Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
bond

Která bondovka vás zklamala? 5 snímků, které si podceňovat nezaslouží

Pošli to dál

Jestli už netrpělivě čekáte na čtvrteční premiéru snímku Spectre, v němž tajný agent Jejího Veličenstva po dvacáté čtvrté předvede své nejdivočejší kousky, možná vás bude zajímat, jak se režii podařilo navázat na předchozí díly. Zklamání kritiků už ostatně vyvolala řada z nich. Přesto vždycky neměli pravdu. Tohle je důkaz a vysvětlení, proč by se pět nejpodceňovanějších snímků z kinematografie 007 nemělo hodnotit tak špatně.


  Thunderball (1965)

Nespravedlivou kritiku si odnesl hned třetí snímek série z roku 1965, ačkoli byl v hrubých ziscích paradoxně nejvýdělečnější bondovkou všech dob – vydělal 63 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun). V přepočtu k dnešku by to znamenalo 627 milionů dolarů (asi 15,7 miliardy).

Film byl trhák a z kinematografického hlediska se mu až do příchodu Vymítače ďábla nebo Čelistí v polovině 70. let žádný film nevyrovnal. Právě tenhle díl dal franšíze Jamese Bonda cejch filmů, na které lidi chodí nechat si vyrazit dech.

Nakonec se z něj ale stal prostě jen „ten po Goldfingerovi“. Se vší úctou, Thunderball je lepší než Goldfinger. James Bond je iniciativní a vrcholná bojová scéna pod vodou, která filmu vysloužila Oscara, dodnes oslňuje akční choreografií. Navíc jsou to právě snímky Thunderball Terence Younga a Žiješ jen dvakrát Lewise Gilberta, které nastavují šablonu 007 spíš než jednorázový a neopakovatelný Goldfinger.

Thunderball je tak nejtypičtější 007 film se Seanem Connerym. Není to Conneryho nejlepší bondovské vystoupení – tím jsou stále Srdečné pozdravy z Ruska. Thunderball ale v dobrém i zlém nastavil vzor pro následující snímky.


 Moonraker (1979)

Snímek, v němž se roku 1979 představil Roger Moore, byl v čistých ziscích nejvýdělečnějším z bondovské franšízy až do roku 1995, kdy sérií otřáslo Zlaté oko. I tak ale s americkými tržbami 70,3 milionu dolarů (asi 1,8 miliardy korun) zůstal s převahou zdaleka nejúspěšnějším filmem s Moorem.

Je otázkou, jestli k výjimečnému úspěchu vedl fakt, že byl natočen ve stylu „Star Wars“, nebo to, že předchozí díl Špion, který mě miloval byl tak zatraceně dobrý a lidé se prostě těšili na pokračování. Každopádně patří Moonraker k těm větším kasovním hitům série, zároveň ale platí za jeden ze slabších dílů – a to neprávem.

Jistě, film má finální scénu, v níž Bond cestuje do vesmíru a střílí laserem na zloduchy, což fanoušky Star Wars mohlo trochu naštvat, tahle scéna ale zabírá jen čtvrt hodiny z celkových 126 minut. Předtím vás čeká skvělých a na 007 až nečekaně temných a násilných 105 minut, kde tempo odsýpá, což ze snímku dělá jednu z nejnapínavějších bondovek s Moorem.


 Povolení zabíjet (1989)

Říká se, že váš oblíbený Bond je ten, kterého jste viděli poprvé. Obhajobu si zaslouží i Povolení zabíjet, ačkoli ho kritika po premiéře ztrhala a byl (se započtením inflace) největším propadákem série (35 milionů dolarů – asi 875 milionů korun v roce 1989 a 73 milionů dolarů – asi 1,8 miliardy korun dnes).

Film totiž nastavil šablonu pro současnou šňůru trháků Daniela Craiga. Je to první snímek série, v němž prochází postava Jamese Bonda vývojem. Potenciál trháku se nenaplnil už proto, že film byl přístupný až od 13 let, a navíc byl uveden v létě, kdy v USA kralovaly filmy Batman, Indiana Jones a Poslední křížová výprava a Smrtonostná zbraň 2.

Jde o klasický osmdesátkový snímek, kde je hlavním motivem odplata typu „A tentokrát je to osobní!“. Tím se 007 série snažila uspět na poli akčnosti 80. let v konkurenci Smrtonosné pasti, Smrtonosné zbraně a RoboCopa.

