Svět aut a hlavně supersportů se mění. Auta jsou stále dokonalejší, což může být pro nostalgické pamětníky trochu nuda. Zato ale nabízejí nový pohled na svět. Stejně jako umění dávno není jen o štětci a plátnu, hudba už není jen o houslích či španělské kytaře i v automobilové branži už nežijeme analogově, ale digitálně, elektricky, jinak. Důležitá zůstává schopnost pobavit, okouzlit tvary, zvukovou kulisou, zpracováním, vymoženostmi…

Klást si otázku, jestli je BMW i8 lepší či horší než ferrari, lamborghini nebo porsche, je totéž, co diskutovat, jestli je lepší červené nebo bílé víno, bruneta nebo blondýna, hovězí steak nebo carpaccio. Chceme je všechny! Postupně, podle nálady, ale všechny.

Jejich ostrý provoz na okruhu může být drahý, ale v horských průsmycích či na cestách krajinou vám poskytnou silný zážitek a provoz je výrazně levnější. Koupě staršího supersportu může být navíc skvělou investicí, zvlášť pokud se jedná o vzácný model.

Jestli vám to dovolí finanční situace, aspoň jednou za život si sportovní auto kupte. Láska k jakémukoliv z nich roste s najetými kilometry, péčí o něj, nekoukáním kolem a nesrovnáváním. Je to jako vztah mezi mužem a ženou. Někteří lidé se rozhodují tak dlouho, až dojdou do věku, kdy už do sportovního auta nemohou ani nastoupit.

Coby vášnivý automobilista jsem měl letos možnost otestovat několik supersportovních aut a tahle mě nadchla.


Porsche GT3_n

Nové Porsche 911 je opět krokem vpřed. Je ještě rychlejší, posunutím motoru vyváženější a novou motorovou technikou výkonnější a úspornější. Model GT3 jsem řídil na okruhu Istanbul Park a oprávněně je jedním z nejpopulárnějších aut na okruhy a zábavu vůbec. Investice do modelu GT3 RS je navíc často dobrým uložením peněz.

Pokud neplánujete využívat auto na okruzích pravidelně, doporučil bych model Carrera S. Její výkon je dostatečný a při dvoudenním testování na Nordschleife byla naprosto famózní. Výborné jsou ale i levnější modely Porsche Cayman či Boxster s plátěnou střechou, jejichž výkony jsou pro běžné cesty zcela dostačující a díky motoru uloženému uprostřed jsou krásně hravé.


Ferrari 488 GTB_N

Ferrari 488 GTB je nástupce 458 Italia, které ve verzi Speciale opět přepsalo automobilové dějiny. Ferrari vytáhnete z garáže třeba jen párkrát za rok, ale vždy to pro vás bude svátek. Ferrari je za odměnu a z modelu 488 GTB jsem byl unešený.

Stejně jako uctívaný model F40 má i 488 GTB dvě turbodmychadla. Nebýt lehkého odfukování za vámi, podle bryskních reakcí plynového pedálu byste přítomnost přeplňování téměř neodhadli. I z poměrně utažené zatáčky vás auto vystřelí klidně na zařazenou trojku s impozantním nástupem krouticího momentu. Když si navíc vypnete stabilizaci, můžete si auto překvapivě hravě řídit plynem. Podvozek z vás nevytřese duši, zpracování celého auta je výtečné a auto je i tišší než předchozí modely.


Lamborghini Huracan_N

Lamborghini Huracán je pro ty, kdo milují bezpečné svezení v supersportu i na sněhu, mokru nebo podzimním listí. Díky pohonu čtyř kol sedí jako přibité, přesto ale vyžaduje obezřetnost. Velký 5,2litrový desetiválec nabízí sílu a radost příznivcům rčení, že „objem ničím nenahradíš“.

Oproti předchůdci Gallardu dostalo auto skvělou dvouspojkovou převodovku. Zajímavé budou odlehčené verze, jako byla famózní Superleggera. Lamborghini bylo vždycky volbou pro lidi, kteří hledali alternativu k Ferrari.


