Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
tesla

Musk představuje třetí Teslu. Pomalejší, menší, ale levnou

Pošli to dál

Sen vlastnit jeden z vozů Elona Muska bude zase o něco hmatatelnější. Minimálně po finanční stránce, protože s termíny je to u automobilky Tesla vždycky poněkud složitější. Právě tento čtvrtek americký vynálezce a podnikatel představí v kalifornské centrále firmy v Hawthorne třetí přírůstek do rodiny svých elektromobilů s názvem Model 3. Má být sice menší, nabídne méně luxusu a taky bude pomalejší než jeho dva předchůdci, ale bude znovu futuristický!

Když v roce 2004 v tomto oboru začínal, neměl Musk za hlavní cíl tvořit cool bouráky, chtěl prostě odstartovat nový směr automobilového průmyslu – přivést elektromobily mezi lidi. Loni jeho Tesla prodala 51 tisíc vozů, letos jich výkonný ředitel plánuje zkompletovat 93 tisíc, ale ani tak se nemůže považovat za velkovýrobce, protože jeho produkce se rovná jen 4 procentům ze zhruba 1,9 milionu loni prodaných aut značek BMW a Mercedes, jež Musk považuje za přímou konkurenci. On ještě není průmyslník a uvědomuje si to.

To se teď ale možná změní a do roku 2020 naplní 44letý byznysmen své vize produkovat půl milionů vozů ročně, píše server Quartz. Pomoct by k tomu mohlo právě levnější model, který odhalí poslední březnový den a který konečně bude takový, jaký vždy sliboval – dostupný masám. Bude to Model 3, sedan za 35 tisíc dolarů, asi 840 tisíc korun, co ujede na jedno nabití přes 300 kilometrů. Jeho cena bude poloviční oproti dvěma luxusním předchůdcům, modelům S a X, ale zhruba stejná jako u průměrného vozu v Americe.

Čtěte také: Nejrychlejší elektroauto nepřijíždí z Kalifornie, ale z Chorvatska 

Firma vše kolem své novinky tají, ale má být napěchovaná technologiemi, patřit bude do stejného segmentu jako BMW 3 a nebo třeba Audi A4, náhon bude na všechna čtyři kola a má být znovu sexy. Ale pozor, ve čtvrtek proběhne pouhé představení vozu, prodávat se bude až někdy na konci dalšího roku a do Evropy se dostane ještě o rok později. A pokud by se měla opakovat historie, časová osa platit nebude a první kusy Modelu 3 nevyjedou na silnice dřív než v roce 2019.

Nový Muskův vůz se dost možná stane trhákem a nikdo z konkurence nechce zůstat pozadu. General Motors jsou v čele pronásledovatelů, jejich Chevrolet Bolt za 35 tisíc dolarů je už ve výrobě, pravděpodobně půjde do prodeje v prosinci a v testech získává lichotivá hodnocení. Toyota představila Prius Prime, vylepšenou verzi nejlépe prodávaného hybridu na trhu, a v příštích dvou třech letech skoro každý významný výrobce automobilů chystá vlastní vozítko na elektriku. Což je vlastně největší důkaz správnosti Muskových vizí.

„Ale pokud Tesla dodrží sliby s termínem uvedením na trh a avizovanou cenou, žádný z konkurentů se jí nebude moct vyrovnat,“ předvídá analytik Cosmin Laslau ze společnosti Lux Research. Možná i proto se v poslední době Muskovy akcie vzpamatovaly a jejich cena opět stoupá, aktuálně se jedna prodává za zhruba 220 dolarů.

Pokud budou zákazníci v budoucnu kupovat stovky tisíc vozů, dostojí Musk svému závazku vytvořit elektrické auto pro veřejnost. Výsledkem bude slušný zisk pro něj a jeho investory a možná taky nový směr geopolitiky. Protože pokud se elektřina stane normou v automobilismu, pak žízeň po ropě už nebude taková. A jen tak mimochodem budeme díky Muskovi dýchat zase o něco lepší vzduch.

Čtěte také