Aktuální vydání magazínu Forbes

Lustr za 7 milionů coby dárek k výročí. Moser si posvítil na budoucnost

Pošli to dál

V hale číslo osm je snad všechno: Lalique, Missoni, Fendi, Ritz… A mezi těmi všemi luxusními brandy a tím nejlepším z interiérového designu se leskne taky jedná česká firma. Sklárna Moser, která na pařížském veletrhu Maison & Objet oslavuje 160leté výročí existence. 

„Chtěli jsme připravit něco, co v Moseru ještě nebylo. Sklárna si prošla zajímavým vývojem, a proto jsme se rozhodli inspirovat těmi nejkrásnějšími a nejúspěšnějšími díly, která ve sklářské huti v Karlových Varech vznikla,“ říká kreativní ředitel firmy Lukáš Jabůrek na výroční výstavě v Paříži.

_MG_44461

Lukáš Jabůrek a Filip Houdek, autoři prvního lustru od Moseru

Ve velkém výstavním prostoru největšího pařížského designového veletrhu tak najdete třeba sto let starou kolekci nápojového skla Splendid, historizující vázy s malovanými dekory zdobené zlatem a žaludy, modré secesní lampy, emailové kalíšky, zlaté vázy ve stylu art deco, minimalistické vázy ze čtyřicátých let nebo masivní broušené vázy s nápaditými průhledy.

To, na co je ale třiatřicetiletý designér nejvíce pyšný, je dvě stě kilogramů těžký křišťálový lustr Ludwig složený ze 133 broušených skleněných komponentů a ramen z 24karátového zlata. Zkrátka první lustr Made in Moser, na jehož výrobě se podílelo kolem čtyřiceti lidí a který se bude prodávat za necelých sedm milionů korun.

3378_Flowers_1

Skleničky Flowers inspirované obdobím secese

Světelnou kolekci nazvanou podle zakladatele firmy doplňují dva menší lustry s leptaným dekorem tzv. oroplastikou. „První světelná instalace ukazuje, co všechno v naší sklárně umíme. Při navrhování jsem použil zlacený ráfek podle Lea Mosera z roku 1930 a taky klasický moserovský brus. Je to prostě Rolls-Royce mezi lustry,“ chlubí se designér firmy, který pro sklárnu během pěti let vytvořil i deset kusů stolních lamp různých velikostí, barev a tvarů.

Ty se v Moseru vyráběly do roku 1915, poté byla výroba přerušena a o sto let později ji sklárna zase obnovila. Na pařížské výstavě byly představeny dvě nové lampy. Decentní modrá Julia, jež nese název podle druhé manželky zakladatele Ludwiga Mosera, a secesní lampa Emily, která tvarem odpovídá té původní ze zákresové knihy Moser, přičemž rostlinný motiv kosatců navrhl a vyryl mistr rytec Milan Holubek.

3400_3402_3402_3401_Julia_collectionKolekce Julia od designéra Body Horáka

Právě posun v oblasti interiérového designu a svítidel bude určovat budoucnost nejstarší české sklárny, která by měla být v budoucnu konkurencí dalším českým velikánům v oblasti osvětlení.

Inspiraci k vytvoření nové kolekce podle starých návrhů hledal Jabůrek v archivech a zákresových knihách. „Občas na mne padla deprese, protože jsem se přistihl, že vymýšlím něco, co už někdo předtím vymyslel třeba v nápojovém sklu,“ říká šéf kreativního oddělení. „Tu historickou patinu jsem z rukou nemohl smýt ještě hodně dlouho,“ dodá a zadívá se na své ruce, bez kterých by nevznikla žádná z věcí kolem.

_MG_4493-11

Na Maison & Objet se česká sklárna prezentuje už od roku 2003 a za tu dobu tu sklárna nasbírala spoustu kontaktů. O tom taky tento veletrh je. Nejvíce sběratelů moderního umění má Moser v Evropě a USA. Klasická díla – rytiny, výrazně dekorované sklo, jsou zase vyhledávána klienty z Asie a Blízkého Východu. Nápojové sklo Moser najdete třeba v Buckinghamském paláci, na českých velvyslanectvích i Pražském hradě. 

S počtem zákazníků firma se čtyřistamilionovým obratem problém nemá. Movitých zájemců je mnoho. To, s čím se už dlouhodobě potýká, je nedostatek kvalifikované pracovní síly a tudíž i neschopnost pokrýt veškeré zakázky. „Moser je spíš takový ateliér. Nejsme schopni toho umění vyprodukovat tolik a spousta kusů jsou limitované série,“ vysvětluje Jabůrek, jenž už osm let vede tým brusičů, rytců a výtvarníků.

_20170122_085631 (1)

Nové posily proto hledá už na středních odborných školách a učilištích. V roce 2011 vyhlásila firma poprvé soutěž pro mladé talenty Cenu Ludwiga Mosera, která podporuje tvorbu mladých sklářských výtvarníků. Vítězné návrhy se ve sklárně za účasti studentů realizují a představují na mezinárodních přehlídkách designu a v případě, že má některý z těchto talentovaných lidí zájem o práci ve společnosti, tak ji většinou i získá.

Čtěte také: Klenot v poušti za miliardy. Palazzo Versace se chlubí českým sklem

Příběh nejznámější české sklárny začal v roce 1857. Tehdy založil čtyřiadvacetiletý Ludwig Moser v Karlových Varech ryteckou dílnu a prodejní galerii. O šestnáct let později se ryté sklo Moser poprvé prezentovalo na Světové výstavě ve Vídni, kde bylo oceněno Medailí za zásluhy, a úspěch firma sklidila i na Světové výstavě v Paříži v roce 1900, kde zakladatel sklárny představil secesní vázu s hluboce rytými rostlinnými motivy. Dnes tato historie znovu ožívá na Maison & Objet.

Tady a teď se rýsuje nová moderní etapa moserovského stylu, který zasahuje do všech oblastí interiéru, přičemž si zachovává svoji image luxusního skla pro movité klienty i šlechtu.

Čtěte také