Aktuální vydání magazínu Forbes

Vytuněný McLaren a jeho příběh upletený z uhlíkových nití

Pošli to dál

Odpočívá přede mnou, oděn do uhlíkového vlákna. Lehký a přitom tuhý materiál je spletený do důmyslného vzoru a těsně obepíná jeho muskulaturní tělo. Vzorek je dokonalý, v každém švu dokonale padnoucí. Jako oblek ze Savile Row.

Jen 25 kusů tohoto McLarenu 675T Carbon Series LT vyjelo z výrobní linky divize zakázkové výroby McLaren Special Operations a i poslední z nich už má svého majitele. Ale to je tak vše, co automobilka prozradila. Kdo? Odkud? Prodán byl anonymnímu kupci za nezveřejněnou cenu a jisté je snad jedině to, že z Británie poputuje daleko.

mc3

Exkluzivní žihadlo je inspirováno modelem P1, ale obsahuje o více než 40 procent karbonu uhlíkových vláken než 675LT Spider, z nějž vychází. „Pokud by tento vůz byl natřen třeba oranžovou,“ říká James Banks, „nemělo by to vůbec takový efekt. Uhlíkové vlákno v tomto případě vyjadřuje, o čem tohle auto je,“ dodává šéf divize MSO.

Jinými slovy – uhlíkový zevnějšek zdůrazňuje nízkou hmotnost a vysoký výkon, což jsou hodnoty vycházející přímo ze srdce značky McLaren Automotive.

Čtěte také: Lamborghini, Ferrari, Porsche, BMW a McLaren. Vyzkoušel jsem a přidal pro vás pár tipů

Výroba uhlíkového potahu vyžaduje velmi specifické schopnosti pracovníků a stojí hodně člověkohodin – právě proto jsou karbonové vozy vyráběny v malých sériích a prodávány tak draho. „Všechno to je ruční výroba,“ pokračuje Banks. „Složitá a velmi pomalá práce.“

mc1

Pro McLaren jsou nízká hmotnost a vysoký výkon synonymem značky. „A design tohoto vozu je o vizuálním vyjádření tohoto konceptu,“ říká materiálová senior designérka Jo Lewis. „Každý materiál si musí své místo v našich výrobcích zasloužit. Je to o designové věrnosti – podoba a pocit z materiálu musí odpovídat účelu,“ zdůrazňuje.

„Pracovat s uhlíkem je funkční umění,“ tvrdí Lewis. „Může být agresivní, zaměřený na výkon, reprezentovat vnímání kvality, upřímnost. Dá se s ním dělat skoro cokoliv, vytvářet komplexní a zaoblené tvary.“

Čtěte také: S auty kolem světa. Teď mladý Čech maluje budoucnost Aston Martin

Pak vytáhne ze svého portfolia dokonale upletený vzorek uhlíkové tkaniny a varuje: „Nefotit, toto je přísně tajný materiál.“ Připravuje se pro interiér očekávaného modelu Ultimate hyper-GT, hybridního trojsedadlového vozu inspirovaného McLaren F1, a nabízen bude v roce 2019.

mc4

„Jedná se o vysoce specializované zakázkové kusy a MSO jich vyrobí pouze 106. Vzor tkaniny může být přizpůsoben tak, aby odpovídal zákazníkovým oblíbeným oblekům, a McLaren vám k němu nabídne také k danému vzoru padnoucí zavazadla. Ale bude po tomto vrcholném produktu vůbec poptávka?

Banks si je jistý, že jakmile bude hyper-GT uvedeno na trh, zvýší se počet zákazníků, kteří si budou chtít uhlíkový vzor na autě navrhnout podle sebe.

Protože vnímání luxusu se postupně posouvá od prosté ceny věci k její jedinečnosti, vzácnosti, originalitě, řemeslné dokonalosti a příběhu. Právě vyprávění příběhu karbonu je teď pro McLaren to hlavní. „Karbon je vpleten do naší DNA,“ myslí si Lewis.

Čtěte také