Vypadá to, že Praha dostane další spojení s nejvytíženějším letištěm světa. Společnost Emirates by podle zjištění Forbesu měla příští rok do české metropole přidat druhý spoj na trase do Dubaje.

„Děláme vše pro to, aby do Prahy létala dvě letadla denně, protože současná kapacita nestačí,“ potvrzuje Bořivoj Trejbal, šéf české pobočky Emirates. „Doufám, že to během příštího roku budeme moct oficiálně oznámit.“

Čtěte také: Graf týdne: Je lepší investovat do Ferrari, Mercesedu, nebo jiného luxusu?

Podle Trejbala se jedné z nejluxusnějších aerolinek světa v Česku daří velmi dobře. „V rámci Evropy patříme k těm nejúspěšnějším trhům. Podařilo se nám české zákazníky přesvědčit, že nejsme nedostupný luxus,“ říká s odkazem na firemní metriku, která porovnává náklady a výnosy na lety do dané země.

Kapacita letu do Dubaje se neustále zvyšovala: od Airbusu A330 přes Boeing 777, větší Boeing 777 až po současný dvoupatrový letoun A380.

I ten však bývá poměrně často vyprodán, jelikož Dubaj pro Čechy slouží jako klíčová přestupní stanice pro cesty do Asie, Afriky i Austrálie a Praha je naopak pro zahraniční turisty atraktivní destinací.

Podle Trejbala by zavedení nového spoje (obsluhoval by ho Boeing 777 a z Prahy by vylétal večer) záleželo na tom, jakou Praha dostane v centrále prioritu a jestli budou mít Emirates dost členů palubní posádky i pilotů.

Trejbal zmiňuje, že linka do Prahy bývá na firemních konferencích jmenována jako příklad, jak lze i na relativně malém trhu uspět s velkým letadlem, kteréz nabízí desítky míst v byznysové třídě a 14 míst v první třídě. A tam už to není žádná láce – průměrná cena zpáteční letenky do Dubaje v prosinci vyjde na 120 tisíc korun.

Palubní salonek – ilustrační foto.

Vyšší cena má svůj důvod, první třída totiž nabízí luxus pro cestující z ekonomické třídy téměř nepředstavitelný. Pasažéři mají ve first class vlastní kabinku, kde se křeslo může změnit na postel, mají k dispozici dvě koupelny s vytápěnou podlahou a sprchou. Servírují tu třeba íránský kaviár a jídlo si můžete dát, kdy chcete vy, ne kdy ho roznášejí letušky.

Každý má samozřejmě minibar a nalévají tu prvotřídní alkohol: šampaňské Dom Pérignon z roku 2004, Hennessy Paradis či Chateauneuf-du-Pape. Mimochodem, Emirates si zakládají na široké nabídce vín: aerolinka má vlastní sklepy v Burgundsku, pro které vykupuje celé sklizně.

Letecké společnosti jako Etihad, Singapore Airlines či Swiss nabízejí ve svých prvních třídách mimořádný luxus a Emirates nedávno v přetahované o ty nejmovitější zákazníky vytáhly trumf. Ve spolupráci s Mercedes-Benz představily nový design first class, který nabízí první uzavíratelné kabiny s dveřmi od podlahy ke stropu.

Vybavení první třídy – ilustrační foto.

V uspořádání letounu Boeing 777—300 každá z nich zabírá 3,7 metru čtverečního, takže počet kabinek první třídy klesl z osmi na šest. Je tu pár vychytávek, které stojí za to: všichni cestující mají okénko (jen ti v prostřední řadě ho mají virtuální – přenáší se tam obraz z kamery umístěné na trupu letadla) a dalekohled. V kabině je také 32palcová HD televize a cestující si zde mohou navolit teplotu i osvětlení podle vlastní nálady. Samozřejmostí je i pyžamo a peřina.

Trejbal změnu popisuje tak, že se design a vnímání prostoru přiblížily evropskému vkusu. „Ubylo zlata, přibylo prošívání,“ nabízí zjednodušený pohled na redesign, který na začátku prosince poprvé zakusili bohatí cestující na trasách z Dubaje do Bruselu a Ženevy. Kdy se inovovaná první třída dostane i do Prahy? Na to si podle Trejbala budeme muset ještě nějakou dobu počkat.

V únoru a březnu příštího roku to určitě ještě nebude. Tyto měsíce totiž bude do Prahy létat letoun Emirates v konfiguraci jen s ekonomickou a byznys třídou, celkem pro 615 cestujících. Aerolinka tak vychází vstříc poptávce, která v této době přichází od cestovních kanceláří či cestujících do Vietnamu, kteří se vydávají slavit tamní svátek Tet.

„Poptávka po našich letech do Dubaje je obrovská,“ říká Trejbal, ale do konkrétních čísel se mu moc nechce. Zmíní jen, že loňský srpen byl prakticky zcela vyprodaný a velký zájem panuje po celý rok – v zimě spoj vytěžují zejména Češi letící za teplem, v létě zase cizinci směřující do české metropole.

Dubaj je pro Čechy nejen přestupním uzlem, ale i cílovou destinací. Svou troškou tak přispívají k tomu, že se z Dubaje stalo jedno z pěti nejnavštěvovanějších měst světa.  Loni sem zavítalo 15 milionů lidí – přitom v roce 2010, kdy pražská linka Emirates začínala, to bylo jen 7 milionů. A do roku 2020 mají v Dubaji za cíl překonat metu 20 milionů turistů.

Dubajské letiště loni obsloužilo 83,6 milionu cestujících, což z něj dělá nejrušnější letiště na světě co do počtu mezinárodních pasažérů. Emirates k tomu přispívají jako největší světová aerolinka na dlouhých mezinárodních trasách a majitel největší flotily obřích letadel A380 a Boeing 777.