Zápletka byla Timothymu Daltonovi šitá na míru. Robert Davi je jedním z nejlepších záporných postav série a jeho cíle coby drogového šéfa jsou pro změnu příjemně nízké v porovnání se standardními hrozbami zničení světa, které sérii charakterizují. Otevírací i závěrečná akční scéna vás ohromí, Benicio Del Toro ztělesňuje skvělého kumpána a Carey Lowell je dalším důkazem, že „Bond girls“ jsou od 70. let „Bond women“.


 Jeden svět nestačí (1999)

Skoro všechny bondovky s Piercem Brosnanem se točí kolem „co by, kdyby“. Co kdyby se 007 postavil bývalému agentu 00? Co kdyby se jedna z Bondových žen vrátila do jeho života? Co kdyby byl Bond zatčen a propuštěn z MI6?

Zlaté oko a Jeden svět nestačí na rozdíl od jiných tyhle příběhy dotahují do konce. Jeden svět nestačí rozehrává otázku: Co kdyby se 007 zamiloval do ženy, ze které se vyklube padouch?

Film Michaela Apteda je vtipný, násilný a plný akce. Dvě postavy z brosnanské éry, M v podání Judi Dench a Valentin Zukovsky ztvárněný Robbiem Coltranem, tu dostaly spoustu času. A překvapivé zvraty v ději posloužily jako inspirace pro Skyfall či Temný rytíř povstal.

Filmaři měli film zakončit tím, že Bond zabije zlou Bond girl (Sophie Marceau, další skvělá ženská postava ze série), porazí hlavního kumpána (Roberta Carlylea) a zvítězí, ač zůstane sám.

Konvence si ale žádaly další Bond girl, s níž by mohl mít Bond v závěru sex. Její přítomnost však byla zbytečná. Denise Richards nepodala svůj nejlepší výkon, ale námitka, že je v roli jaderné vědkyně nepřesvědčivá, je tak trochu sexistická.

Nicméně jde o jednu z nejlepších bondovek, která je v první řadě filmem a až v druhé dobrodružstvím 007. Celkové světové tržby se vyšplhaly na 361 milionů (asi 9 miliard), což film vyneslo nad Zlaté oko (350 milionů dolarů – asi 8, 75 miliardy korun).


 Quantum of Solace (2008)

Není tajemstvím, že mnoho 007 filmů by se dalo shrnout slovy „James Bond si hraje na pískovišti nějakého nového žánru“. Většinou se tím tvůrci snaží dohnat úspěch nějakého nedávného trháku.

Jenže stylizace Quantum of Solace do Jasona Bournea, agenta, který se snaží objevit a pochopit svou minulost, je tak očividná, že film byl odepsán ještě před premiérou. Jistě, střih akčních scén je velmi zkratkovitý. Celkově je film politicky a společensky uvědomělým akčním thillerem, kde je americká vláda otevřeně zobrazena jako „ti špatní“. Hlavní Bond girl Olga Kurylenko se plně soustředí na pomstu, kterou může vykonat bez moralizování, přesto ale celý snímek působí jako pokračování Casino Royale, které kladlo důraz na rozvíjení postav.

Není tu tolik přímé akce, kolik bychom si možná přáli. Na rozdíl od nostalgického Skyfall se Quantum of Solace pokouší prozkoumat nezmapované území. Úplně to nezafungovalo – Bond nedostane možnost se obhájit, i když ho M považuje za odpadlíka – i tak si však snímek zaslouží uznání.

Bourneovská bondovka sice za první víkend vydělala 67 milionů dolarů, vlažné přijetí se ale mezi lidmi rychle rozšířilo a tržby zpomalily. Celkově se ty americké vyšplhaly na 168 milionů dolarů (asi 4, 2 miliardy korun), těsně nad filmového předchůdce Casino Royale (167 milionů dolarů nebo asi 4,18 miliardy korun).

Naštěstí však Eon a Sony nezpanikařily a o tři roky později vystřelily další film série Skyfall do čela žebříčků největších trháků. Po Casino Royale mohl být temný thiller zklamáním. Quantum of Solace je ale zábavný a zajímavý a ze všech 24 bondovek vyčnívá.

Čtěte také