Jedenáctiletá Juju Noda je závodnickou raritou. Zázrakem. Je to první školačka, která se prohání seriálem formule 4 a láme při tom rekordy. A taky je nejmladším závodníkem v Japonsku, který podepsal profesionální smlouvu se sponzorem. Juju má ale jeden problém – nesmí závodit v oficiálních závodech, dokud jí nebude šestnáct.

Místní automobiloví komentátoři její talent nazývají výjimečným, a už dokonce zaznělo, že „takový génius se zjeví jednou za generaci“. Její cíl? Přece usednout do formule 1. „Chci vyhrát závod F1,“ vyhlašuje odhodlaně a bez zaváhání a přitom připomene to nejpodstatnější: „Chci být první ženou, která to dokáže.“

A zatím se zdá, že by se to, velikosti toho snu navzdory, mohlo stát. Za zády totiž mladé závodnici stojí její táta a současně největší fanoušek Hideki Noda, bývalý pilot F1 a seriálu IndyCar. Ten poskytuje know-how. A taky japonský sponzor MikiHouse, výrobce dětského oblečení. Ten má zase peníze.

Juju svoje nadání potvrdila nedávno na Okayama International Circuit, kde zajela rekordní kolo v kategorii do 17 let. A o bezmála sekundu tak srazila dosavadní maximum.

2

Takže jaké je tajemství úspěchu? Její otec říká, že je to hvězdná žákyně jeho Noda Racing Academy a že věnuje dost času na rozvoj jejího potenciálu. „Nechávám ji nakouknout do zákoutí motoristického závodění, ale ona sama má v sobě tolik syrového a přírodního talentu,“ říká Hideki Noda. „A nebojím se říct, že ho má víc než já.“

Juju má jakousi vnitřní schopnost cítit limity vozu a třeba i to, jak dobře drží pneumatiky na asfaltu. Což je něco, co se prý nedá naučit. „Prostě se s tím narodila,“ tvrdí otec. „Když cítí, že je na hraně, prostě ubere, ale pořád zůstane soustředěná, současně uvolněná a hlavně – rychlá.“

Čtěte také: Je mu šestnáct a už vydělal milion dolarů. Na teniskách pro celebrity

Od tří let jezdila v motokárách a vyhrála takřka každý závod, do kterého se přihlásila. A když jí nabídli sedačku v F4, nezaváhala. Teď na konci cílové rovinky na okruhu Okajama brzdí z rychlosti 240 kilometrů v hodině, točí volantem do šikany a nedokáže při tom udržet hlavu. Na její ani ne 30kilové tělo působí obrovské přetížením 4G, tedy čtyřnásobek její váhy.

V nedávném neoficiálním závodě formule 4 sedmnáctiletých porazila dva starší teenagery, ale to vše je prý jen začátek; cílem jejího otce totiž je do konce tohoto roku dostat Juju do kokpitu rychlejší F3. Ale to logicky bude potřebovat vyšší level tréninků, protože dosud vlastně neposilovala a posun o kategorii výš, a tedy i do vyšších rychlostí by v současné kondici nezvládla.

3

Ona ale makat chce, protože ji motivuje ještě jedna věc – úctyhodná kariéra 18letého Kanaďana Lanceho Strolla, který ve formuli 1 závodí za stáj Williams a který se letos při Velké ceně Ázerbájdžánu stal nejmladším pilotem na pódiu. Taky začínal v motokárách, pak vyhrál šampionát F4 i F3 a nakonec získal sedačku v první formulové lize. To je ta cesta, po které by Juju ráda vykročila.

Do té doby chce trénovat ve formuli 3, a až to půjde, vyrazit za moře, kde už smějí závodit i šestnáctiletí. V Japonsku je to totiž možné teprve v 18 letech. Pak bude usilovat o superlicenci, která ji bude opravňovat ke startu ve formuli 1. Tedy pokud tam najde pro sebe místo, protože fronta je dlouhá a talent a odhodlání jsou jen prvním předpokladem.

Z pěti žen, co závod F1 absolvovaly, jen Lella Lombardi v polovině 70. let získala v šampionátu body. Ale to mladé kometě z východu není dost, ona nechce být jen první Japonkou na startu, ona chce být první vítězkou. Ta cesta bude dlouhá a nejistá, ale i její otec tvrdí: „Ani když prohraješ, nesmíš se vzdát.“

A to je teď životní motto malé závodnice s velkým cílem.