Aktuální vydání magazínu Forbes

Jak 20letá Kylie Jenner vybudovala během tří let téměř miliardový byznys

Pošli to dál

Američanka Kylie Jenner, která je nevlastní sestrou světoznámé star Kim Kardashian, ještě nemůže ani pít alkohol, ale už je skoro miliardářka. Ve dvaceti letech dělá její jmění 900 milionů dolarů, a i proto dostane ke svým srpnovým jednadvacetinám dárek, který by si přálo hodně z nás – objeví se na titulce amerického Forbesu.

Přitom hvězda sociálních sítí, fashion guru a matka pětiměsíční dcery rozjela svou kosmetickou značku Kylie Cosmetics teprve před necelými třemi lety a dnes strčí se svým jměním do kapsy nejen svou nevlastní sestru (která má majetek v hodnotě 350 milionů dolarů), ale také třeba Marka Zuckerberga, který měl devět nul na svém účtu „až“ ve třiadvaceti.

Kylie se tedy pravděpodobně stane nejmladším miliardářem v historii.

Čtěte také: Nejtěžší pro mě bylo začít, říká Sarah Jessica Parker o vlastní značce bot

Zatímco se její sestra Kim Kardashian proslavila díky svému pozadí, Kylie Jenner se zase proslavila svými rty, na kterých postavila svůj byznys.

Svou kosmetickou značku založila na tzv. lip kitu, který obsahuje rtěnku a konturovací tužku, a začala jej prodávat za 29 dolarů. Od té doby prodala make-up v hodnotě 630 milionů dolarů, přičemž do své kolekce přidala také oční stíny a korektor.

„Měla jsem komplex ze svých rtů, a abych se cítila líp, začala jsem se malovat už v šesté třídě. Nemohla jsem ale najít konturovací tužku a rtěnku, které by k sobě vzájemně seděly nebo vůbec seděly mé pleti. Tak jsem začala vyrábět to, co jsem sama potřebovala,“ říká Jenner, která se už od desíti let objevovala před kamerami v rodinné reality show Keeping Up With The Kardashians, která se vysílala ve více než 160 zemích.

Stejně jako ostatní děti „Kardashianovic klanu“, i Kylie začala její matka Kris Jenner pohánět k vlastní kariéře a vydělávání peněz (ještě aby ne, za management každého potomka si bere 10 procent z jejich výdělku), a proto začala jako modelka pracovat na kampaních například pro britský Topshop.

Mapa rodinného klanu Jennerových-Kardashianových a síly jejich instagramových účtů

„Chtěla jsem ale dělat něco sama za sebe,“ říká teď Jenner, která tak použila 250 000 dolarů ze svých modelingových úspor a najala si externí společnost, která jí vyrobila patnáct tisíc kusů lip kitů.

Tahle společnost, stejně jako Kylie Jenner a celá její rodina, začala kosmetiku propagovat na Instagramu a po spuštění prvního prodeje byly její kosmetické sady vyprodané do minuty.

Tady narážíme na jádro byznysu Jenner, která si moc dobře uvědomuje sílu své osobní slávy vycházející z učinkování v rodinné show a to, jak na ní vydělat. Jen na Instagramu má 110 milionů followerů a další miliony na Snapchatu, které každou hodinu zásobí zprávami o tom, jaké má zrovna stíny značky Kylie Cosmetics nebo co se zrovna chystá.

Na rozdíl od Marka Zuckerberga a jiných self-made miliardářů byla cesta Kylie k výdělku díky účasti v rodinné reality show o něco snazší. A pomohly ji i některé aférky, třeba když se v roce 2014 objevila na veřejnosti nahrávka s intimnostmi její nevlastní sestry Kim nebo když sama Kylie veřejně po dvou letech popírání přiznala, že si nechala chirurgicky upravit rty.

Kylieina aktivita na sociálních sítích je proto hlavním motorem jejího téměř miliardového byznysu, o který se stará pouze sedm lidí na plný úvazek a pět na poloviční. Všechny potřebné služby totiž outsourcovala za hranice své značky.

Zatímco o výrobu a balení se stará firma Seed Beauty, o prodej a plnění online outlet Shopify, finance a PR vede její matka Kris Jenner.

Se společností, kterou americký Forbes ocenil na 800 milionů dolarů, je spolu s miliony, které vydělala díky televizním pořadům nebo kampaním pro Pumu, a s 60 miliony dolary za dividendy nejmladší žena ve čtvrtém výročním žebříčku nejbohatších self-made amerických žen, ve kterém přeskočila například i Barbaru Streisand, Beyoncé nebo Taylor Swift.

„Žádný jiný influencer se nedostal k takovému objemu prodeje a počtu fanoušků,“ říká Loren Padelford, který vede Shopify Plus a stará se také o online obchody Drakea, Justina Biebera nebo Kim Kardashian West.

Podle Shannon Coyne, analytičky společnosti Equity Research BMO Capital Markets, by ale možná bylo bláhové myslet si, že byznys, který staví především na osobním brandu a zákaznicích od 18 do 34 let, tady bude působit dlouhodobě.

„Veřejnost může o Kylie lehce ztratit zájem, a i když se zdá, že chce vytvořit kosmetickou mocnost, může se cokoliv stát, přece jen je pořád dost mladá,“ říká Coyne.

Zdá se ale, že Kylie si je toho vědoma – právě totiž se svojí matkou rozjíždí kosmetickou řadu pro starší ročníky nebo novou kolekci, na které pracuje s kamarádkou Jordyn Woods.

Čtěte také