Ti pánové s břitvou v ruce mají svéráznou vizáž. Tak trochu ve stylu „Rasputin meets pražská náplavka“. Perfektně zastřižená pěšinka a upravený plnovous jako by tu byl povinný zjev. A lazebníci v Gentlemen Brothers ho mistrnými pohyby udělají i vám, pokud na to máte vlasy a vousy.

Pánských holičství, kde to vevnitř vypadá jako v anglickém klubu pro gentlemany, u nás vyrostlo v poslední době spousta. Gentlemen Brothers nebyli první (to byl Thomas Barber Shop, o němž jsme psali zde), ale postupně se stali největší. Jinými slovy mají nejvíce klientů a poboček, tu nejnovější otevřeli tento týden v karlínské Sokolovské ulici.

gb2

Tomáš Kucek

„Být největší na počet klientů, zaměstnanců nebo tržby ale není to nejdůležitější,“ tvrdí Tomáš Kucek, jeden ze zakladatelů. „Nejdůležitější je být nejlepší, nejpřívětivější a nejkvalitnější.“

Nejprve ale čísla: tahle síť pánských holičství už v šesti pobočkách v Praze, Brně a Liberci zaměstnává přes 40 lidí a letošní tržby by se měly podle Kucka pohybovat okolo 35 milionů korun. Jak vypadá tenhle byznys z pohledu zákazníka? Masivní kožená křesla, která unesou i 180kilového chlapa, dřevěné obložení, swingová hudba, kvalitní časopisy a na polici prémiové whisky, doutníky. A samozřejmě připravení holiči s nabroušenými břitvami.

Pravda, není to úplně levná záležitost. Zatímco v běžném kadeřnictví se pánové mohou běžně nechat ostříhat za necelé dvě stovky, v Gentlemen Brothers si připravte aspoň 600 korun, kombinace stříhání vlasů a holení břitvou pak přes tisícovku.

gb3

Holení v barber shopu a konkrétně v Gentlemen Brothers je svým způsobem rituál. Usadíte se do křesla a donesou vám objednané pití a holič se pustí do práce (ženy tu s břitvou zásadně nepracují). Začíná se změkčujícím olejem a masáží hlavy, následuje zábalem z nahřátého ručníku, napuštěným vonnými oleji, nanášením pěny a samotným holením. Celá procedura vrcholí zastřihnutí chloupků v nose, opálením těch v uších a kolínskou.

Péče o pány ovšem u vlasů a vousů nekončí. V Gentlemen Brothers si můžete nechat i upravit nehty a kůži na chodidlech, vyčistit pleť či zajít na masáž. Podle Kucka jde o to nabídnout kompletní balíček služeb na špičkové úrovni. „V Česku je totiž spousta průměrných služeb. A my bojujeme proti průměrnosti,“ dodává sebevědomě.

spolecna-2

Gentlemen Brothers založil Tomáš Kucek s bratrem Petrem a jeho přítelkyní Šárkou před dvěma lety (prakticky na den přesně – 15. října). „Nebyla tu žádná služba, která by se nám stoprocentně líbila. Řekli jsme si, že nebudeme jen kritizovat cizí nedostatky a radši rozjedeme něco vlastního,“ přibližuje Kucek počáteční motivaci.

Původně přitom se svým bratrem začal podnikat v úplně jiné branži. Při vysoké škole spolu rozjeli eventovou agenturu Eventex a pro klienty typu BMW nebo Kooperativa pořádali různé akce – od vánočních večírků po obchodní konference. Pak jim ovšem učaroval svět barber shopů.

První holičství otevřeli na Vinohradské třídě a vyšlo je to na tři miliony korun, přičemž jeden milion jim půjčila banka. „Slyšeli jsme tehdy kolem sebe převážně negativní hlasy, že k nám nikdo nebude chodit. Začátky skutečně byly horší, ale dneska vidíme, že jsme se trefili, po barber shopech je poptávka,“ říká Kucek s tím, že objednat se ke svému lazebníkovi může být úkol i na několik dní nebo dokonce týdnů dopředu. Tak velký zájem o mistry s břitvou je. „Frčí to, protože makáme.“

Inspiraci našli bratři Kuckové především u londýnského Truefitt & Hill, což nejstarší holičství na světě, založené v roce 1805. Nejde ale jen o design vnitřních prostor či holičský styl – Petr Kucek pod sebe získal výhradní zastoupení této značky pánské kosmetiky pro Česko.

zakladatele-s-panem-zdrahalem

Holičská legenda, 83letý Zdeněk Zdráhal otevíral první první pobočku Gentlemen Brothers.

Klíčové ovšem bylo najít šikovné a správně naladěné holiče. Někteří konkurenti mají Kuckovi za zlé, že je začal přetahovat z ostatních barber shopů. On nad tím jen krčí rameny s tím, že těch „přetažených“ nebylo mnoho a že se jedná o běžnou praxi. Mimochodem, jeho holiče školí osmdesátiletý Zdeněk Zdráhal, česká legenda, která se řemeslu věnuje 60 let.

„Našel jsem si o něm článek na internetu, ale nikde se samozřejmě nedal vygooglovat žádný odkaz. Tak jsem mu napsal dopis, pak se nám ozval jeho vnuk a zorganizoval setkání,“ popisuje Kucek. „Pan Zdráhal nám nakonec slavnostně otvíral první pobočku a dodnes školí náš personál.“

Českých mužů, kteří pečují o svůj zevnějšek, evidentně přibývá. Začalo to obleky na míru a teď to pokračuje barber shopy. Byznys, který okolo toho dokázal Kucek i mnozí další postavit, je toho důkazem. Oprašuje se tak staré holičské řemeslo, které si vybavíte možná z filmů pro pamětníky z 30. let. Pak téměř vymizelo a až v posledních třech čtyřech letech se vrací v nové módní vlně.

gb1

„V Praze se snad každý měsíc otevře nový barber shop,“ odhaduje Kucek s tím, že nyní jich je okolo patnácti. „Myslím, že současný stav tak zhruba stačí, trh se brzy nasytí a postupně pročistí.“

Pánská holičství zatím jsou (snad i kvůli ceně) výsadou mužů pečujících o svůj zevnějšek (sem si můžete dosadit byznysmeny či hipstry podle libosti). Co by se muselo stát, aby se barber shopy prosadily v celospolečenském měřítku? Podle Kucka je nejdůležitější v českých mužích odbourat ostych. „Prostě by se měli přestat stydět,“ říká. „Je na čase odbourat stigma, že muž, který o sebe pečuje, je gay nebo zženštilý.“

Každopádně tady nejde jen o metropoli. Barber shopy se otevřely i v Českých Budějovicích (např. Wous Barber Shop), Olomouci (Doe´s Barber Shop) nebo dokonce Vrbnu pod Pradědem (Lucy´s Barber Shop). Mimo Prahu se ostatně dívá i Kucek. Rád by otevřel holičství v dalších dvou českých městech a pak dokonce i v zahraničí. „Vidíme tam prostor dělat to tam po našem. Ale je to běh na dlouho trať, možná za rok, možná za dva,“ odkazuje na Německo, Polsko či Švýcarsko.