Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
sleeping

Mobil do kuchyně a čichat levanduli. Arianna Huffington radí, jak usnout

Pošli to dál

Taky máte na nočním stolku svůj chytrý telefon, abyste po něm mohli hned ráno sáhnout a zkontrolovat si e-maily nebo přečíst zprávy? Pak jste na tom stejně jako 71 procent Američanů. A je to přesně věc, s níž byste měli přestat, máte-li problémy se spánkem.

„Všudypřítomnost moderních technologií a náš sklon vytvářet si na nich závislost nám silně ztěžuje snahu uvolnit se a jít spát,“ varuje Arianna Huffington, zakladatelka webu Huffington Post. Nové technologie nám umožňují nosit si práci doslova až do postele, ale pro zachování zdraví bychom se měli naučit oddělovat se od nich, protože dostatek spánku ovlivňuje naši schopnost rozhodovat se, naše vnímání, emoční inteligenci i kreativitu.

„Mnozí z nás dnes obětují spánek ve jménu produktivity. Ale paradoxně spánek, který si odpíráme kvůli práci, naši produktivitu sníží. Spánková deprivace stojí víc než jedenáct dní ztracené produktivity na zaměstnance ročně, což lze přepočítat na částku 2280 dolarů,“ vypočítává Huffington a poukazuje i na to, že v roce 1942 spalo méně než sedm hodin denně jen 11 procent Američanů, zato v roce 2013 už 40 procent.

Čtěte také: Pracujte až od 10. Udělá to z vás lepšího i výkonnějšího člověka

Přitom podle vědců z Americké akademie spánkové medicíny a Společnosti pro výzkum spánku potřebují lidé mezi 18 a 60 roky aspoň oněch sedm hodin spánku denně. A to se nedá ošidit. Málo spánku potřebuje méně než jedno procento populace – jejich genetický kód jim zaručuje, že nedostatek spánku pro ně nebude mít neblahé následky. „Je to dáno geneticky, buď to umíte, nebo ne. Není to věc, která by se dala naučit,“ varuje Huffington.

Americká ekonomika podle ní ročně přichází o víc než 63 miliard, protože ospalí zaměstnanci jsou sice přítomni na pracovišti, ale jen koukají do počítače a nejsou skutečně duševně soustředění na řešení pracovních problémů. V redakci HuffPost existují od roku 2011 odpočívárny. Zaměstnanci se prý nejdřív zdráhali zamířit do nich před očima všech, uprostřed pracovní doby, navíc v New Yorku, městě, které nikdy nespí. Teď už jsou ale vždy všechny plné a Huffington Post je začíná zavádět i jinde, například ve svých kancelářích v Londýně.

Starat se o spánek svých zaměstnanců ostatně začíná víc firem. „Od nabídky odpočíváren až po podporu pružnější pracovní doby. Firmy zkoumají nové způsoby, které mají zaměstnancům pomoci postavit spánek na přední místo. Předpokládám, že odpočívárny se ve firmách rozšíří stejně jako konferenční místnosti,“ očekává Huffington. Byznys už totiž narazil na vysoké náklady spánkové deprivace, pokud jde o produktivitu a zdraví. „Je lehčí změnit spánkové návyky, když to zaměstnavatel podporuje a prosazuje firemní kulturu, která důležitost spánku uznává.“

Čtěte také: Konec horka i zimy. S chytrou matrací si nastavíte teplotu přímo v posteli

Takže Goldman Sachs už zakázal stážistům zůstávat v kanceláři přes noc. A mnozí ředitelé významných firem, včetně Jeffa Bezose (Amazon), Denise Morrison (Campbell´s) nebo Satyi Nadelly (Microsoft) veřejně dali najevo, že spánek považují za prioritu.

Jaké jsou tedy tipy pro lepší spánek od Arianny Huffington?
1. Ano, nevyhnete se tomu – vyhoďte mobil z ložnice.
2. Po 14:00 už žádná káva.
3. Vytvořte si vlastní večerní rituál před odchodem do postele. Ať už je to horká lázeň s koupelovými solemi, strečink, meditace nebo dechové cvičení s vonnými tyčinkami – zkrátka jakákoliv procedura, která vám pomůže uvolnit se a navodit mysl na brzké usnutí. Jednou z nejúčinnějších vůní, která by vám v tom mohla pomoci, je levandule, která se jako léčebný a relaxační prostředek používá staletí. Thajská studie zjistila, že vůně levandule snižuje tep, krevní tlak a teplotu kůže, což všechno napomáhá k uvolnění. A v Německu je levandulový čaj oficiálním prostředkem proti nespavosti.

Oproti rozšířenému přesvědčení si nedávejte „šláftruňk“, drink před spaním. Alkohol sice zprvu působí jako sedativum, uvádí studie Melbournské univerzity z roku 2015, ale má výrazně negativní vliv na kvalitu spánku. „V jakékoliv dávce alkohol působí tak, že zklidní první polovinu spánku, ale naruší průběh té druhé poloviny,“ potvrzuje i studie Londýnského spánkového centra.

A když se v noci probudíte a ne a ne znovu zabrat, snažte se naopak zůstat vzhůru – samozřejmě bez telefonu, iPadu, počítače nebo televize. Vědci z Glasgowské univerzity experimentálně zjistili, že pokusní pacienti, kteří měli za úkol neusnout, přestali mít strach, že neusnou a přestali se o usnutí snažit. „Pacienti si uvědomují, že když se snaží zůstat vzhůru, začíná se jim chtít spát, což vlastně dělají normální spáči – lidé, kteří spí dobře, se spát nesnaží,“ uvedl autor studie Colin Espie.

Čtěte také