Aktuální vydání magazínu Forbes

Nebát se a skočit. Designéři radí, jak bez zkušeností rozjet byznys

Pošli to dál

Kryštof Kříž a Anvita Jain se potkali před  lety, když spolu studovali v Británii design. Říkají, že jsou trpěliví a že si stojí za tím, co opravdu chtějí.

To si mimo jiné vyzkoušeli nejen v podnikání, ale také v jejich vlastním vztahu, když museli překonat obtíže s Anvitinou konzervativní indickou rodinou a vztahem na dálku.

Čtěte také: Z korporace do neziskovky. Jak bývalý manažer vrací život do zapomenuté vsi

Designéři bez jakékoli praxe v podnikání a bez bližší znalosti pražského prostředí, ve kterém chtěli podnikat, si tak před třemi lety založili vlastní značku Jain & Kříž a zároveň otevřeli obchod a studio v pražských Dejvicích.

Všechny jejich výrobky od šatů až po koberce jsou podle jejich návrhů ručně vyráběny v Džajpuru, Kašmíru nebo v Česku a vyrábějí je takoví řemeslníci jako Kamal Meenakar, který pochází z rodiny řemeslníků, jež pracovala například pro značku Cartier.

A co se jako designéři-podnikatelé za tu dobu naučili?

1. Jestli něco chcete, skočte do toho rovnýma nohama

Možná bylo výhodou, že jsme dopředu nevěděli, kolik administrativy, poplatků a nákladů je s podnikáním spojeno. Máme totiž pocit, že když dopředu příliš zvažujete, co všechno podnikání obnáší, může vás to dost dobře odradit.

Proto do toho skočte rovnýma nohama a učte se v procesu, i z vlastních chyb. To je pro vývoj jakéhokoli podnikání nebo výrobku důležité.

Obchod a studio Jain & Kříž

2. Nechte si poradit od známých

Své výrobce nacházíme zejména na doporučení, ale také náhodně, přes kontakty na Facebooku. Anvita studovala módu v Dillí a hodně nám pomáhali její spolužáci, kteří dobře znali etablované firmy a řemeslníky.

Když jsme v některé dílně řekli, že jsme začínající obchod v Praze, někdy se s námi vůbec nebavili, protože naše odběry byly tak malé, že je ani nezajímaly.

Nakonec se nám ale na doporučení podařilo najít výrobce, který se s námi začal vážně bavit a nějakým způsobem v nás vložil důvěru, že se budeme vracet. Dnes se už lépe dohodneme i s dalšími firmami.

3. Jděte sami do výrobních dílen

V Indii se často stává, že obchodníci nakupují od prostředníka, a vy tak nemáte možnost nahlédnout do pozadí výroby.

Naštěstí jsme se dostali do skladu, kde byly stovky vzorů, látek, hotových přehozů, dek nebo povlečení. Tři dny jsme pak do tohoto skladu jezdili a na jednu stranu házeli věci, které se nám líbí.

Nad skladem je navíc ještě šicí a tiskařská dílna, kde spolu s řemeslníky často tiskneme a vyměňujeme si s nimi názory a nápady.

Ruční výroba v Indii podle návrhů Anvity a Kryštofa

4. Odlište kvalitní výrobek od toho nekvalitního

Od Džajpuru se možná očekává jen indická estetika, je to ale město, kde vznikají designy světově proslulých módních i interiérových návrhářů.

Můžete tady narazit na kolegy ze Skandinávie, Nizozemska, Francie, USA, Japonska nebo Austrálie. A co se týká výrobků, vždy je nutné důkladně vybírat.

Dá se totiž postavit krásný obchod z kvalitních výrobků, ale i levný bazar z nekvalitních cetek.

5. Nejprve dovážejte a otevřete si tím dveře k výrobě vlastních výrobků

I když je kurátorství krásná práce, od počátku bylo naším cílem dělat vlastní tvorbu. S továrnou, která byla zpočátku pouze naším hlavním dodavatelem výrobků, jsme se postupně domluvili na výrobě našich vlastních vzorů.

O rok později už tiskli naše první návrhy, a my se tak mohli dostat ke zkušeným mistrům svého řemesla. I teď jsme dva měsíce v Indii, pracujeme na výrobě nových tisků přímo v tiskárně na látky a připravujeme také novou řadu nábytku.

6. Do zahraničí díky veletrhům Maison et Objet

Naším cílem bylo od počátku pracovat a prodávat jak v Evropě, tak v Indii. V Praze prodáváme své zboží už ve třech obchodech a díky účasti na veletrhu Maison et Objet v Paříži jsme získali první odběratele z Francie a Belgie.

Účast na těchto veletrzích je ale důležitá i proto, že se naučíte jednat a odpovídat na otázky velkých obchodních partnerů a umíte je přesvědčit o své schopnosti dodat kvalitní věci ve stanovené lhůtě.

A taky si například udržet kamennou tvář, když nákupčí z Koreje poptává tisíce metrů látky pro obchodní domy v Soulu. (smích)

Čtěte také