Aktuální vydání magazínu Forbes

Laserem naváděná světla a algoritmus na kafe. To je hi-tech Range Rover Velar

Pošli to dál

Tohle auto je jako iPhone. Krásné, jednoduché na používání, účelné a nacpané moderními technologiemi. Nový Range Rover Velar působí jako hi-tech domácnost na čtyřech kolech, na níž si tvůrci dali záležet.

Vrchní designér vozu se jmenuje Andy Wheel a je z Shakespearova rodiště Stratford upon Avon, takže jinak to ani dopadnout nemohlo. Když jsou přiznanou inspirací právě výrobky Applu nebo společnosti s luxusním zvukem Bang & Olufsen, nic jiného než funkční krása bratru za dva miliony korun (nebo mnohem víc) nemohlo vzniknout.

Nemá cenu tady popisovat, že velar je velký, silný, luxusní vůz a vyjede kamkoli. Nám se na něm líbí právě uvažování ve stylu „když to můžete dát pryč, dejte to pryč“. Inženýři a designéři z Land Roveru vyčistili palubní desku od čudlíků a přidali co nejvíc interaktivních prvků. Prostředí, v němž sedí řidič, je čisté a střízlivé a to samé platí o venkovních liniích seřazených do nerušených přímek jdoucích napříč celým 4,8 metru dlouhým vozem.

RR_Velar_18MY_271_GLHD_Interior_010317

Range Rover před 40 lety vstoupil do hry tak, že do vozu do přírody přidal do té doby nevídaný luxus. A v tomhle ohledu se i teď drží tradice. Ostatně soupis příplatků je tak dlouhý, že někde okolo strany 35 přestanete číst. Nebo spíš počítat.

Velar, nejlépe vybavené auto britské automobilky, patří do rostoucího segmentu „velké luxusní SUV“, v němž jeho konkurenci tvoří například BMW X6, Volvo XC90 nebo Mercedes Benz GLE Coupé. V rámci vnitropodnikové hierarchie Velar vyplňuje místo mezi Range Rover Evoque a Range Rover Sport. Základní cena vozu startuje na 1,8 milionu korun, ale výbavu si samozřejmě můžete za příplatek vylepšit, třeba až na 2,5 milionu. A to chcete. Věřte mi.

Velar v plné kráse je totiž výtečné auto, které stačí překotnému tempu technického vývoje 21. století. Pojďme si rychle prosvištět to nejdůležitější. Zapuštěné výsuvné kliky, které se proslavily u elektromobilů Tesla, má Velar jako první model Range Roveru. Jsou lehce LED podsvíceny a rychle se vysunou při odemknutí dveří dálkovým ovládáním nebo po stisknutí malého tlačítka v klice.

RR_Velar_18MY_409_GBL_Ext_Details_010317

Když se rozjedete, zase se zasunou dovnitř. Automobilka to propaguje jako aerodynamickou vychytávku, díky které uspoříte palivo, stejně jako díky malým spárám mezi panely karoserie. Přesné číslo ale neudává a popravdě – pokud to bude 0,05 litru na 100 kilometrů, tak to bude hodně.

Špičkou ve svém oboru jsou také laserem naváděné LED světlomety, které prodlužují dosah dálkových světel na 550 metrů, zlepšují viditelnost v noci, a systém navíc upravuje světelný paprsek podle úhlu natočení kol, zatímco maticová technologie selektivně tlumí jednotlivé LED diody. Tím se brání oslnění řidičů protijedoucích vozidel.
A zajímavé schopnosti má i zadní brzdové světlo. Inženýři tu využili technologii navádění světla s integrovanou mikrooptikou, což znamená, že je díky čirému sklu až do rozsvícení skryto a pak vytváří jemné, stejnorodé světlo a je viditelné i z boku.

To nejlepší se ovšem skrývá uvnitř. Sami designéři Range Roveru popisují interiér jako oázu klidu a nejsou daleko od pravdy. Pohledu z místa řidiče vévodí široký vodorovný pás na přístrojové desce s dvěma desetipalcovými displeji s HD rozlišením. Tomuhle multimediálnímu systému automobilka říká Touch Pro Duo a na první pohled je na něm zajímavé jeho zakřivení kopírující přístrojovou desku.

RR_Velar_18MY_280_GLHD_OPEN_Interior_010317

Inženýři do displeje ve středovém panelu, který nemá žádné okraje, schovali veškeré ovládací prvky, takže z interiéru zmizely desítky tlačítek a voličů. Všechna tlačítka jsou teď buď interaktivní, nebo integrovaná do dvou multifunkčních otočných ovladačů.

V autě tak máte podobný uživatelský zážitek jako u dobrého mobilního telefonu. Všechno je interaktivní, virtuální, na dotek… Což když řídíte, může být chvílemi i problém. Displej totiž nedává vibrující ani zvukovou odezvu, takže občas nevíte, jestli jste dané virtuální tlačítko zmáčkli, nebo ne, a odvádí to vaši pozornost od řízení. Co naopak bezpečnost jízdy nepochybně zvyšuje, je vytuněný barevný head-up displej, jenž promítá nejdůležitější údaje o rychlosti či navigaci na čelní sklo. Takový jen tak nějaké auto nemá!


