Aktuální vydání magazínu Forbes

James Cusumano – muž, jenž chtěl měnit svět: Jak jsem vydělal první milion

Pošli to dál

Na Forbes.cz se ptáme úspěšných lidí, co bylo rozhodující v začátcích jejich podnikání, tedy než vydělali svůj první milion. Zkrátka co přesně je k úspěchu dovedlo a jaké rady by dali ostatním.

Američan James A. Cusumano je investorem, podnikatelem, vynálezcem, chemikem, hudebníkem a hoteliérem v jedné osobě. Prožil mnoho životů a ve všech oblastech dosáhl velkých úspěchů. Třeba když s kapelou The Royal Teens předskakoval v šedesátých letech Elvisi Presleymu. Když založil farmaceutickou společnost Catalytica Pharmaceuticals, která se za necelých pět rozrostla v akciovou společnost ohodnocenou na jednu miliardu dolarů. A když společně s první manželkou Jane natočil úspěšný film Na čem nejvíc záleží, který získal několik ocenění na mezinárodních filmových festivalech. V současné době se Cusumano s manželkou Inéz starají o zámek Chateau Mcely, z něhož vybudovali jeden z nejexkluzivnějších hotelů v Česku.


„Jak že zněla otázka? Jak jsem si vydělal svůj první milion?“ ujišťuje se charizmatický pětasedmdesátiletý gentleman v rozevláté košili a s úsměvem od ucha k uchu ve svém luxusním apartmá v centru Prahy. Právě se vrátil z dovolené v Kalifornii a odpočinek je na něm znát.

„Nikdy jsem nepřemýšlel, jak bych si mohl vydělat první milion. Vždy jsem přemýšlel, jak bych mohl změnit svět, a proto jsem si ho taky brzy vydělal,“ pokračuje. „Musíte mít extrémně dobrý produkt, se kterým uděláte díru do světa byznysu, a s tím automaticky přijde úspěch a peníze. Takže rada number 1: Nikdy nepřemýšlejte, jak vydělat peníze. Zjistěte, v čem jste dobří a jak byste mohli změnit svět okolo sebe.

A přemýšlejte jako Steve Jobs. Steve byl můj soused v Palo Altu. Chodil s mou neteří, chtěl si ji vzít, ale ona odmítla. Se Stevem jsme zastávali stejný názor – chtěli jsme být nejlepší z nejlepších. Udělat to, co nikdo před námi, a to nás hnalo vpřed. A takto tenkrát přemýšlel i aktuálně nejbohatší muž planety Bill Gates, když chtěl vytvořit ten nejlepší software na zemi.“

Jak tedy vybudovat úspěšnou společnost?

Mějte na paměti těchto 7 rad, kterým se Cusumano věnuje podrobněji v knize Rovnováha – spojení práce a života

  • Schopný a inspirovaný CEO je základ

Ředitel společnosti vytváří sen. Angažovaní zaměstnanci jej pak přijímají a dotvářejí. Schopný CEO se může zdát jako samozřejmý požadavek, ale zeptejte se sami sebe: „Jaké rysy to vlastně jsou?“ V první řadě musí být inspirován vizí a posláním, tedy „korporátním snem“. Měl by být taky soucitný, disciplinovaný, autoritativní, vědět, jak své zaměstnance motivovat a umět šířit hodnoty společnosti.

Na Chateau Mcely vysvětlujeme každému novému zaměstnanci naše hodnoty, abychom měli jistotu, že jim rozumějí. Vize, poslání a sny jsou důležité a my jsme je za 11 let fungování našeho hotelu nijak nezměnili.

  • Zaměstnávejte jen takové lidi, kteří budou pro vaši firmu přínosem, a citlivě se postarejte o to, aby odešli ti, kteří se neosvědčili

Poradím vám. Při přijímacím pohovoru pokládejte otevřené otázky, zajistí vám pravdivější odpovědi. Já obvykle pokládám takovéto: Jaké jsou vaše osobní sny a aspirace? Jaká nejúžasnější věc se vám přihodila? Co bylo nejstrašnější věcí, jaká se vám stala, a jak jste si s ní poradili? Jaké zvláštní dovednosti můžete podle vás nabídnout naší společnosti a proč u nás chcete pracovat?

Nicméně když dojde k chybě a je přijat neschopný kandidát, nebojte se s ním rozloučit.

  • Je důležité oslovit rostoucí trh

Rostoucí trh je daleko dynamičtější, více vzrušující i tolerantnější a přináší mnohem víc možností. Neztrácejte čas na skomírajícím trhu, život je příliš krátký!

  • Zaměřte se na jednu věc

S omezenými zdroji se nemůžete chopit všech a uspět. Tým musí určit, které možnosti mají největší komerční potenciál, a energii následně soustředit tímto směrem. 

  • Soustřeďte se na brzký komerční úspěch

Dodá vedení větší důvěryhodnost a u společnosti přispívá k jejímu lepšímu ocenění. Použijeme-li náš baseballový příměr, jde o to, zdolat pár met, místo toho, abychom usilovali jen o samé homeruny. Úspěšný podnik musí neustále hledat peníze potřebné pro růst.

  • Mějte plán, ale buďte otevření novým příležitostem

Uvedu jeden příklad z praxe. Když naše společnost Catalytica Pharmaceuticals dosáhla pomocí našeho závodu v Palu Altu ročního obratu téměř 20 milionů dolarů, usoudili jsme, že potřebujeme další výrobní závod. Za 18 měsíců jsme po celé Severní i Jižní Americe prozkoumali pět závodů, ale neúspěšně. Pak se nám v roce 2005 naskytla jedinečná příležitost – na trh šel hlavní závod britské společnosti Glaxo v severokarolínském Greenville. A to nás nadchlo. Měli jsme možnost stát se významným světovým výrobcem léčiv, nikoliv pouze dodavatelem polotovarů a základních aktivních farmaceutických substancí.

Akvizice nás obohatila o nové příležitosti a transformovala z malé společnosti v podnik s ročním obratem 375 milionů dolarů, který nakonec vzrostl na téměř 500 milionů dolarů. Společnost jsme nakonec prodali se slušným ziskem přinášejícím velkou návratnost nejen našim akcionářům, ale všem zainteresovaným stranám. Flexibilita přitom byla jedním z klíčových prvků umožňujících nám učinit potřebné rozhodnutí.

  • Volání po činu

Inovace, jakou bychom měli zvažovat a o jakou bychom měli usilovat, vytváří pracovní místa, stimuluje ekonomický a sociální růst, zajišťuje globální udržitelnost a poskytuje prostředky k udržení světového míru.


Čtěte také