I developeři mi říkali, že je to pekelná práce. Musejí to odnést na poštu, poslat, dostanou od toho papírek, ten pak ztratí…,“ vypráví Bartek.

bartek done

A v té chvíli přišel nápad. Co vymyslet službu, díky které elegantně odešlete dopis na poštu v elektronické podobě, ta ho vytiskne, zabalí a odešle za vás v papírové podobě? „Všichni jdou od papíru k elektronizaci, ale já si říkal, že toho využiju a udělám to obráceně,“ říká Bartek.

Výsledkem je ČP Cloud – aplikace a stejnojmenná firma, do které investoval i investiční fond RSJ Karla Janečka a Václava Dejčmara, v níž Bartek drží majoritní podíl a která přesvědčila zkostnatělou Českou poštu, že se musí vydat cestou technologické inovace.

„Existuje tady spousta firem, které doteď samy dopisy tisknou, samy je frankují a samy je distribuují, ale nemají kvalitní software, který by jim správu pošty ošetřil. To je úplně absurdní. Skoro jako v 17. století,“ říká Bartek. „A kolikrát na to musíte vyčlenit i tři lidi, kteří nedělají nic jiného. Díky ČP Cloudu tohle odpadá a vy ušetříte,“ dodává.

Mimochodem, pokud vám je Bartkovo jméno povědomé, není to náhoda. V devadesátých letech založil reklamní agenturu BBK, kterou pak v roce 2001 prodal Ogilvy, stál ale i u vzniku nadace Konto Bariéry nebo Letních shakespearovských slavností, které dodnes spoluvlastní.

Jenže ČP Cloud je přece jenom riskantnější podnik. Jeho vývoj trval přes dva roky a vyšel na částku, která se podle Bartka blíží 100 milionům korun. Sám zakladatel počítá s návratností za dva až tři roky. „K tomu potřebujeme mít podíl na trhu deset procent,“ odhaduje.

bartek 2 done

Česká pošta v současnosti rozesílá ročně kolem 380 milionů obyčejných i doporučených zásilek – a tohle číslo stále klesá. Zastavit by to mohl pomoct právě ČP Cloud. Pošta sice jednoduché přijetí digitálního dopisu a jeho odeslání v papírové podobě zvládala už dřív, jenže jí chyběl software, který by z toho udělal stejně pohodlnou záležitost, jako je odeslání e-mailu.

„Všichni ví, že tohle je nutnost. A že se to jednou musí stát. Uvědomovali si to a do toho jsem přišel já a řekl jsem jim, že to celé ve spolupráci se svými investory zaplatím. Poštu to nestálo ani korunu,“ popisuje Bartek, jak Českou poštu přesvědčil (o příjmy nad rámec poštovného se obě firmy dělí).

Jeho službu mají využívat jednotlivci, kteří chtějí z nostalgie poslat psaný dopis na papíře (do ČP Cloudu lze vložit i naskenovaný dopis v PDF), ale hlavně cílí na firmy, které musejí ze zákona udržovat papírovou korespondenci, a přitom je tahle činnost neúnosně zatěžuje.

Výhodou ČP Cloud je, že je vaše korespondence bezpečně uchovaná na jeho serverech, takže ji můžete kdykoliv poslat znovu, ale hlavně díky tomu i zpětně doložit její obsah. U doporučeného dopisu totiž dnes doložíte jen to, že jste ho odeslali – ne to, co bylo uvnitř.

„Jednou z toho možná vznikne právě takový prostředník a služba, která bude takhle potvrzovat relevanci. A to, jestli dopis pak doručí internet nebo pošťák, už není důležité,“ uvažuje Bartek.

ČP Cloud připomíná téměř běžného e-mailového klienta, který by měl už brzy umět třeba i to, že si sám načte adresu z faktury, kterou přes něj budete chtít odeslat. Doručit jde dopis až se 110 stranami a cena, kterou za to zaplatíte, se jednoduše odvíjí podle toho, jaký si předplatíte balíček – Bartkově firmě totiž platíte nejen za odeslání, ale zároveň i za archivaci dat.

U nejlevnějšího tarifu (604 korun za rok) vyjde vytištění i odeslání na zhruba 14 korun, bez ročního tarifu je sazba za obyčejný dopis 19 korun. Uložen pak bude po dobu jednoho roku.

Služba běží už od začátku března, ale teprve teď se rozjíždí skutečně naplno. Takže nastává i chvíle, kdy se ukáže, jestli vyjde Bartkův ambiciózní plán. Naučit Čechy opět posílat papírové dopisy.

Foto: Matěj Sova