Kdekdo je na začátku odrazoval, že neosloví žádnou klientelu, protože malé a střední firmy nebudou do své značky investovat. Vždyť tradiční brand building vyžaduje milionové rozpočty, hloubkové audity, trackingové studie a odborníky s dvacetiletou praxí. Přesto si Matez Jindra s Honzou Pávem a tenkrát ještě s Mášou Dudziakovou řekli, že do toho půjdou a ukážou, že se i malým českým firmám vyplatí systematicky svou značku budovat.

A jak to dopadlo? Úspěchem. Od roku 2013 pracovali už pro více než 100 firem a v průměru odpovídají na tři nové poptávky týdně. Vybudovali tak Lovebrand, konzultantskou firmu, která přizpůsobila procesy brand buildingu tak, aby na značce mohly profitovat i menší firmy bez velkých marketingových oddělení a rozpočtů. Dnes už mají za sebou práci například pro Rohlík.cz, Kofola ČeskoSlovensko, Club-Mate, Kokoza nebo SportObchod.cz.

Hlavním důvodem je to, že menší firmy nemůžou podle Lovebrandu půl roku čekat, než se s jejich nově nastavenou značkou začne vůbec pracovat, a často nemají ani možnost zaplatit si agenturu, která by za ně jejich značku rozšířila mezi lidi. „Na začátku jsme několikrát narazili. Majitelé firem se s námi o práci na stovky hodin nechtěli bavit. Potřebovali, aby se něco hned začalo měnit,“ vypráví Honza Páv, který dříve pracoval pro agentury PanMedia a MEC, kde se potkával s velkými značkami typu Nivea, Nestlé nebo Česká spořitelna.

Jindra

Matez Jindra

Kdybyste si chtěli v Praze otevřít třeba kavárnu, vypadalo by to na konzultaci u Lovebrandu asi takhle: „První, co by nás zajímalo, je, v čem budete jiní. Jestli najdete jednu drobnost, kterou se budete odlišovat, na které budete stavět, uděláte díky ní haló a taky si vyděláte. Tou věcí může být například zajímavý interiér, že pečete něco nejlepšího, koho zaměstnáváte nebo že celá kavárna stojí na zajímavém příběhu. Pak bychom potřebovali vědět, jestli se na této věci dá stavět marketing, udělat nějaká kampaň,“ říká Jindra, který dodává, že by je u tohoto typu podnikání zajímal také promyšlený byznys model.

Čtěte také: Hříchy na volné noze: Posedlost značkou

Proto také chtějí Jindra i Páv mluvit přímo s majiteli, kteří by podle nich měli stát za značkou jako první. „Musí to být majitel, který dokáže prosadit nějaké změny, strhnout s sebou ostatní, brát značku za svou a taky naslouchat zákazníkům. Je pro nás důležité i to, aby se firma snažila pozitivně změnit své okolí nebo přijít s něčím inovativním,“ doplňuje Jindra.

Pokud tomu tak není, nebojí se v Lovebrandu spolupráci s klientem odmítnout, stejně jako odmítají třeba prodejce alkoholu nebo čisté přeprodejce s e-shopy, kteří chtějí jen levně nakoupit a rychle prodat a přitom se nezajímají o své zákazníky. Na Lovebrand se obracejí jak začínající, tak zaběhnuté firmy.

 

Páv

Honza Páv

„Pokud přijde úplně nová firma, snažíme se projít spíše základy značky a víc se značce věnujeme až ve chvíli, kdy je jasné, že podnikání bude fungovat. Do té doby má podnikatel důležitější práci,“ říká Páv. Zaběhnuté firmy pak přicházejí hlavně v situaci, kdy se výrazně rozrůstají a začíná být složité značku předávat novým zaměstnancům, pokud se chtějí profesionalizovat nebo když přesouvají svoji pozornost z B2B na zákazníka.

Často také přicházejí firmy, které hledají nový název pro svoji značku. A to je v současné době velký problém. „Pořád vznikají nové firmy, aplikace, startupy, a když potřebujete nový název a k tomu doménu a ochrannou známku, zjistíte, že je velmi těžké něco najít,“ vysvětluje Jindra.

Když se Páva a Jindry zeptáte, se kterými značkami se rádi pochlubí, jmenují například službu LidskáSíla.cz, FreshKruháč a také Annonci. „Annonce je tady už dvacet pět let a v současné době je trochu pozapomenutá. Je pro nás velká výzva tuhle značku oprášit a dostat ji do digitální éry,“ říká Páv a dodává, že je na této práci zajímavý právě různý pohled na rozličné obory.

„Nejvíc nás na naší práci baví různorodost projektů a lidí, se kterými se potkáváme. Pracujeme i pro firmy, které jsou v podstatě obyčejné a které asi nebudou výjimečně úspěšné. Pořád jsou to ale projekty, kterým záleží na svých zákaznících a chtějí dělat poctivý byznys,“ říká Jindra.

Autorka: Klára Elšíková