Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
uvod

Revoluce Free Circle. Pájené oblečení vyrobené na míru vašemu avatarovi

Pošli to dál

Co vznikne, když se sejde technologický vizionář a úspěšná módní návrhářka? Super moderní značka, která má ambice změnit módní průmysl. Monika Drápalová a Petr Rokůsek měli problém sehnat v Evropě šikovné švadleny pro tvorbu své první cyklistické kolekce Free Circle, proto se rozhodli do budoucna nešít, ale svářet. Recyklované plasty přeměněné v kvalitní oděvní materiály.

Svařování látky není nic nového, Free Circle má ale větší ambice – chce, aby stroje jednou plně nahradily šičky. „Kdyby se automobilový průmysl vyvíjel stejně jako ten módní, tak by po silnicích stále ještě jezdila nýtovaná auta,“ upozorňuje Rokůsek na vývoj oděvní produkce, která za posledních sto let neprošla téměř žádnou automatizací. Na rozdíl od automotive, kde vládnou roboti a pracovníci mají i po směně montérky stejně čisté jako ráno. „Ve výrobě oblečení je stále ještě potřeba spousta lidských rukou, spousta švadlen, a to se musí změnit.“

petrrokusek_monikadrapalova_annaissasotolova1

Zleva: Anna Issa Šotolová (grafická designérka), Monika Drápalová a Petr Rokůsek

Proto Rokůsek a jeho tým přišel se speciálním 3D konfigurátorem, který by fungoval na principu avatara. Každý zákazník by si pomocí skeneru v mobilní aplikaci vytvořil své virtuální já, které by mohl oblékat do různých střihů a materiálů a ty si následně v programu upravovat podle vlastních potřeb.

„Jakmile si klient v aplikaci navolí, jaké oblečení by mu mohlo slušet, zmáčkne tlačítko OBJEDNAT a to je signál pro robota ve výrobní hale, který spustí automatickou výrobu,“ vysvětluje podnikatel, který kromě značky Free Circle spoluvlastní také firmu Jansen Display zabývající se výrobou hliníkových profilů a Nano Energies, kde obchoduje s elektřinou.

fc-61

Šití a stříhání látek by měly v budoucnu plně nahradit stroje

Vstup do módního průmyslu nijak neplánoval, ale chtěl přijít na to, jak funguje a jak by ho mohl změnit. Proto v roce 2013 oslovil designérku Moniku Drápalovou (nejlepší českou módní návrhářku roku 2008 a 2013 Cen Czech Grand Design), aby společně vytvořili sportovní a zároveň elegantní kolekci na kolo z recyklovaných umělých materiálů inspirovanou šedesátými léty a Jeanem-Paulem Belmondem, protože na trhu nic hezkého a zároveň praktického nebylo.

„Dva roky nám trvalo, než se oblečení dostalo do výroby, protože jsme nemohli najít dobrou švadlenu. Ale nakonec se to podařilo a na Designbloku 2013 jsme získali titul nejlepší módní kolekce,“ pochvaluje si Rokůsek, který do této kolekce investoval deset milionů korun. Nejvíce prostředků padlo za materiály.

Svršky bund a sak disponují povrchovou úpravou s technologií NanoSphere, která při kontaktu s vodou zahušťuje vlákna natolik, že tekutinu nepropustí. Vlastnosti finiše PyroShell zase chrání nositele před krátkým a nečekaným ohrožením přímým ohněm a Coldblack úprava minimalizuje UVA a UVB záření, které odráží sluneční paprsky a tím zabraňuje přehřátí.

konfigurator-3

Takto bude fungovat 3D konfigurátor 

Uplynuly tři roky a značka Free Circle posunula svoji výrobu na novou úroveň a to hlavně díky zkušenostem z první spolupráce. Petr s Monikou chtějí od příštího roku vyrábět oblečení stále z recyklovaných funkčních materiálů, ale svářené pokročilou metodou kompletace, nikoliv šité. Tím by se zrychlila standardní délka výroby oblečení a pokud by byl jejich konfigurátor globálně úspěšný, mohl by výrazně ulevit švadlenám v asijských sweatshopech. Navíc by se vyrobilo jen tolik oblečení, kolik se opravdu spotřebuje.

fc-81

První cyklistická udržitelná kolekce Free Circle

„Nechceme způsobit úplnou revoluci, chceme jen nabídnout osvobozující variantu,“ vysvětluje Rokůsek, který se počátkem příštího roku chystá uvést svůj první oděvní vynález, v němž budou vznikat jednoduché modely triček s nápaditým grafickým designem od Moniky Drápalové a Anny Issy Šotolové. Spočítal, že na vývoj této výrobní linky bude potřebovat desítky milionů korun. „Jedná se o velkou investici, ale do budoucna by se nám měla vrátit,“ má spočítané.

První modely z automatizované výroby budou vypadat spíše futuristicky, ale i to by se mělo v budoucnu posunout. „Já miluju navrhování a ten proces tvorby, ale čím dál tím víc máme problém sehnat kvalitní švadleny. Jsou to většinou staré paní a je jich čím dál míň,“ popisuje přední česká návrhářka Drápalová. „Proto by se mi neskutečně ulevilo, kdyby se alespoň část mých kolekcí vyráběla strojově.“

collage

Monika Drápalová s technologiemi pracovala i ve své poslední kolekci jaro/léto 2017

Do té doby je ale potřeba zapracovat na výrobě takových materiálů, které by se daly svařovat. S principem této výroby pracovala Monika už ve svých nových kolekcích jaro/léto a podzim/zima 2017, kde jsou šaty z jedné poloviny šité a z druhé ručně pájené. Mají sice kvůli moderní výrobě jednoduché střihy, ale zato nápadité grafické potisky opticky zvětšených syntetických vláken a rozkvetlých květin.

V budoucnu (zakladatelé doufají, že už příští rok) by mělo být jejich oblečení kompletně vyrobené strojem. Proto teď intenzivně pracují se švýcarskou firmou Schoeller na vývoji materiálů vhodných k tavení, taky na mobilní aplikaci a samotném konfigurátoru. Stále v duchu sportovní elegance a udržitelnosti. Neboli že sedm PET lahví rovná se jedny šaty.

Čtěte také