Aktuální vydání magazínu Forbes

Mistr světa v počítačové hře aneb Jak se na kartách s monstry vydělávají miliony

Pošli to dál

Pravidelně trénuje, protože potřebuje dobrou fyzickou kondici. Nastupuje před vyprodanými sportovními arénami, jeho utkání se vysílají do světa. Pobírá velmi slušný plat. A nedávno vyhrál s dalšími krajany světový šampionát.

Ne, řeč není o špičkovém fotbalistovi či hokejistovi. Stanislav Cifka nedělá běžný sport, nýbrž e-sport – soutěží s ostatními v počítačových hrách. On konkrétně v titulu Hearthstone, sběratelské karetní hře, která využívá hrdiny ze známého fantasy světa WarCraft. Hráči soutěží v duelech, vykládají ze svého balíčku karty s různými monstry či schopnostmi a snaží se porazit soupeře.


Stanislav Cifka

Cifkovi se daří velmi dobře: spolu s dalšími třemi krajany dobyl koncem srpna pro Česko titul mistrů světa. „Soutěžím už déle, takže jsem prožil několik velkých finále, ale tohle byl rozhodně jeden z vrcholů kariéry,“ prohlásil devětadvacetiletý Cifka.

Dříve hrál šachy, poker či jinou karetní hru – Magic: The Gathering. Pak ho ale zaujal Hearthstone, kde zúročil své zkušenosti s kartami – a zároveň mohl soutěžit před mnohem větším publikem než dříve.

V Hearthstone se rychle zlepšoval a loni v prosinci si ho vyhlédl profesionální americký tým Misfits, který spolupracuje s basketbalovým klubem Miami Heat hrajícím slavnou NBA. Cifka je i díky tomu nyní na třetím místě světového žebříčku a hraním se velmi dobře živí, měsíční výdělky se pohybují v řádech tisíců dolarů.

„V Česku se e-sportu dlouho nevěnovala pozornost, ale v poslední době cítím vzrůstající zájem, zejména ze strany mladší generace,“ líčí mladý hráč. „Stav je ale zatím takový, že pokud se chcete profesionálním hraním uživit, nezbývá vám než reprezentovat jeden z (naštěstí četných) zahraničních týmů.“

Největší peníze se přitom netočí ve hře samotné, ale v tom, jak se samotní hráči umějí prodat. Nejlépe si vydělají ti, kteří své hraní streamují, případně vytvářejí obsah pro YouTube – jejich roční příjmy šplhají klidně přes milion dolarů. Věnuje se tomu i Cifka, pro něhož ale videa zatím významný zdroj příjmů netvoří. „Třeba se to v budoucnu změní, ale zatím je beru jako příležitost něco předat a podělit se o své schopnosti,“ vysvětluje.

Hearthstone pochopitelně není jediným titulem, jehož vrcholové hraní se dá monetizovat. Nejpopulárnější – a tím pádem pro ty nejlepší i finančně nejzajímavější – jsou strategické tituly Dota a League of Legends, případně akční Counter-Strike: Global Offensive. Ty však obvykle vyžadují perfektní postřeh, tudíž jejich hráči dosahují vrcholu schopností kolem 24 let.

V Hearthstone lze vynikat klidně déle. „Je to podobné, jako bychom srovnávali šachy a fotbal,“ říká Cifka, který se kromě hraní věnuje i provozování wellness penzionu v Českém Krumlově.

Českých profesionálů je v oboru zatím minimum, v řádu jednotlivců. „Mnoho hráčů je mimořádně talentovaných, ale pro úspěch je potřeba toho také hodně obětovat,“ přibližuje Cifka. Jako u jiných sportů jsou třeba hodiny tréninku a odříkání – konkurence je velká. Talentovaným hráčům ale podle všeho přibude nové lákadlo, vždyť pořadatelé pařížských letních her v roce 2024 zvažují zařazení e-sportů mezi ty olympijské.

Čtěte také