Ulice plné autonomních vozítek kličkujících na chodníku mezi chodci, nad jejichž hlavami se vznášejí desítky dronů. Budoucnost, jak jsme si vykreslovali hlavně ve sci-fi filmech, už není vzdálená desetiletí. Naopak, je hned za rohem.

Po online službě prodeje a rozvozu potravin a zboží pro domácnost Rohlik.cz, která v září představila svůj záměr od příštího roku rozvážet produkty i pomocí autonomních vozítek-robotů od estonského startupu Starship Technologies, se do nejmodernějších způsobů doručování vrhá i další česká firma – Mall.cz.

Čtěte také: V Brně „útočí“ drony. Kiwi.com s nimi loví chytré lidi

Jeden z největších tuzemských e-shopů totiž tento týden (přesný termín a čas bude ještě upřesněn) jako první v Česku otestuje doručování zboží pomocí dronů. Na demonstrativní zahájení chystá přímý přenos přímo ze svého skladu v Jirnech nedaleko od Prahy, který bude živě přenášen na facebookovém profilu Mallu.

„Možnost doručení zásilky dronem by byla přínosem nejen pro zákazníka, ale šlo by o další posun pro celý obor e-commerce. Věřím, že vše proběhne hladce a ostrý test potvrdí, že podobné služby máme na dosah,“ říká Jakub Havrlant, CEO Mall Group, pod kterou spadá i Mall.cz.

Zatím tedy jde jen o jednorázovou akci. Pohyb dronů ve vzdušném prostoru je totiž v Česku, ale i v celé Evropské unii, silně regulován. Podle tuzemské zákonné normy si provozovatel dronu musí obstarat povolení k letu a ten poté musí splňovat dva předpoklady: nesmí probíhat nad zastavěným územím a operátor dronu (ten, kdo jej dálkově ovládá) s ním musí udržovat neustálý vizuální kontakt. Testovací doručení Mallu bude probíhat pod dohledem Úřadu pro civilní letectví.

1

Mall chce svou show zejména ukázat, že doručovat zboží pomocí dronů opravdu jde (samozřejmě dnes stále jde o menší a lehčí produkty typu holícího strojku) a otevřít diskuzi nad uvolněním současné regulace, která by otevřela cestu pro komerční využití dronů. Změnu legislativy by totiž brzy měla projednávat Evropská komise a Mall chce být na případné uvolnění podmínek stoprocentně připraven.

„Jde to ruku v ruce s tím, že Mall nevidíme jako obchod, ale jako službu a inovátora, který zkouší nové věci,“ dodává Havrlant.

Tuzemský e-shop tak svým snažením následuje vzory v podobě amerického Amazonu, německého DHL nebo japonské společnosti Rakuten, která patří dle žebříčku Forbes patří do první dvacítky nejinovativnějších firem svět. Ty všechny v posledních letech s drony koketují.

S přispěním redaktora Forbesu Michaela Mareše