Když Jim Koch opouštěl pohodlnou práci konzultanta v Bostonu, aby rozjel svůj pivovar, opravdu nečekal, že zbohatne. Chtěl být prostě jen šťastný.

„Když se s odstupem času podívám na svůj původní podnikatelský plán, je mi až trapně, jak vedle jsem byl,“ říká Koch v rozhovoru pro CNBC. „Když jsem začínal, bylo mým cílem, aby Sam Adams do pěti let prodával pět tisíc sudů piva ročně. To by při osmi zaměstnancích znamenalo roční příjmy kolem milionu dolarů a myslel jsem, že zde se vše ustálí.“

Čtěte také: Jezte pivo: podnikatelé ze San Francisca vyrábějí netradiční müsli tyčinky

S tou vyhlídkou byl spokojený, protože když se podíval na případné zisky, věděl, že to bude dost na to, aby uživil sebe, rodinu a zároveň mohl dělat to, co má rád. „Říkal jsem si, že sice nezbohatnu, nevydělám si ani tolik jako konzultant, ale budu šťastný. A to byl můj cíl.“

Koch měl pravdu v té části o vlastním štěstí, ale jeho finanční předpoklady byly poněkud mimo mísu.

Dnes totiž pivovar The Boston Beer Co., který patří pod značku Sam Adams, prodává čtyři miliony sudů piva ročně při příjmech přesahujících jednu miliardu dolarů. Navíc má tato veřejně obchodovatelná společnost v současnosti na americké burze tržní kapitalizaci přesahující dvě miliardy dolarů.

Koch říká, že totálně podcenil současný trh tradičně vyráběného piva (tzv. craft beer), protože si nedokázal představit, jak vysoká poptávka po takovém produktu bude. „Pokud svým zákazníkům dáváte něco speciálního a krásného, nemůžete nikdy vědět, jak velký zájem o váš produkt nakonec bude,“ říká Koch, který i přesto, že se v letech 2014 a 2015 mohl pyšnit statusem miliardář, nechodí oblékaný jinak než v khaki kalhotách a košili s logem Sam Adams.

12321370_10153432698741611_2898429619852223892_n

Když Koch v roce 1984 poprvé vařil pivo u sebe v kuchyni, pivaři ještě nebyli zvyklí na svěží, plnou chuť vlastnoručně vařeného piva.

„Když začínáte s něčím zcela novým a unikátním, jen těžko si můžete představit, jaká bude poptávka. Vsadil bych se, že když Steve Jobs a Steve Wozniak u sebe v garáži zapojili první Apple, ani v nejdivočejším snu by je nenapadlo, že vytvoří nejcennější společnost na světě,“ odhaduje Koch. „Jediným limitem je nebe, a pokud tvoříte něco úžasného, žádný sen není dost velký.“

Čtěte také: Na jedno s vratným kelímkem. Češi učí svět pít pivo ekologicky

Samozřejmě ale chutné pivo nebylo tou jedinou věcí, která katapultovala The Boston Beer Co. mezi miliardové podniky. V začátcích se Koch intenzivně soustředil na prodej svých produktů.

„Co jsem dělal a co je podle mého názoru zásadní, když rozjíždíte svůj podnik, jsou tyto dvě věci: soustředil jsem se na to, aby moje pivo bylo stále ve stejné, vysoké kvalitě, a aby se k lidem dostalo čerstvé. A taky jsem se málem strhal, abych ho prodal. Na ostatní věci jsem prostě neměl čas.“

Uvědomil si, že pokud by jeho podnik neprosperoval, pořád má určité zdroje na to, aby vyřešil ty největší průšvihy. Pokud by se ale soustředil na detaily, jeho podnik by neměl šanci. K tomu všemu měl Koch i trochu štěstí. A tak se zdá, že trocha štěstíčka a umění vařit dobré pivo jsou receptem, jak získat miliardy.