Aktuální vydání magazínu Forbes

Konec legendárních kabelek? Jane Birkin chce, aby Hermès přejmenoval svůj nejznámější model

Pošli to dál

Minulý měsíc slavila tahle francouzská značka rekord – jedna z jejích klasických birkinek, jak se nestárnoucím kabelkám, pojmenovaným po slavné Britce říká, se vydražila za 221 000 dolarů. Což je zatím nejvíc, co kdy kdo za kabelku na dražbě zaplatil. Tahle byla s diamanty, ale vícemístnou částku milovnice luxusu ochotně platí i za běžnější varianty.

Vysoká cena k těmhle kabelkám prostě patří – mít birkinku znamená mít status. Miluje je elita i celebrity a Hermès si může mnout ruce. Tahle strategie mu funguje už třicet let.

Čtěte také: Michael Kors má problém s kabelkami: prodalo se jich moc

Jenže teď má 40 miliardový francouzský gigant problém. Co se stane s jeho prodeji, když bude muset svou nejznámější kabelku přejmenovat?

hermes_birkins_10_f

Limitovaná edice krokodýli birkinky z roku 2011 se prodává za 95 000 dolarů.

Přesně o to, ho totiž požádala Jane Birkin, slavná britská zpěvačka a herečka a milovnice Francie, jež tomuto modelu propůjčila svoje jméno. Reaguje tím na zprávu ochranářské organizace PETA , která zkoumala, jak zařízení, která francouzské značce dodávají krokodýlí kůže pro její výrobky, zacházejí se zvířaty.

Součástí zprávy bylo i video z farem v Texasu a Zimbabwe, které zachycovalo mimo jiné i rozřezávání plazů za živa, jejich umírání na vykrvácení a další. Obě farmy dodávají kůže do dílen, které Hermès vlastní.

Čtěte také: Žádná Prada. Luxusním značkám se nedaří a ďábel tam nosí Zaru

„To, jak zacházejí se zvířaty, jejichž kůže se používá na výrobu kabelek, které nesou moje jméno, mě znepokojilo… Požádala jsem proto společnost Hermès, aby model Birkin přejmenovala do doby, než zajistí, že jeho výroba bude odpovídat platným mezinárodním normám,“ řekla Jane Birkin agentuře AFP.

Zpěvaččino příjmení se na světoznámou kabelku dostalo v 80. letech, kdy se s ní náhodně setkal tehdejší ředitel Hermès Louis Dumas. A potom, co viděl, jak Birkin zápasí s kabelkou, která byla pro všechny její věci příliš malá, jí slíbil, že vytvoří model, se kterým jí všechny starosti odpadnou.

Birkinka se začala prodávat v roce 1984 a okamžitě se stala ikonou a zůstává jí dodnes. Což podpořila i strategie vyrábět ji jen v omezeném počtu kusů. Kromě klasické krokodýlí či aligátoří kůže se na ni používá například i kůže z telat, pštrosů nebo ještěrek.

Současné vedení společnosti Hermès uvedlo, že je videem, které PETA zveřejnila, také pohoršeno. „Jane Birkin vyjádřila svůj nesouhlas se způsobem, jakým jsou krokodýli zabíjeni. Nijak neovlivňují přátelství, které mezi ní a vedením Hermès už léta existuje. Její názory a přání respektujeme,“ napsala společnost do svého tiskového prohlášení.

Hermès také veřejně slíbil, že podmínky na texaské farmě prošetří. Ve stejném prohlášení také společnost zdůraznila, že dotčené zařízení nevlastní a že kůže, které z něj pocházejí, nejsou využívány pro výrobu birkinek.

Čtěte také