Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
01

Košík.cz jde blíže lidem. Rozvážet potraviny začne v dalších regionech

Pošli to dál

Věnoval se zubařině, tu ale minimálně na nějaký čas opustil, aby se pokusil prorazit na poměrně novém trhu online objednávání a rozvozu potravin přímo k prahu vašich dveří. Osmadvacetiletý Jakub Šulta rozjel před rokem a půl s investory v zádech službu Košík.cz, se kterou má velké plány. „Košík buduje něco, co tu ještě nikdo předtím nedělal,“ říká pro Forbes spolumajitel a šéf služby Jakub Šulta.

Čtěte také: O váš nákup bude boj. Startuje Koloniál.cz

Letošní obrat 350 milionů korun, příští září už to má být miliarda. Takovou cestu má před sebou Košík, který na trh vstoupil v dubnu loňského roku. Původní myšlenkou bylo vytvořit službu, která bude rozvážet potraviny od zaběhlých obchodních řetězců přímo do domovů jejich zákazníků. „To se ukázalo jako nereálné, jelikož předpoklady pro jakékoliv fungování rozvozové služby jsou pro všechny nesmírně náročné,“ vysvětluje vystudovaný zubní lékař.

unnamed

Jakub Šulta, šéf a spolumajitel Košík.cz.

Už po čtyřech měsících fungování tedy Košík začal stavět první sklad a dnes mají jeho skladové prostory v Horních Počernicích přes 10 tisíc metrů čtverečních. A rozhodně to není konečné číslo. „Je možné, že v horizontu několika měsíců vybudujeme další sklad na Moravě,“ začíná Šulta odhalovat budoucí rysy rostoucího byznysu. Důvod pro rozšíření kapacit je nasnadě: expanze do míst, kam se konkurence zatím obává vydat – do menších měst.

„Bavíme se o Chomutově, Mostě, Pardubicích, Hradci Králové a v podstatě celé Moravě kromě Znojma a Zlína,“ vypočítává Šulta. „V těchto městech jednoduše vyhledáváme potenciál. Když mají možnost tuto službu využívat v Praze, proč by ji nemohli využívat i jinde? Úspora času a peněz je shodná všude,“ dodává s tím, že po této vlně by Košík měl pokrývat zhruba 55 procent českého obyvatelstva.

Takový záběr nemá v Česku mezi čistě online rozvozci potravin obdoby. Nejrozšířenější je zde Tesco ČR, které ale těží ze své rozvinuté retailové sítě a má to v lecčems jednodušší – nenabízí „same day delivery“ (tedy dodání zboží v den objednání), ale „next day delivery“ (dodání zboží druhý den od objednání).

Nejmladší a nejmenší tuzemský rozvozce Koloniál.cz patřící pod E-commerce Holding zaváží v Praze a jejím okolí, Plzni, Pardubicích, Hradci Králové nebo Teplicích (dodání v den objednání ale nabízí zatím jen v Praze). Největší subjekt na trhu bez retailových poboček Rohlík.cz působí kromě Prahy a středních Čech také v Brně. Podle šéfa firmy Tomáše Čupra ale teritoriální expanze čeká brzy i jeho projekt.

„V lednu se otřepeme z Vánoc, dokoupíme větší auta a v únoru to rozjedeme. Půjdeme do měst podle velikosti a budeme ta kolečka kolem nich postupně rozšiřovat,“ řekl zakladatel Rohlíku pro listopadové vydání Forbesu.


cupr_cover_nahled Rozhovor s Tomášem Čuprem najdete v listopadovém čísle magazínu Forbes, který si můžete nyní koupit v trafice nebo objednat e-mailem na adrese redakce@forbes.cz či si ho přečíst v naší mobilní aplikaci (Apple, Android).

Ale zpět ke Košíku. Pokud se mu expanze povede, tak se podle Šulty bude nyní těžko hledat podobná služba s tak širokým záběrem i v rámci celé Evropy. Existují sice hráči, kteří rozvážejí do menších měst, ti jsou ale hlavně lokálního charakteru. „Nevím o službě, která by nabízela dovážku potravin do pár hodin od objednání na tak velkém území. Chápeme to jako největší logistickou výzvu, jaká tu kdy byla,“ říká.

Jak chce ale Košík zajistit rozvoz zboží v ten samý den i do vzdálenějších oblastí od jeho skladu v Horních Počernicích? V pilotním provozu na to chce jít přes tzv. crossdocky, tedy místa pro shromáždění zboží, s dovozem next day. V krátkém čase by mělo následovat otevření vlastního skladu na Moravě, kde bude Košík držet dostupnost vybraných produktů, a zajistí tak rozvoz zboží v ten samý den.

Budeme také spolupracovat s jednou významnou sítí čerpacích stanic. Je to pro nás ale až bod číslo 2,“ naráží Šulta na nedávné oznámení Rohlíku, jehož zákazníci si budou moci objednaný nákup vyzvedávat na zatím jen čtyřech pražských čerpacích stanicích MOL.

Šulta s nadsázkou říká, že obor objednání a rozvozu potravin v ten samý den je v současné době druhý nejtěžší na světě hned po letech do vesmíru. Kriticky důležité je zvládnout hlavně logistiku. „Dnes při 800 objednávkách vyskladníme více než 50 tisíc položek. Alza když udělá 25 tisíc objednávek, vyskladní třeba jen 30 tisíc položek,“ porovnává rodák z Chomutova a dodává, že od určitého počtu objednávek by samotní lidé expedování zboží nezvládali.

V plánu je tedy automatizace skladů, která si vyžádá investice v řádech vyšších desítek milionů korun a proběhnout by měla v příštím roce.

rezerv1

Košík od svého vzniku podle Šulty investoval už přes 100 milionů korun. Poslední investiční kolo proběhlo letos na začátku podzimu, kdy se k současným společníkům v čele s Josefem Kollerem z Auto Kelly přidal Pavel Bouška ze skupiny Vafo (výrobce krmiva pro psy značky Brit).

Podle Šulty by již nový společník přijít neměl, budoucí potřebu peněz by Košík mohl řešit například vydáním dluhopisů. Navíc by se měl Košík obrátit do zisku do konce první poloviny příštího roku. „Nyní jsme ve fázi, kdy reálně míříme na kladnou nulu.“

Pokud jde o budoucnost, prioritou číslo jedna je expanze. Košík ale kromě domácností vidí příležitost i u firemních zákazníků. „Horeca, úřady, kanceláře. Tam porosteme rychleji a na pořadu dne to bude velmi brzy,“ předesílá Šulta.

Košík nyní dělá 800 až 1000 objednávek denně (po dokončení expanze čeká až trojnásobné hodnoty), čímž je na třetinových výkonech Rohlíku. Koloniál je pak na konci pelotonu se zhruba 100 objednávkami denně. Na vrcholu je Tesco. Zatím. Báze zákazníků, kteří nakupují potraviny online, totiž roste. „Nicméně dle mého názoru mohou v horizontu dvou tří let fungovat maximálně dva subjekty našeho typu, prostor pro více služeb nevidím. Očekáváme sice, že tuto cestu budou následovat i řetězce, ty ale nebudou schopné nabídnout takovou flexibilitu a prozákaznický servis. Jejich hlavním argumentem může být cena, která je aktuálně srovnatelná,“ dodává.

V segmentu staréjen několik málo let se tedy mezi konkurenty dá čekat tuhý boj, ze kterého ale budou profitovat jen samotní zákazníci. A podle proklamací hráčů těchto hybatelů trhu bychom tu brzy měli mít něco, o čem si minimálně evropské státy mohou nechat jen zdát.

Čtěte také