AEB, LDW, LKA, TSR… víte, co všechny ty zkratky znamenají? To jsou technologické vychytávky jako adaptivní tempomat, hlídaní pruhů, předjíždějících vozidel i dopravních značek, které ve velaru pečují o pohodlnější a bezpečnější jízdu. Každopádně algoritmy pod kapotou pohlídají i vás. Systém DCM sleduje to, jak řídíte, jak používáte brzdy a vůbec analyzuje spoustu dalších věcí. A pokud vyhodnotí, že je řidič ospalý nebo mátožný, rozsvítí na palubní desce symbol kávového hrníčku a důrazně vám doporučí, abyste si dal pauzu. Nebo aspoň kafe.

Pro indický trh, vegany a milovníky zvířat či udržitelného rozvoje má Range Rover alternativu na sedačky. Místo koženého čalounění nabízí speciální textilní potah od dánské společnosti Kvadrat – je tvořen tkaninou s příměsí vlny se vsazenými velurovými vlákny vyrobenými z recyklovaných plastových lahví. Možná to nezní moc sexy, ale v reálu to dobře vypadá a hlavně je to velmi příjemné na dotek. A v duši z toho můžete mít radost, že jste zachránili jednu krávu.

Moderní technologie a materiály cítíte všude kolem, na nich se nešetřilo (zvlášť ne v prémiových výbavách). Náladu určuje vnitřní LED osvětlení a zajímavě působí protkávané obložení interiéru Carbon Fibre Copper, tvořené propletením uhlíkových a měděných vláken pod lesklým povrchem.

RR Velar First Edition_017

Špičkou ve svém oboru jsou i sedačky velaru: jsou nacpané senzory, díky nimž nabízí 20 parametrů nastavení. Kromě klasiky, jako je vyhřívání nebo ventilace, se můžete nechat namasírovat a v područce máte k dispozici několik USB portů a 12V zásuvku pro nabíjení. Dnes se to zdá jako absolutní samozřejmost, ale když tohle auto začali před třemi čtyřmi lety kreslit, byla to revoluční záležitost.

To ostatně platí i o 360stupňové parkovací kameře, wi-fi hotspotu nebo o příplatkovém otvírání kufru mávnutím nohou (přejedete chodidlem pod zadním nárazníkem). Jasně, tohle není úplná novinka na trhu, ale to iPhone dneska také není – boduje ale díky tomu, že všechny ty technologické vymoženosti dává dohromady v jednoduchém a krásném designu a funkčním prostředí. A přesně takový je velar.

Tvůrci tohoto auta mysleli i na situace, když si klíčky od vozu nechcete brát s sebou – do přírody nebo na sport. Mít volné ruce se hodí. Range Rover na to má tzv. Activity Key, tedy vodotěsný, nárazuvzdorný náramek s integrovaným transpondérem. Co umí? Když si jdete zaběhat, na kolo nebo na kajak, přiložíte náramek k logu Land Rover na zadní straně vozu, tím deaktivujete všechny klíče ponechané ve voze a po návratu si stejným způsobem auto otevřete.

RR_Velar_18MY_254_GLHD_PR

Jednoduché a docela praktické. Možná to ocení i královna Alžběta, která Range Rover řadí mezi své oblíbené vozy.
Když u velaru vidíte všechny ty moderní technologie, možná vás napadne, že je škoda, že ho Land Rover neudělal také jako hybrid. Jenže ono by to u téměř dvoutunového auta asi bylo moc komplikované nebo drahé.

Však také Range Rover nikdy nebyl symbolem šetrnosti k planetě nebo alternativních pohonů. Jeho image stojí na luxusu v místech, kde vládne příroda – a velar v téhle Range Rover tradici, přizpůsoben životu v roce 2017, pokračuje. Také sám umí sjet prudký svah, aniž byste se jedinkrát dotkli brzdy. A také ho bezproblémově vyjet navzdory sklonu i divokému terénu. Vzduchový podvozek umí změnit tuhost i výšku, takže pod ním naměříte až 251 milimetrů volného místa a přebrodí řeku o hloubce 650 milimetrů.

Možná se teď ptáte, jak často ale tohle využijete. Dobrá, asi ne tak často jako všechny ty multimediální vychytávky okolo volantu. Ale co kdyby náhodou…

Range Rover Velar

Kombinovaná spotřeba: 9,4 l / 100 km (v reálu jsme při normální, lehce svižné jízdě spotřebovali 11,5 l)
Maximální rychlost: 250 km/h
Objem motoru: 2995 ccm
Točivý moment: 450 Nm
Zrychlení 0–100: 5,7 sekundy
Základní cena: 1,8 milionu Kč


 

Čtěte také