Aktuální vydání magazínu Forbes

Městský teréňák Kamiq a kupé Kodiaqu. Škoda odhalila, čím chce dobýt Čínu

Pošli to dál

Ve Francii připadá na 1000 obyvatel zhruba 500 aut, v USA 790. V Číně to je 112, ve velkých městech jako Peking nebo Šanghaj průměr vyskočí na dvě stovky. Číňané tedy mají ještě co dohánět a mladoboleslavská Škoda chce být u toho. V Pekingu, v zahradách české ambasády, proto představila nové malé SUV pojmenované Kamiq.

Čtěte také: Auta vyrábí i půjčuje. Škoda Auto posiluje svou službu na sdílení vozů

„Je to součást naší SUV ofenzivy,“ vysvětluje člen představenstva největší české automobilky Alain Favey. „Ještě do konce roku tu představíme kupé verzi modelu Kodiaq, ta bude také jen pro Čínu,“ říká manažer, který ve Škodě Auto zodpovídá za marketing a prodeje.

Včetně Karoqu a klasické verze Kodiaqu bude mít mladoboleslavská SUV rodina v Číně čtyři členy a s nimi chce Škoda na největším světovém trhu do dvou let prodávat 600 tisíc vozů ročně (loni to bylo 325 tisíc). Podíl SUV má být na tomto čísle téměř dvoutřetinový. „Zájem o SUV roste všude ve světě, ale dynamika v Číně je největší. Tady tvoří až polovinu trhu,“ zdůrazňuje Favey.

Nový model SUV od Škody Auto s názvem Kamiq.

Jeho kolega Ralf Hanschen, prezident Škody China, by chtěl, aby si původem česká značka získala na čínském trhu více než dvouprocentní podíl, v roce 2017 byla na zhruba 1,4 procenta: „Většina našich zákazníků jsou mladí lidé, kteří nikdy předtím neměli auto.“

To ostatně vysvětluje, proč reklamní klip ke Kamiqu při jeho premiéře doprovázelo hudební vystoupení univerzitních studentů a video připomínalo ze všeho nejvíc klip z MTV.

Kamiq, jehož jméno je podobně jako u modelu Karoq odvozené z názvu ostrova poblíž severoamerického pobřeží, se v Evropě určitě neobjeví, i kdyby jej v Asii potkal mimořádný úspěch. Favey přiznává proč: „Je postavený na starší podvozkové platformě, takže by v EU nebyl konkurenceschopný.“

Kodiaq GT, jak by se kupé od největšího SUV mohlo jmenovat, bude mít premiéru na sklonku roku. A důvody, proč nejspíš zůstane jen v Číně, jsou jiné než u Kamiqu. „Tam je to otázka kapacit,“ krčí rameny šéf komunikace Škodovky Jens Kateman a upřesňuje, že na rozdíl od evropských zákazníků, kteří na své nové vozy Superb či Kodiaq čekají až půl roku, takový problém automobilka v Číně nemá. „Kapacity tu máme dobré,“ přidává se Favey.

Škoda má velké plány nejen na čínském trhu, který je pro ni už nyní nejdůležitější (prodá se tu každá čtvrtá škodovka). Do roku 2025 chce uvést 19 nových vozů a zároveň by měla nabízet 10 elektrických modelů. První e-škodou bude na konci roku 2019 Citigo, to se ovšem v Číně neobjeví.

Všechna auta, která Škoda v Číně prodá, se v zemi i vyrobí, firma tam má pět továren, které provozuje skupina Volkswagen ve spolupráci s čínským partnerem. Povinnost, že západní automobilky musí mít pro čínskou výrobu i čínského spolumajitele, ale do roku 2020 pomine, nedávno to oznámil čínský prezident Si Ťin-pching.

Pro Škodu se však podle Faveyho nebude nic měnit, i nadále bude spolupracovat s čínskou společností SAIC: „Není důvod na tom nic předělávat. Partnerství funguje, jsme spokojení.“

Čtěte také