Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
uvod

Česká kosmetika Manufaktura slaví 25 let. V plánu je franšíza a nové vůně

Pošli to dál

Začalo to jako lovestory přesně před pětadvaceti lety a dnes je z Manufaktury podnikatele Karla Němečka úspěšná značka s půlmiliardovým obratem a 50 obchody v Česku a na Slovensku. V tuzemsku patří mezi lídry v prodeji české kosmetiky a taky se chlubí mezinárodním certifikátem Human Cosmetics Standard, potvrzujícím, že výrobky nejsou testované na zvířatech.

„Jsme pravidelně atakováni našimi zákazníky z Dálného východu, jestli bychom s nimi nechtěli navázat spolupráci. Mezi nimi jsou i zájemci z Číny, kde je ale podmínkou vstupu na trh testování na zvířatech, které my nechceme, proto musíme tyto nabídky odmítat. I když přiznávám, že některé země jsou pro nás výzvou,“ říká Němeček, který během šesti let vybudoval osmatřicet nových značkových prodejen s kosmetikou a koupelnovými doplňky (Manufaktura Vaše domácí lázně) a řemeslnými výrobky a dřevěnými hračkami (Manufaktura Original Czech Tradition), se kterými se můžete setkat v historickém centru Prahy a na Letišti Václava Havla.

mmm

Vstup na zahraniční trhy by sice mohl přinést Českému národnímu podniku, do kterého obchody Manufaktura patří, větší zisky, ale zároveň by se změnila struktura společnosti. „Obávám se, že pokud bychom chtěli znásobit své odbytiště, pak by se vytratilo to nejdůležitější – pohodová rodinná atmosféra, která panuje uvnitř naší společnosti,“ popisuje zakladatel firmy, která se aktuálně zaměřila na franšízový prodej. Konkrétně ve čtyřech obchodech na Moravě a Slovensku, a pokud bude projekt úspěšný, je možné, že se ho Němeček pokusí dostat i do zahraničí.

Nic z toho by tu ale nebylo, kdyby se tenkrát v roce 1991 nerozhodla přítelkyně Karla Němečka odjet na zkušenou do zahraničí. „To by znamenalo, že by byla dlouho mimo domov, což se mi nelíbilo. Musel jsem rychle něco vymyslet, aby tu chtěla zůstat. A protože v Praze, tenkrát čerstvě otevřené cizincům z celého světa, chybělo místo, kde by se dal sehnat typicky český suvenýr, rozhodl jsem se, že začnu právě tady,“ popisuje s úsměvem na tváři začátky Manufaktury její zakladatel, kterému tenkrát v podnikání vypomohl překvapivě pražský arcibiskup Dominik Duka, když mu nabídl k pronájmu prostory bývalé prádelny dominikánského kláštera v Praze.

„Napadlo mě, že bych tam mohl začít prodávat to nejlepší z hračkářské a řemeslné tradice naší země. Proto jsem se rozjel na český a moravský venkov a nakoupil od tamějších řemeslníků vše možné – od tradičních panenek z šustí, ručně malovaných kraslic až po dřevěné hračky,“ vzpomíná na začátky podnikání Němeček, který se zprvu věnoval projektování a přítelkyně zase prodeji a po večerech společně jezdili dokupovat na Moravu zboží od řemeslníků a po starých půdách hledat dekorace do obchodů.

m

Ostatně historizující dekorace jsou součástí jejich prodejen dodnes, jen láska mezitím vyhasla, ale určitě ne ta k firmě a jejím zaměstnancům. Karel Němeček, který sám vystudoval architekturu, se kromě rozvoje obchodní sítě doteď podílí na produktovém a interiérovém designu, na kterém si zakládá. Chce, aby bylo centrum Prahy vkusnější, a dokonce vítá i kvalitní konkurenci, třeba nový obchod Lípa, aniž by se bál, že přijde o své zákazníky, kteří jsou z 80 procent turisté.

Když vstoupíte do jejich obchodů, připadáte si, jako byste se vrátili zpět v čase, do doby našich babiček, kdy se ještě k řemeslu přistupovalo poctivě a s láskou. „Už během pár dní jsme zjistili, že tradiční české výrobky prezentující naši kulturu jsou pro turisty mimořádně atraktivní,“ říká majitel společnosti, kterému se podařilo sdružit přes 250 drobných řemeslníků a zaměstnat 175 lidí.

Myšlenka obohatit sortiment o vlastní kosmetiku se zrodila v hlavním skladu Manufaktury, který se nacházel v prostorách bývalé prvorepublikové Kadlecovy mýdlárny v Libni. Právě tady se zrodil nápad oprášit dávnou výrobu čerstvých glycerinových mýdel a díky jejich prodejnímu úspěchu byla tato nabídka postupně rozšiřována o další kosmetické výrobky inspirované českou historií a přírodou.

mm

Barbora Čechová, kreativní ředitelka firmy, vyhledává do kosmetiky pouze takové ingredience, které jsou součástí naší kultury. Třeba pivo, z něhož se vyrábí prodejní bestseller – pivní šampon nebo karlovarská vřídelní sůl. „Ve Varech jsem strávila 20 let svého života a kolem horkých pramenů jsem chodila dennodenně. Okolo lázeňství se točil celý život v naší rodině a téma lázeňství jsem si zvolila i pro svou bakalářskou práci. A tyto zkušenosti teď předávám dál, Manufaktuře,“ říká Čechová, která se při vymýšlení nových produktů inspiruje především během výletů přírodou či ve své rodině.

„Díky narození synovce vznikla třeba dětská řada a malý Kryštůfek se pak mimochodem stal její tváří,“ popisuje a dodá, že dalším popudem byly vzpomínky na dětství – pečení perníčků a vanilkových rohlíčků, které ovoněly poslední zimní limitované edice nebo prázdniny u babičky na zahradě plné ovoce.

Bára Č - chmelnice

Barbora Čechová – kreativní ředitelka Manufaktury

Do kosmetických produktů se také promítá vůně českých sadů – růže, sedmikrásky, meruňky nebo jablek se skořicí, jejichž výtažky jsou využity v řadě produktů. „Ale ptáme se také našich zákazníků, jaké vůně by se jim líbily, a taky se jezdíme inspirovat do zahraničí na semináře a veletrhy,“ říká Barbora Čechová, která ve firmě pracuje už několik let. Začínala jako prodejní asistentka a teď rozhoduje o tom, co se bude v obchodech prodávat.

Za dobu pětadvaceti let Manufaktura obsloužila přes deset milionů zákazníků a podle Karla Němečka chce být i nadále „o krok napřed“ před konkurencí. Její produkty obsahují zhruba 97–99,5 procenta přírodních látek a na trh byly uvedeny také extra šetrné řady bez sulfátů, alergenů a barviv. To ostatně ilustruje trend, kam se chce značka ubírat – být šetrná k životnímu prostředí, a navíc stoprocentně z Čech.

Čtěte také