Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
02_KLARA_SUMOVA_PORTRET_f_Kristina_Hrabetova

Křehký Mikulov s křehkou designérkou, která se inspiruje lesem a květinami

Pošli to dál

Je tu nádherně. Sluneční paprsky dopadají na zelenající se vinice, křížovou cestu, Svatý kopeček a vy se nemůžete vynadívat na barokní zámek na skalnatém kopci uprostřed města. Mikulov má prostě styl. A obzvlášť teď, kdy je v zámeckých komnatách k vidění to nejlepší ze současného umění pod pokličkou festivalu Křehký Mikulov. A když se budete dívat pozorně, tak objevíte i vázy Naše květena od designérky Kláry Šumové.

„Je jich sedm a každá pro jinou květinu. Navrhla jsem speciální vázy pro pivoňky a růže, tulipány a frézie, luční kvítí, jabloň a slunečnice, fialky a japonskou ikebanu,“ popisuje svůj výrobek talentovaná designérka původem z České Lípy.

f1ebf9d304bd0a0454f51e30d971544f

Procestovala skoro celý svět, vystudovala VŠUP, vyhrála Objev roku Czech Grand Design, její lampa Láska je součástí kolekce londýnské galerie Mint a stolek El Dorado se zase objevil ve Wallpaperu. Velký úspěch, který by spousta českých umělců neunesla, ale Klára Šumová je jiná. Stále skromná, usměvavá a nepřestává snít.

„Nelíbí se mi, když se s přírodou nezachází šetrně, proto nyní pracuji na nádobách pro domácí kosmetiku Daily Volumes, kterými chci zahltit celý svět,“ začne se smát, protože většinou takhle ambiciózně nemluví. Když jde ale o přírodu a o plýtvání, tak se prý nezná. Stejně jako teď, když mi v kavárně na mikulovském náměstí vypráví o svých plánech a také tvorbě pro festival Křehký Mikulov.

02_KREHKY_MIKULOV_2016_f_Kristina_Hrabetova

Pro galerii Křehký už v minulosti vytvořila dřevěný Snídaňový stolek se skleněnou intarzií, vázy Vědro a zmiňovanou kolekci Naše květena. Ta se pohybuje v cenovém rozpětí od jednoho do pěti tisíc korun, přičemž váz se každý měsíc vyrobí okolo 20 kusů.

Festival založili před šesti lety Jana Zielinski s Jiřím Mackem s cílem navázat na dlouhou tradici české uměleckoprůmyslové výroby a taky podpořit české nadějné designéry, jejichž kolekce prodávají ve vybraných galeriích, výstavách a obchodě Křehký v Praze. „Uživit se jako designér stojí hodně energie. Nestačí být dobrý, musíte být i vidět. A proto jsem ráda, že jsem součástí této art designové iniciativy,“ svěřuje se Šumová.

3f4decb6b54522d40d359dc6135445a4

Kromě produktového designu se živí také jako stylistka a interiérová designérka. Už několik let spolupracuje se svým přítelem, grafikem Dirkem Wrightem, s nímž se prezentuje pod značkou Oáza Collection, kterou tři měsíce vystavovala v pražském DOX. „Naším cílem je vytvořit snové prostředí a přinést harmonii do interiéru v kolekci nábytku, textilií a doplňků,“ popisuje svůj nejnovější výtvor.

Ale proto, aby mohla vystavovat v jedné z nejznámějších pražských galerií, musela tvrdě makat. Nepolevit, ani když se učila se složitými designérskými programy nebo když seděla nad projekty, ve které nevěřila. Nikdy to ale nevzdala, naopak, protože všechno to byla dobrá zkušenost.

A že se někdy v životě může proměnit neúspěch v úspěch, si vyzkoušela už při obhajobě své klauzurní práce na VŠUP v Praze. Nesplnila totiž zadání a dostala špatnou známku. „Byla jsem v šoku, když mi pak vedoucí ateliéru Jiří Pelcl volal, že by moji lampu Láska chtěl vystavit. Zřejmě se mu líbila, jen mi to při obhajobě zapomněl říct,“ usměje se designérka. V lampě zaznamenala příběh dřeva, kterého si všiml redaktor online magazínu DesignGuide, a tím to vlastně celé začalo – vystavování v zahraničních galeriích, na českém Designbloku, první ocenění…

Jejím celoživotním motorem je láska k přírodě, ruční práci a řemeslu. A také k jejímu rodnému kraji kolem Máchova jezera, jímž se inspirovala při navrhování laviček z kolekce Osídlená krajina. Je to jedna z jejích vůbec nejvýraznějších prací, za kterou před čtyřmi lety získala cenu Czech Grand Design.

32211e285a1320e97bc2a49a3387c616

A jaké jsou další plány mladé designérky? Třeba vystavování na příštím designovém veletrhu iSaloni. Na ten se ale bude muset nejen pořádně připravit, ale taky i něco našetřit, protože náklady na účast se pohybují od tří tisíc eur. A to je hodně i na jednu z našich nejúspěšnějších designérek.

Foto: Kristina Hrabětová

Čtěte také