Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
Cleerio

Miliony eur na expanzi. Komárek investuje do geoinformačního startupu

Pošli to dál

Sbírali jedno ocenění za druhým, stali se Nejrychleji rostoucí mladou technologickou firmou v Česku podle hodnocení společnosti Deloitte, ale teprve teď má jejich úspěch konkrétní podobu: Do společnosti Cleerio, dříve Geosense, investoval jednotky milionů eur venture kapitálový fond Sprintide Ventures, za kterým stojí skupina KKCG miliardáře Karla Komárka.

Cleerio, tehdy ještě pod původním názvem, znáte už z článku v předloňském zářijovém Forbesu. Firmu založili Ladislav Čapek a Jan Zvoník v roce 2009 jako webovou službu propojující mapy s daty, na které si jen dokážete vzpomenout. Takže vám ukáže, kde končí váš pozemek, kudy vedou inženýrské sítě, nebo kde stojí lampa, která se porouchala a je potřeba ji opravit. „Je to neskutečně populární obor. Skoro každé dva týdny mi volá nějaký investor z USA nebo Británie, jestli nechceme firmu prodat,“ směje se jednačtyřicetiletý Čapek.

Služby Geosense zpočátku využívaly hlavně obce a malá města, která díky nim získala přehled o svém majetku, jenže byznys Čapka a Zvoníka je dnes už někde jinde. Jeho systém využívá třeba Národní park Šumava, Akademie věd nebo americká těžařská společnost Legacy v Severní Dakotě. „Je to globální česká firma, která už něco dokázala, a teď by chtěla dokázat ještě víc. Češi jsou obecně šikovní, ale je tady pár oborů, ve kterých jsou historicky ještě lepší. A právě kartografie je jedním z nich. Nám se na tom líbí jejich odvaha, protože odvážných lidí v českém byznysu zase tolik není,“ vysvětluje investiční ředitel KKCG Michal Tománek.

Čtěte také: Kellner, Babiš, Vítek, Komárek a Tykač. Díky čemu se dostali mezi světové miliardáře?

Fond Sprintide Ventures, za který je Tománek v rámci skupiny zodpovědný, existuje dva roky a zaměřuje se na technologické startupy. V příštích třech letech do nich chce investovat 40-60 milionů eur a už teď podporuje čtveřici firem Geewa, Cloud4com, NejŘemeslníci.cz a právě Cleerio, které bylo zatím posledním startupem, do kterého fond vstoupil.

Dnes má 1400 platících zákazníků, jeho obrat loni meziročně vzrostl ze 14 na 20 milionů korun a roste v Česku i na Slovensku. Tohle všechno je ale pro ambiciózní startup málo – proto teď přichází na řadu expanze do Spojených států, která by měla Cleeriu pomoct do globální špičky. „Spočítali jsme si, že peníze, které dostaneme od KKCG, nám vydrží přibližně dva roky. Asi bychom pak plynule rostli dál, ale pokud máme být světovou jedničkou, asi bude spíš potřeba přitopit pod kotlem, a je možné, že za dva roky budeme pravděpodobně hledat dalšího investora,“ vypráví Čapek.

A pokračuje: „„Přemýšleli jsme, jak být zajímaví pro takového investora. Zákazníci v Česku nikoho nezajímají. Evropa už je lepší, ale hlavně chtějí slyšet, jaké máme zákazníky v Americe. Priorita je dostat se na americký trh. Když se to podaří, všichni si řeknou: Něco na nich asi bude.“

mapa

Webová služba Cleerio propojuje mapy s daty.

Přesně to si nakonec řekl i Komárek, i když jednání o investici KKCG se táhla několik měsíců. Loni dostala Čapkova firma výměnou za pět procent „několik stovek tisíc eur“, letos zkraje roku pak byla dotažena hlavní investice v řádu jednotek milionů eur, která má podíl KKCG navýšit až na 30 procent.

Desítky milionů korun, které Čapek se Zvoníkem získají, mají usnadnit americkou expanzi. „Bez těch peněz by to šlo, ale my se pohybujeme v IT byznysu a tam musí být člověk jednička na trhu, jinak pořád tahá za kratší konec. Před investicí nám třeba jednoho programátora přetáhl Oracle, protože mu nabídl daleko víc než my, což by se teď už nestalo. Tomu je jinak bez investice těžké konkurovat. Druhý důvod je, že pokud chcete dělat byznys v Americe, nejde to bez zázemí. A to jsem tam pět let žil. Ale stejně si tam potřebujete najmout lidi, a to bychom bez té investice nezvládli,“ říká Čapek.

S ambiciózním plánem ostatně souvisí i přejmenování společnosti. Geosense už totiž na americkém trhu působí, navíc ve stejném oboru, takže Čapek se Zvoníkem raději ustoupili a firmu přejmenovali na Cleerio. A když to půjde dobře, vstoupí jejich firma pod stejným názvem za šest let jako veřejně obchodovatelná firma na burzu. Přesně takový plán teď oba podnikatelé nosí v hlavě.

Čtěte také