McLaren MP4-12C_N

McLaren MP4—12C táhne jako divý. Vyzkoušel jsem ho letos na členitém okruhu Bilsterberg. McLaren není až tak dramatický a děsivý, je hodně pevný a dokonalý, ohromí však zátahem turbomotoru a špičkovým zpracováním. Náklony karosérie neexistují, nerovnosti žehlí podvozek nevídaným způsobem. Znak McLaren na zádi naplňuje majitele hrdostí k bohaté historii značky.

Model MP4—12C má už své nástupce v podobě modelů 570S a 650S, které zůstaly věrné odlišnému, technologicky pokrokovému přístupu McLarenu. Kdo však hledá auto, v němž si vypne stabilizaci a bude s ním vyvádět rošťácké kejkle, měl by se podívat jinam. Dobrou zprávou je, že se připravuje vstup značky na český trh.


BMW i8_N

BMW i8 je přesunem do budoucnosti. Ujel jsem v něm ve dvou slunných podzimních dnech pár set kilometrů přes Orlické hory a Jeseníky a ohromilo mne. Je výstřední, ale inteligentní zároveň. Přes využití elektromotoru pro pohon přední nápravy překvapivě netahá za volant, ze zatáček vás vystřeluje dostatek krouticího momentu, zvuková kulisa zadní kola pohánějícího spalovacího turbomotoru je stejně zajímavá jako elektronická hudba Mika Oldfielda nebo Jeana Michaela Jarreho.

Po téhle jízdě jsem neměl divoké sny – nespal jsem totiž vůbec. Auto není tak divoké jako jeho italští soci, ale nabídne plnohodnotnou sportovní jízdu a získá si mnoho obdivných pohledů kolemj(e)doucích.


Kvality aut nejlépe vyniknou ve správných podmínkách. Možností užít si adrenalin při řízení je spousta. Zimní období si neumím představit bez ježdění na sněhu. Populárními místy pro driftování jsou rakouské Lungau a italské Livigno. Letos se chystám jezdit s vozy Porsche na hřebech ve Finsku. Ježdění na sněhu nabízejí i jiné automobilky, a navíc nemusíte být jejich zákazníkem. Stojí to za to.

Málokdo ví, že je možné řídit formuli 1. Tenhle sen si můžete splnit na okruhu v Barceloně i na několika jiných evropských okruzích. Větší euforii jsem nezažil a po obkroužení tří okruhů a návratu do depa jsem neudržel emoce a během telefonátu s mým otcem jsem vzlykal jako malé dítě. F1 zážitek stojí od cca 1500 eur, ale jednou za život to doporučuji zažít.

Jestli se chcete naučit své auto ovládat a nezničit si pneumatiky, jeďte do Melku v Rakousku. Dráhu tam kropí vodou, aby klouzala. Brno je široký a členitý okruh, na kterém však potřebujete výkonnější auto. Užší, kratší a plošší okruh v Mostě může být lepší volba. V průběhu roku nabízejí pravidelné podvečerní volné jízdy, a můžete si tak na ně odskočit i po práci.

V zahraničí je mnoho krásných okruhů. Slováci mohou být hrdi na Slovakiaring. Pro Západočechy je dobře dostupný hezký a technický Sachsenring, který leží kousek za hranicemi. Neskutečný zážitek stále nabízí právem opěvovaná Nordschleife, kde vám obrovský prožitek nabídne téměř jakékoliv auto.

V letošním roce jsem navštívil ještě okruh v belgickém Spa, což je svou členitostí a sekvencí zatáček Eau Rouge vůbec nejkrásnější okruh, na němž jsem dosud jezdil. Na všechny okruhy se můžete dostat s některým z českých či zahraničních klubů a fanoušky sportovních aut.

Zážitkové svezení stále nabízejí i běžné cesty. Vyplatí se vstát v neděli brzy ráno, kdy jsou cesty volnější, a jet se projet. Jen tak, někam na kávu, croissant a alou domů. Nejlepší cesty jsou zpravidla v horách. Ať už českých nebo v zahraničí. Průsmyky ve Švýcarsku, Rakousku či Itálii s následným obědem u jezera patří mezi nezapomenutelné výlety.

Přeji vám vysoký poměr „smile per mile“ za volantem!