Aktuální vydání magazínu Forbes

jajsembest_sajt
crossing_cover

Mládí nad zlato. 22letý úspěšný byznysmen radí, jak zlomit nedůvěru investorů

Pošli to dál

Rozjet byznys ze školní lavice už není nic výjimečného – náctiletých startupistů, kteří se snaží prorazit nejen v Česku, ale rovnou v Sillicon Valley, je dnes čím dál víc. Ne vždy si ale vystačí s geniálním nápadem a nadšením. Zvlášť, když mají přesvědčit investory o tom, že rozhodnutí svěřit peníze člověku s nulovou zkušeností se jim stonásobně vrátí.

Dvaadvacetiletému Jakubu Roži se to povedlo. V šestnácti letech vymyslel službu Školní sešit, která funguje jako systém pro ukládání školních zápisků na internet. Po roce a půl měla aplikace 15 tisíc uživatelů a mladý podnikatel 4 miliony korun, které inkasoval za prodej 15 procent podílu. Službu, kterou prezentoval i v Sillicon Valley, dnes využívá kolem půl milionu studentů v Evropě, Americe a Asii, zatímco její autor se plně věnuje řízení vlastní digitální agentury Flow Media a vede tým o 13 lidech.

Tenhle člověk ze svého mládí vytěžil maximum – o tom, jak to udělal, kde se spálil a co ho znovu nakoplo, píše pro Forbes.cz.


Začněte už na škole

Proč? Při studiu totiž máte ideální podmínky. Pokud oslovíte spolužáka, ať jde s vámi dělat byznys, nebude hned požadovat plat sto tisíc měsíčně, protože je to na bázi kamarádství a jdete do toho spolu. Zároveň nemá žádné závazky jako rodinu nebo hypotéku, takže to dělá z nadšení.

Z vlastní zkušenosti vím, že když jsem na střední škole začal dělat projekt Školní sešit, odpracoval jsem těch hodin daleko více než teď, když jsme normální a zavedená firma. Je to zkrátka proto, že zaměstnanci chtějí jít večer domů, normálně se vyspat, občas mít dovolenou nebo jdou třeba na mateřskou… Během studia jsme naopak často celou noc pracovali, druhý den šli do školy a tam zase pracovali. Životní etapa, kdy si tohle můžete dovolit, se už později nemusí opakovat.

Mladý věk berte jako přednost

Není nic špatného na tom být mladý. Každý si rád vyslechne podnikavého a nadšeného člověka, na věku nezáleží. Samozřejmě se mi občas stalo, že v korporacích se na mě protistrana dívala v prvních minutách stylem, zda jsem si nespletl dveře. Nebo se mě na recepci před schůzkou s generálním ředitelem jedné velké korporace ptali, zda jdu na pohovor. Údiv je běžný, ale jde o to, co je ve vás. Vždy se mi podařilo dotyčné přesvědčit, že o daném oboru toho vím mnohem víc než oni. V ten moment se situace obrátila a oni se snažili vytěžit ze schůzky maximum. Většinou z toho byla dlouhodobá spolupráce a můj věk už pak nikoho nezajímal.

Čtěte také: náš speciál o nadějných Češích pod 30

Vybudujte si kredibilitu

Důvěra se buduje těžko a dlouze, přitom se velmi rychle ztrácí. Osobně mi pomohlo a dodnes pomáhá, že lidé mě a moji práci znají a vědí, že mi mohou věřit a spolehnout se, že dostanou vždycky ten nejlepší výsledek.

Když jsem vytvářel první webové stránky, pracoval jsem prakticky zadarmo. Nicméně toto zadarmo je ve výsledku ohodnoceno velmi pozitivní referencí. Klient vás doporučí někomu druhému, ten zase dalšímu a už to jede.

Čtěte také: Nejlepší nápady od světových 30 pod 30

Stejně to fungovalo, když jsem vytvořil projekt Školní sešit.cz. Během prvních měsíců jsme získali desítky tisíc uživatelů a psala o nás řada médií. Dostal jsem se do povědomí široké veřejnosti. Lidé mě viděli, znali mojí tvář a tím i produkt, který za mnou stál. Když nás pak coby Flow Media začaly poptávat velké společnosti, abychom se stali jejich dodavatelem digitálních řešení, nemusely si už ověřovat, zda na to máme kvalifikaci. Náš vlastní a technologicky složitý produkt byl vstupenkou do velkého byznysu.

Buďte pokorní

Pokud budete vystupovat jako člověk, který všechno ví, všechno zná a nikdy neudělal chybu, daleko nedojdete. Možná ulovíte pár nezkušených klientů, kteří vám to uvěří, ale zkušeného klienta neoslníte. Vždy se mi vyplatilo přiznat, že něco neznám nebo že jsem někde udělal chybu. Zatím se mi nestalo, že by pro to někdo neměl pochopení. Chybovat je lidské.

Dělejte vždy víc, než se od vás čeká

Pokud dostanete v restauraci dezert zdarma, máte z něj radost a pravděpodobně se tam vrátíte. Stejně to podle mého názoru funguje v jakémkoliv byznysu. Vždycky jsem se snažil nedržet pevnou hranici mezi tím, co si klient objednal a co dodávám. Když to probíhá v rozumných mezích, snažíme se dodat vše tak, aby byl klient spokojený a nadto třeba i něco navíc, což mu udělá radost. Právě to může být vaše přidaná hodnota coby mladého člověka nebo začínajícího podnikatele. Stojí to jen váš čas a ten investovat můžete. Mně osobně se to vždy vyplatilo.

Čtěte také: 6 vlastností, které by měl mít každý nadějný startupista

Zaměřte se naplno na jeden projekt

Často za mnou chodí začínající podnikatelé s tím, že mají nápad a ptají se, zda jim na něj nedám nebo neseženu peníze. Podle mě je ale nejdůležitější jeho výborné provedení – samotný nápad moc velkou hodnotu nemá. Většinou mladí narazí na tom, že stále vymýšlejí nové nápady, ale nikdy je nezačnou realizovat. Častou chybou je, pokud se snažíte soutředit na několik věcí najednou. Pokud se nezvládnete věnovat jednomu projektu naplno, většinou padne. Doporučuji si vybrat jeden projekt, dát do něj všechno a hlavně vytrvat. Úspěch nikdy nepřijde přes noc, ani za měsíc, většinou ani za rok, ale později.

Čtěte také: Tomáš Čupr – jak jsem vydělal svůj první milion

Čtěte také