Aktuální vydání magazínu Forbes

Můj vůz, můj hrad. Zkusili jsme si nomádství v obytňáku z Dakaru

Pošli to dál

Cesta je cíl, zní poněkud otřepané klišé, které už mnohým dělá na tváři pupínky. Ale pak existuje skupina lidí, pro které je tohle rčení mantrou. Řeč je o nomádech, kteří se jednoho dne vzdali svého komfortu a svůj život i s bydlením přesunuli do malého prostoru na čtyřech kolech.

Čtěte také: První rolls-royce do bahna a prachu. Cullinan je nejluxusnější SUV na trhu

V posledních letech to ale není jen o nomádech v tom pravém slova smyslu. Kouzlo cestování a krátkodobého pobývání v obytném vozu objevuje stále více Čechů, kteří čím dál více preferují aktivní dovolenou s tak trochu neznámým příběhem.

A roadtrip s obytným vozem je pro tento typ relaxu ideálním nástrojem. Pro všechny bez rozdílu věku. Můžete s ním prožít krátkodobé nomádství v podobě víkendu na cestách po Česku s vašimi nejbližšími nebo třeba návštěvu festivalu s kamarády, můžete se s ním vydat na několik týdnů po Evropě. Je jen na vás, jak velcí budete dobrodruzi.

I proto jsme se rozhodli si pohodlí obytného vozu vyzkoušet na vlastní kůži. A jaký je lepší vůz k testování než ten, který v nehostinných podmínkách letošní rallye Dakar poskytoval komfortní zázemí účastníkům?

Obytný vůz s označením Fanda nabízel na letošní rallye Dakar zázemí pro účastníky této světoznámé soutěže. Foto: Barth.cz

Tento highendový obytný vůz loňské výroby v modelu Hymer Car Yellowstone má familiární označení Fanda a sedí na podvozku Fiatu Ducato s motorizací 2,3 Multijet 150k s šestistupňovou manuální převodovkou.

I přes svou velikost se stále vejde do kategorie 3,5 tuny, tudíž vám k jeho řízení stačí „papíry“ pro běžný osobní automobil.

Vnitřní obytná výbava zahrnuje i kuchyňskou linku či koupelnu. Kdybyste Fandu chtěli v luxusní výbavě koupit, připravte si téměř dva miliony korun. Kdybyste jej ale nechtěli garážovat, platit celoroční povinné ručení a pojištění a obecně se o něj starat jen kvůli pár vyjížďkám ročně, existuje dostupnější varianta půjčení.

Fandu má ve svém portfoliu pardubická firma Barth, která se zaměřuje i na půjčování obytných vozů a karavanů a nabízí v tom veškerý servis. V mimosezonní měsíce od října do května vás zápůjčka vyjde na necelé dva tisíce korun na den, v červencové špičce se jeho cena vyšplhá až nad čtyři tisíce korun.

S Fandou ve vinicích pod Svatým kopečkem u Mikulova

A to, že se s tímto vozem budete cítit jako v hotelu na čtyřech kolech, vám bude jasné, hned jak do něj nastoupíte. Vůz je vybaven zmíněnou kuchyňskou linkou, které samozřejmě nechybí vařič se dvěma hořáky a dřez.

Dostatek vody na krátkodobá až střednědobá stání na jednom místě vám zajistí 100litrová nádrž, plynové bomby se schovávají v nákladní části vozu a i při dennodenním vaření a případném využívání nezávislého topení TrumaCombi 4 vám vydrží na mnoho dní. Zejména dámské osazenstvo ocení oddělenou funkční sprchu a také chemický záchod. Odpadní nádrž má objem 80 litrů.

Foto: Barth.cz

Vůz nabízí čtyři lůžka ke spaní. Dvě v zadní částí vozu a další dvě pod tzv. zvedací střechou (mimochodem, ta vždy přitahuje nejvíce pozornosti kolemjdoucích, tak se trochu obrňte před zvědavými pohledy), kam se po rozvinutí pohodlně vejdou dvě osoby.

Zejména děti by si tam mohly přijít na své, obzvláště pokud si s oblibou stavějí bunkry a rády se do nich schovávají.

Ve Fandovi se cítíte doslova jako v peřince. Vzhledem k nezávislému topení a jeho výdechům přímo v podlaze i u postele v něm můžete přebývat i v zimě. Foto: Barth.cz

Rodiče si mohou v klidu vychutnat vychlazené víno přímo z kompresorové ledničky Thetford s objemem 90 litrů, která dokáže i solidně mrazit. To ve vedru oceníte stejně jako vestavěnou klimatizaci. Tu ovšem nezapínejte, pokud nejste připojeni k elektřině například v kempu.

Ke stolu se díky otočným předním sedačkám pohodlně vejdou čtyři lidé, soukromí zajišťují clony integrované ve všech oknech vozu. Tuto funkci ale mohou obzvláště ve dne plnit i vysouvací síťky proti hmyzu, které oceníte každý večer nejen u vody.

Hlavní devízou tohoto modelu je prostor při jeho relativně stále dobré obratnosti. Vozy typu Hymer Yellowstone jsou sice téměř 6,5 metru dlouhé a vysoké zhruba 2,5 metru, jejich šířka ale přesahuje jen lehce dva metry, což je o několik desítek centimetrů méně než u karavanových vozů.

A nevěřili byste, jak se tento pro někoho nepříliš výrazný rozdíl projevuje v jízdních vlastnostech a v tom, kam se s vozem nakonec odvážíte. Navíc, vůz má ESC s brzdovým asistentem, automatickými blokacemi kol pomáhá při rozjezdu do kopce, takže noha nemusí spolupracovat s rukou, a má další vychytávky, díky kterým si nebudete vůbec připadat, že sedíte v šestimetrovém korábu, a vůz zvládne řídit i kterákoli dáma.

Pokud si nejste příliš jisti svou zručností v couvání a obáváte se jen dvou bočních zpětných zrcátek, nezoufejte. Fanda má zadní kameru, která se automaticky zapne po zařazení zpátečky, a to, co se děje za zadním nárazníkem vozu, uvidíte ihned na obrazovce středového panelu.

Foto: Barth.cz

Můj dům, můj hrad, říká se. Tady bychom to změnili na můj vůz, můj hrad. Fanda je totiž plně obytným vozem, který de facto představuje ostrovní nezávislé obydlí na čtyřech kolech. Vzhledem k výbavě s ním nemusíte být v kempu, i když pro kempování byl stvořen.

V českých luzích a hájích i dnes můžete najít mnoho spotů pro volné kempování, kam se můžete vypravit za dobrodružstvím. A to je o to větší, pokud nebudete vědět, kde přesně vaše cesta k večeru skončí a kde strávíte noc. Je to zase jen na vás. A my vám to třeba příště usnadníme některými osvědčenými tipy.

„Freekemping“ nedaleko jihomoravské vinařské obce Pavlov s výhledem na zříceniny hradů Děvičky.

Fota bez uvedeného kreditu: Jan Strouhal

Čtěte také