Plány internetového podnikatele Jakuba Havrlanta na vytvoření nové webové televize a její propojení s e-shopy ze skupiny Mall Group získávají jasnější kontury.

Hlavní postava projektu, šéfproducent Lukáš Záhoř, známý díky dlouholeté práci pro Stream.cz, v exkluzivním rozhovoru pro Forbes.cz popisuje, jak se televize bude jmenovat, jaké bude její schéma i její byznysmodel.

Detaily přidal také obchodní ředitel Juraj Felix, který přišel z Googlu, a Adam Chudárek, jenž předtím řídil Obbod.com, českou obdobu Netflixu.

Už je jasný harmonogram spuštění televize skupiny Mall Group?
Lukáš: Ideální by bylo stihnout podzimní sezonu, tedy září nebo říjen. Nechci se teď uchylovat ke konkrétnějšímu datu, může se cokoli stát. Redakce je postavená, základní tým máme. Ten doplnil Adam Chudárek, donedávna výkonný ředitel Obbodu, který se stal produktovým manažerem a bude zajišťovat fungování televize po technologické stránce. O její obchodní rozvoj se bude starat obchodní ředitel Juraj Felix, který k nám přišel z Googlu. Nejpozději během června o sobě dáme vědět, aby bylo zřejmé, co chystáme.

Jméno už máte?
Lukáš: Máme. Uvažovali jsme o několika návrzích, ze kterých vzešel i s ohledem na plánovanou zahraniční produkci vítězně název Mall.tv.

Už jsou hotové i nějaké pořady?
Lukáš: To ještě chvilku potrvá. Naše programová skladba je následující – část tvoří hrané seriály, část publicistika a infotainment a část pořady natočené na základě komerční nebo uživatelské poptávky. Půjde o jakási užitná videa.

Ukážete lidem, co to je telefon, jak se používá…?
Juraj: Přesně tak, budou to recenze, tutorialy, návody. Půjde o to, abychom uživatelům vysvětlili, jak daný produkt funguje a jak ho mohou nejlépe využít.

Adam Chudárek (vlevo) a Juraj Felix z Mall.tv (foto Mall Group)

A smyslem toho bude, abyste si zajistili migraci diváků do e-shopů a naopak?
Juraj: Může to fungovat recipročně. Chceme posunout produktová videa víc směrem k užitkovým videím. Nezahltit uživatele další reklamou, ale reagovat na jejich potřeby nebo podněty a poskytovat jim divácky příjemnou formou relevantní informace. Proto jsme ke spolupráci přizvali i kolegy z marketingu a produktu.
Lukáš: Chceme využít velké návštěvnosti v rámci Mall Group a oslovit lidi, kteří s námi zatím tolik času netráví. Proto máme tři druhy obsahu. Původní seriály jim nabídnou zábavu, kterou jinde neuvidí, infotainment jim dodá poutavě zpracované informace a užitné video jim pomůže nakoupit. Poptávka po službách tohoto typu nebo po různých srovnávačích cen je v e-commerce ohromná.

Ta užitná videa budou automaticky vložená v e-shopu a budou se zobrazovat, když si tam budu něco vybírat?
Adam: Ano. Když si vezmete například stránky Mall.cz, tam, kde jsou bannerové pozice, by mohly být integrované linky, produktová videa, návody. Z nich bude divák přesměrován na platformu jako takovou.
Juraj: Budou vznikat hlavně návody, jak pracovat s tím daným produktem. Je to trend, vidíme, že lidé se k videu obracejí jako k pomocníkovi, hledají v něm rady a tipy. Chceme všem tápajícím pomoct zodpovědět jejich otázky. Když se podíváte na YouTube, tohle je třetina dotazů, které tam lidé vyhledávají.

Bude to všechno zdarma?
Adam: Ano, bude to platforma na bázi AVOD, jejíž provoz bude financován z příjmů z reklamy.

Myslíte zatím jen na český trh?
Juraj: Působení Mall Group je nadnárodní, takže rozšiřovat do budoucna produkci Mall.tv v rámci regionu střední a východní Evropy se nabízí. Začínáme v Česku, bude následovat Slovensko a pak přijdou na řadu i Maďarsko, Polsko a další země, ve kterých skupina působí. Obsah, který bude přenositelný, typicky produktová videa, se bude sdílet napříč.

Takže Česko bude taková laboratoř.
Juraj: Začínáme v Česku, ale od samého začátku vnímáme Mall.tv jako mezinárodní projekt, kalkulujeme s tím, že část produkce musí být univerzální.

Kdo s ideou internetové televize vůbec přišel?
Lukáš: Původní nápad pochází od Jakuba Havrlanta.
Juraj: Debatovali jsme s Jakubem na konci loňského roku o tom, jak uživatelům zpříjemnit nákupy na internetu. Měl jsem ho jako hosta na několika Google konferencích, které jsem připravoval. Opakovaně jsme během nich otevírali otázku, jak posunout značku Mall a zrealizovat vizi internetové nákupní galerie, která bude lidi bavit, protože jim poskytne nějakou přidanou hodnotu. A opakovaně jsme dospěli ke stejnému závěru, kterým byla nabídka relevantního videoobsahu.

Zajímá se i teď Jakub Havrlant hodně o to, co tu vymýšlíte? Vstupuje do toho?
Juraj: Je velmi aktivní, protože Mall.tv je jedním ze strategických projektů v rámci skupiny. Máme pravidelné porady.

Lukáši, fakt, že jste se ve stejné době rozloučil se Seznamem, s tím asi nijak nesouvisel, že?
Lukáš: Všechno se odehrálo v jeden čas, ale šlo to mimoběžně.
Juraj: Potkalo se to z pohledu našeho projektu ve fajn moment. Máme možnost tvořit se skvělým týmem, který už má něco za sebou a něco vybudoval, a zároveň můžeme využít zázemí silné skupiny s velkým přesahem. Online video je typ média, který roste nejrychleji, má velkou budoucnost. Mladí lidé s ním tráví čím dál víc času.

Lukáš Záhoř, šéfproducent Mall.tv (foto Mall Group)

Kolik toho chcete produkovat?
Lukáš: Základní úvaha je, že každá sezona by se skládala ze dvou hraných seriálů, takže se bavíme o čtyřech ročně. Až budeme internetovou televizi spouštět, samozřejmě takhle naplněná seriály ještě nebude, ale míříme zhruba na 15 pořadů ze sekce infotainmentu a minimálně jeden seriál, se kterými chceme startovat.

A rozpočet?
Juraj: Máme byznysplán na tři roky s tím, že počáteční investice bude finančně náročná, počítáme s rozpočtem v nižších desítkách milionů. Cílem dalších let je postupně vytvořit ekonomicky soběstačné médium.

Inspirovali jste se nějakým zahraničním projektem?
Juraj: Volná inspirace pochází od největšího e-commerce hráče na světě Amazonu, pro nějž je videosekce dost podstatná. Tady ve střední Evropě je trh ale strašně roztříštěný, máte tady 18 zemí, různé jazyky. Takže myšlenka nějak je spojit mi přišla hrozně zajímavá. Zároveň jsem v Googlu pracoval s největšími značkami a dnes a denně s nimi konzultoval způsob, jak využít video jako nástroj k oslovení jejich stávajících i potenciálních spotřebitelů.

Jakou plánujete návštěvnost?
Juraj: Naším záměrem je od počátku dosahovat milionů zhlédnutí našich videí měsíčně.